AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.417

BMW 320 E46 2001 Sedan Elfel Baklampor?

Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Har indikering på bägge sidor att något ljus bak är trasigt. Har kollat alla glödlampor och dom är hela? Vad är galet? Det hände efter jag hade tvättat bilen men har inte sätt något vatten på insidan heller.
Tack på förhand

/ David
Har du dragkrok eller mittplacerat bromsljus?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kollat nummerskyltsbelysningen?
Är de trasiga ger de utslag för trasigt bakljus.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Jag har mitt placerat bromsljus och dragkrok ja.

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Jag ska ta mig en titt på nummerkylts belysningen också.

/ David
Hej
Kolla kabelbrott vid kabelingången till bakluckan.
Hittade precis ett kabelbrott till motorn för lucköppnaren där.
Massa tunna kablar, konstigt att de går i sönder?
Lundis
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Har kollat alla kablar men hittade inget fel. Beställde en ny armatur på bmw idag. Var väldigt ihop skruvat allting.

/ David
Systemet som känner av lampströmmen osv är tämligen känsligt. Lampor som lyst länge har betydligt högre resistans/lägre effekt än nya lampor. Därför kan lampor som ännu lyser ge felidikering. Håller man lampan intill en ny och matar samma spänning till båda så ser man skillnaden...
Även oxid eller ärg i lamphållarna kan ge felindikering trots att lampan lyser, bakom rött glas ser man inte alltid om de lyser svagare och gulaktigt.

Lundis62: Nej det är inget konstigt att kablar brister i rörliga delar vid dörrar, bakluckor osv. Alla bilar drabbas mer eller mindre, alla har som standard oftast samma felkonstruktion, kabelstammarna tejpas och de enskilda kablarna tillåts inte röra sig fritt. Detta gör att kablar ute i periferin sträcks hårt medan de i "innerkurvan" slackar...
När man renoverar kablage skall man se till att de löper fritt i sin skyddsslang ej tejpade. Mjuka mångtrådiga kablar är sämre än normala flertrådiga, tvärt emot vad många tror.
Det blir större intern friktion inne bland kopparkardelerna i mjuka kablar jämfört med mera fåtrådiga, de används bara som labbkablar eller till t.ex lödverktyg där man vill ha en mjuk smidig kabel. Tyvärr är de inte speciellt långlivade...
Förbindningar som måste tåla mest rörelse av alla består av en enda tunn, oftast platt ledare, t.ex inne i ratten mellan den roterande och fasta delen, inga mjuka kablar där...

FP
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Har monterat hela den nya armaturen idag inkl knappen till att öppna bakluckan. Till min förvåning så är allt fortfarande helt stendött, både knappen och regbelysningen. Har gjort rent kontakten till dragkroken. Funderar på om detta kan ha med att min Farthållare avaktiverar sig så fort som jag trycker på bromsen, då bromsljusen tänds. Vet inte om detta kan ha någon gemensam nämnare? Vet.inte riktigt vart jag ska fortsätta felsöka heller.

/ David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.