AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.350

Fortsätter få felkoder på Lambda trots byte 530ix

Gr
199
Grew
525 Touring -07
Min logiska tänkande börjar haverera, så ni kanske kan hjälpa mig på traven.
Problemet är att den tänder motorfelslampan och ger felkod på Lambda, samt att bilen blir lite ryckig, framförallt om man försöker smyga fram på 1an eller 2an på typ parkeringar. Den är även klenare ibland, Bilen har ju ganska distinkta varvtal då den accelerar hårdare om man håller gasen i botten när den är frisk. I dagsläget så är det bara ibland detta faktiskt händer.
Så jag bytte bakre lambda till en beg jag hade och då gick den bra igen ett par dagar för att sen börja gå sämre och sämre. Så jag beställde båda Lambda på bank 2, samma sak igen. Blev bättre en dag o sen började den gå sämre och sämre.

Det är här min logik brister, tycker det mesta som reglerar före avgas borde ge felkoder på både bank 1 och 2 samt att det inte ens borde ge en tillfällig förbättring att byta lambda. Samma med kat, tycker inte symptomen passar in och borde inte ge en tillfällig förbättring.

Några förslag vad jag ska leta efter? Jag är visserligen inte en mekaniker men har tillgång till en mekonomen dator på jobbet i fall det finns någon form av livedata som kan vara lämpligt att titta på (om jag nu förstår mig på datorskrället)
Vad får du för felkod, är du säker på att det är felkod för defekt lamdasond?
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Jag var säker, men nu är jag inte ens nästan säker
Den ena var Lambdasond efter katalysator 2 -reglering (2C7F intermitent)
Den andra var Lambdasond före katalysator 2 systemkontroll (eller något liknande, måste återkomma med den och den exakta koden)
go
144
gogi
525dx M -08 LCI
Jag tror att den drar tjuvluft nånstans. Kolla luftbälgen för en den brukar göra så det dyker upp massa konstiga fel. Till 99% skulle jag kunna gissa på den.

///M
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Luftbälgen gäller väl mest E39an? jag kanske har glömt o säga att det är en e60 föresten

Denna för att vara exakt

Länk
Syns inte vad du länkade till men du har garanterat något rör eller slang mellan lmm och spjällhuset.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Jag har inte ens hittat någon reservdel som heter luftmassemätare på den här bilen :P Kan det var något kombinerat som kallas något annat?

Länken var för att man skulle se exakt bilmodell enligt chassinr men det blev inte så bra som jag tänkt mig.

2005' E60 BMW 530xi. Type Code: NF71
är det iaf

Men jag ska ta en heldag i morgon o gräva runt i alla slangar, men tycker fortfarande att det borde ge fel på alla 4 lambda isf.. Men bilar gör ju sällan som jag tycker.
Beror på om läckaget drabbar båda banker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.