|
|
|
|---|---|
|
Hej! På senaste oljeservicen sa verkstaden att bakbromsarna var i stort sett slut. Har nu kört ytterligare ca 800 mil och service menyn i Idriven säger ca 2000 km kvar på bakbromsarna. Har alltså inte fått någon varning att det är dags för byte. Dock bytte jag bromsarna idag, men då jag skulle återställa service intervallet lyckades jag inte. Har följt guiden som säger: Nyckel i, tryck start knapp håll ner bromspedalen, tryck nollställningsknappen, för att sen välja vad som ska återställas. här finns inte bakbromsarna med. Kan man göra på nåt annat sätt, eller är det verkstaden som gäller? mvh Anders | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är sällan CBS (Condition Based Service) gör en bra uppskattning, speciellt på bakbromsarna. Dessutom är det ju bara ett belägg av alla fyra där bak som har en sensor på sig - så det finns stor risk (speciellt på bakbromsarna) att det slits lite snett och belägget med sensorn är det belägg med mest kött på av alla (medans vissa kan vara i farozonen). Kort och gott : man ska ta serviceindikatorns estimat med en stor grävskopa salt - visuell inspektion är det enda säkra. En annan tråd om just detta fejkade förtroendeverktyg (bilmarknaden och även många andra marknader utnyttjar en svaghet hos moderna människor att såfort det står en siffra utgår vi från att den är korrekt framtagen - fast det kanske egentligen är en fråga om kollision mellan språk där olika ord kan användas och nuvarande notation inom den vardagliga matematiken) Länk @Anders.B : Av ren nyfikenhet, hur många mm av friktionsmaterial var det kvar på de fyra bromsbeläggen? Längst ned finns den procedur jag brukar använda. Men du verkar ju komma så långt, förutom att ditt önskade val inte finns med. Märkligt. Jag vet att via INPA ska det gå att nollställa serviceintervallen också, om du råkar ha det verktyget. Carly BMW ska också klara av detta (men kanske inte för alla modeller) , har dock inte provat detta alternativ själv. Insert key. Push the Start/Stop button once. Push and hold the left button (the one for resetting the trip odometer) in the instrument cluster until a service item symbol appears. Use the toggle button (on the turn signals lever) to browse through the different service items available. Once you found the item you want to reset, press the BC button (on the turn signals lever) once and the option RESET will appear. To confirm and actually perform the reset, push and hold the BC button. An animated clock will appear, when it disapperars (and the new value of the service item is visible) you release the BC button. Push the Start/Stop button twice to turn off the vehicle. Done. |
|
Svarar på min egen fråga: Carly for Bmw löste detta, efter att man gjort köp i appen som låser upp service återställning Anders |
|
| @bmw-slangen: Det var jämt 5mm kvar på de gamla beläggen! | |
| Synd att du la pengar på det. När man gör det så enkelt själv. | |
|
Eftersom inte slitagevarnaren var helt nersliten så hade jag inte nåt larm om bromsbyte i instumenteringen, därför fanns inte heller alternativet att reseta bromsbytet. Service upplåsningen i Carly kostade 50kr så det känndes överkomligt för att lösa detta... Anders |
|
| Det går att resetta utan problem. Har gjort på min -09 och brorsans -11 | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Såååååå gaspo, hur gör man då? :-) |
|
En del eftermarknads slitage varnare är crap, på min e60 fick jag byta ut den "nya" mot en ytterligare för att kunna nollställa service indikatorn! Vet ju inte om det är samma för e90 dock. |
|
| BMW-slangen:precis som du beskrev i tidigare inlägg. Peace! :-) | |
|
Insert key. Push the Start/Stop button once. ”Use the toggle button (on the turn signals lever) to browse through the different service items available.” Jag har försökt mig på det hela men.... var hittar jag ”toggle button” (vridknapp?) på blinkersspaken? Finns det någon annanstans att trycka på? |
|
| Det är inte den "vanliga" stegknappen längst ut på blinkersspaken som menas? Den som du stegar dig igenom färddatorn med? | |
| Trodde jag med men nej. Dock verkar knappen för trippmätaren funka för detta också. Jag kunde ändå inte resetta. | |
| Hoppar in här! Har problem med att återställa efter bromsbacksbytet bak på min F25. Bytte slitagevarnaren till icke original och misstänker att det är den som gör att återställningen misslyckas. Någon som vet? | |
|
Hej, jag har för mig att det har med parkeringsbromsen att göra, den skall vara på - eller av. Matthias |
|
|
Hej Matthias! Tack för tips men det spelar ingen roll hur jag gör! Det står återställning möjlig och när jag utför den den enligt att hålla in osv och återställningen går igång så blir det hela tiden ”återställning misslyckades” någon annan som vet? |
|
| Får kolla kabeln ifall den blivit nöt, för nu varnar den för att beläggen är slut! Bytte för typ 100 mil sedan. | |
|
Hej Jag bytte slitagevarnare nyligen men fick fortfarande felmeddelande. Bad verkstan kolla när jag ända hade bilen inne för ngt annat. De upptäckte att kontakten uppe i hjulhuset inte var 100% intryckt - jag tyckte det såg bra ut när jag bytte. Enkelt att kolla |
|
| Vill man snåla eller inte har ny sensor så kan man bygla sensorn i bromsbeläggen. Sensorn är av två stegs typ, dvs den kan lösa ut i första steget, sen byter man belägg och nollställer, då helt plötsligt så har man larm. Men löses genom ny sensor eller bygla gamla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.