|
|
|
|---|---|
|
Är det någon här som har byggt om en bil från automat till manuell? Vad är det som krävs? Har idag en komplett drivlina från fläkt till skarven kardan/bakaxel. Saknar dock pedalställ än så länge, är på väg under veckan. Räcker det eller är det något mer jag måste ha? Är det någon som har lite erfarenhet på detta så vore jag tacksam för tips och dyligt. Det är på min E36:a det skall göras. MVH/Berbel | |
|
Har gjort det på min gamla e28 men det är ju low tech jämfört med din bil. Har du kopplingcylinder + slavcylinder? Sen är det ju det där med elektroniken, vet att på vissa nyare bilar så måste man byta ut bilens styrenhet. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Jag har komplett kabelhärva med styrbox till den nya motorn. Det skulle följa med allt till koplingen som sitter från pedalgummi till anslutning på växellåda vid köp av pedalställ. Jag har slavcylindern som sitter på växellådan och den slangen som går upp till kopplingen, så jag tror att allt ska finnas. Med detta ska det väl "bara" vara att skruva dit allt, tror jag, om inte, så säg gärna till. MVH/Berbel |
|
|
Du måste ha nya bultar till svänghjulet (sträckbult). Så får du nog köpa lagret som ska sitta i veven. När du får konverterat den så kommer det att kännas som en helt ny bil :) //Ticco www.ticco.com |
|
| Jag konverterade min gamla 323i -79 från automat till manuell, hade inte varit så snäll mot den stackars trestegade lådan. (Detta var på åttiotalet, när man var ung och oförståndig...) Jösses vilken skillnad, det var som en helt ny bil. Passade dessutom på att montera Motor Nords 170-hk-kit, en storsäljare på den tiden. (Får tårar i ögonen av nostalgi.) | |
|
Motor och växellåda sitter ihop redan( är inte isärtagna vid urmontering från den gamla bilen). Då behöver jag väl inte byta bultar och lagretller? Är tacksam för att ni lägger tid för att hjälpa mig. Ha det gott/Berbel |
|
|
Nej, nej! Trodde inte du skulle byta spis!!! //Ticco www.ticco.com |
|
|
Det kosta inget x-tra, så det var bara och handla:) + att den nuvarande spisen behöver en liten renovering om jag skulle ha kvar den. Tacksam för hjälpen/Berbel |
|
|
Ja då är det ju inga konstigheter alls. Kom på en sak bara, fick du med bryggan som ska sitta under den manuella växelådan i bak kant? Den skilde på min mellan automat å manuell. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Menar du den med växellådsgummina på? I så fall är svaret ja. Allt är taget i yttre kanter, så allt ska vara med... hoppas jag. På motorn så får jag flytta över servopumpen och fläktremmen, sedan är den komplett för att lyfta i. Tack för hjälpen/Berberl |
|
|
KLockrent! Skruva så det ryker :) //Ticco www.ticco.com |
|
|
Nu är motor och växellåda i. Vilken skillnad!!! Blev en ny bil att köra ju:)) Är helnöjd med att ha mauell!!! Tack för hjälpen alla inblandade/Berbel |
|
|
Ja, vad va det jag sa :) //Ticco www.ticco.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.