AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.556

Köpa beg 530xd - vad vara uppmärksam på?

Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Känns som att denna tråd borde finnas men har inte hittat efter sökning.

Ska kolla på några F11 530xd 2011 och undrar vad man ska vara extra uppmärksam på. Det är bilar som gått 6000-9000 mil. Det jag läst mig till hittills är

- luftbälgar, kolla att nivån är samma på alla hjul, hur mer kollar man detta?

- ac, kondensor

- vibrationer, provköra

- dragkrok? Eller är det tidigare versioner?

Vad mer?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Läsa tråden "Vi som har problem med F10/F11"?! Nja då blir man bara mörkrädd... ;-)

Ett av skälen att jag valde 530xd är att både motorn och automatlådan verkar vara riktigt pålitliga och det är ju de som skiljer från övriga 5-serie modeller... Vad jag förstår sitter samma automat och motor (fast med annan trimningsgrad) i både 535d samt M550d, med betydligt fler HK, vilket ger god hållbarhetsmarginal för "bara" 258 HK. Dock verkar en del haft problem med fördelningslådan.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Jo har sneglat där, skulle behöva en dags genomgång för att bena ut vad som återkommer oftast.

Låter ju bra med marginalteorin! Det blir min första BMW så jag hoppas på ett lyckligt äktenskap efter att ha plöjt igenom ungefär alla test jag kommit över. F11 verkar vara en riktigt fin bil.

Men hur utmärker sig problem med fördelningslådan?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Har sett några fall med fel på fördelningslåda här o andra forum. Men inte så många att det är standardfel. Kolla bilens historik dessa saker sliter på lådan
Dragit tungt släp ofta o långt.
Olika dimension på däck
Sedan kan man ha otur...försök att få någon form av garanti vi köp

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Har bara noterat problem med fördelningslådan på forumet. Vet inte om det är vanligt eller hur symtomen är dock.

Säger som Kamel; försök hitta en med garanti. Kolla även på BMW.se och deras Premium Selection, så får du 12 månader/2000 mils garanti. Tar du även deras lån på 50´ eller mer får du fri service i 2 år/4000 mil.

Hittade min på BMW i Umeå och tog flyget upp, och tog en kortsemester hem igen till Västerås. Supernöjd, förutom kliman som är sämre än i föregående model (E60). Svårt att undvika drag i varmt väder, vilket jag är känslig för.

Blir dock att man åker mycket pga motorn och komforten; kört 1200mil på 3 månader.... men det är ju semestertider nu också ;-) Drar knappt 0,7 l/mil
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Det blev affär idag! Körde några bilar och insåg att sportstolarna faktiskt passar mig bättre än komfortstolarna, sen var det inte så mkt att tänka på då jag inte kunde hitta något fel.

24 mån garanti

Hämtar ut den på söndag.
Ca
4
Carlsson_
120dA -07
Vad kan man förvänta sig för värdeminskning efter 2-3år på en 530xd från 2011-2012?
För kollar man blocket så verkar man få en 2009A för 150 och en värdeminskning på 50000kr per år känns rätt saftigt, inte så långt från nybil?
Du kan inte räkna så. Då skulle bilen vara värdelös efter 3 år.

Tumregeln är väl 20% av återstående värde i värdeminskning per år vid normalt slitage och körsträcka. Runt 1500 mil och inga större fel skulle jag översätta det till.

Alltså skulle du under de förutsättningarna få en värdeminskning på 30k första året, 30% av 150k. Året efter blir det 24k, 20% av de återstående 120k.

Sen ju äldre bilen blir så är det ju helt andra faktorer som spelar in. Totalt antal mil, om det är en ovanlig modell i bra skick eller en dussinbil i miserabelt skick och så vidare.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Lite svårt att jämföra olika modeller av 530 på det sättet dock
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
15-20% första året på nyköpta bilar är väl en tumregel. Därefter mindre för varje år så 20% för en 5 år gammal bil stämmer nog inte
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Grattis till en trevlig bil, du kommer ej bli besviken. Kolla dock Ac kondensor, fick brev här i veckan från BMW att dom kommer byta den. Utöver just det felet tycker jag bilen är mycket trevligt, och löser BMW det felet är det hur lugnt som helst 👍🏻😃

Crille
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Den jag köpte hade tappat ca 15% på 5 år med exakt 1500 mil per år. (670' x .85 x .85 osv... dvs störst tapp i kronor räknat första året). Med det förhållandet skulle den tappa drygt 40' sjätte året. ( om 1500 mil per år dvs).
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Tack Crille-Boy, ser verkligen fram emot att lära känna bilen.

Vad fick du för mail? tror du det är något alla kommer att få eller är det efter att du haft problem som de beslutat byte?

Kontrollerade ac:n och den fungerar. Tyckte den kylde dåligt första provturen men när jag provade andra och tredje gången så gick det bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.