AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.762

Bil helt strömlös- 325i E92 2007

Har hänt nu ett par gånger och jag är så less. Man kommer och ska öppna bilen och man trycker på knappen på nyckeln och inget händer, bilen är helt strömlös. Öppnar dörren med fysiska nyckeln och trycker in key-fob:en i hålet men inget händer. Den är alltså helt död, inget liv alls. Detta har hänt nu några gånger men på senare tid för ofta. Saken är den att sedan från ingenstans så "pling" så kommer strömmen tillbaka och allt är som vanligt. Och varje gång elen kommer tillbaka är klockan och trippmätaren nollställda.

Har läst runt på forum och sett att det kan vara något med B+ kabeln som går från power distribution boxen som sitter på batteriet och går fram till säkringsboxen.
Ps batteriet är bytt för någon månad sedan och bra.
Köpte bilen i februari, batteriet bytades i mars då förra var slut, dock upplevde jag inga problem av det här slaget månaden innan batteribytet.

Någon med erfarenhet av detta?
Har läst runt på forum och sett att det kan vara något med B+ kabeln som går från power distribution boxen som sitter på batteriet och går fram till säkringsboxen.

Mvh!
Jr
18
Jrocket
318ti Compact-02
Hej, hade exakt samma problem med min E91 2007 i December.
BMW lyckades inte hitta felet men efter egen felsökning bytte jag säkringsboxen samt B+ kabeln från batteri till säkringsboxen
Det var smält runt kontakten när jag plockat bort säkringsboxen
Efter bytet har bilen fungerat klanderfritt

Med vänlig hälsning, Johan
Min gör samma sak, men nu har den varit död några dagar. vart hittade du box och kabel för att ersätta med?

Mvh Peter
Jr
18
Jrocket
318ti Compact-02
Hej,

Jag köpte delarna på schmiedmann
Länk

Med vänlig hälsning, Johan
Mo
1
Morris62
325i N52 2007
Om jag hittat detta inlägg för två veckorsedan hade jag besparat mig en massa besvär. Felbeskrivning samt problem lösning är klockren.
Fel som inträffat finnas på nätet som ett dokument ”SI B61 08 11”, vilket har medfört återkallning av flera årsmodeller och bil typer i USA och flera andra länder. BMW Sverige har mörkat denna brist, vilket är störande. Då kostnad och ansvar flyttats till kund/ägare av fordon.
För att "kanske" få bristen åtgärdad av BMW, skall kund påvisa att kabelisolering är missfärgad vid infästningen till säkring-/fördelningsplattans baksida. Denna är monterad innanför handskfacket och är inte ens för en verkstad åtkomlig för en enkel inspektion. Missfärgning på kabel tyder på värmebildning på kontaktytorna, som slutligen i bästa fall bara leder till dålig överledningsförmåga till fördelningsplattan. Att notera är att ”Mitt fel inträffade utan missfärgning på kabel”.

Föreslår nedan om fel typ ”SI B61 08 11” misstänks.
1.Börja inte med att köpa ett nytt batteri. Återkommande på nätet beskrivs felet som att batteriet är dåligt och bör bytas. Detta kan i vissa fall temporärt medföra att skadad kontaktyta kan fortsätta leda spänning, men då med risk för större värmeutbildning och slutligen större skada.

2.Mät spänningen på säkringar… dessa skall visa batteri spänningen. Vid fel kommer spänningen vara betydligt lägre. Ända ned mot 2-3Vdc.

3.Åtgärd finns beskriven på bif. länk Länk

4.Mitt tips utöver länk ovan är:
- fotografera anslutningar och säkringsplaceringar.
- frigöra fördelningsplattan.
- tag bort kontaktblocken på fram/baksida på fördelningsplattan.
- släpper inte ”röda” +kabeln enkelt från fördelningsplattan, då är den fastbränd.
- klipp av kabeln nära kontakten och arbeta löst med fördelningsplattan att försiktigt bryta bort kontakten.
- kontrollera om kretskort och kontaktytor på fördelningsplattan är skadade.
- bedöm om fördelningsplatta kan putsas och återanvändas.
- Vid osäkerhet byt.

5.Lycka till!

Såg längre ner i tråden som länkades till att de har återkallning på detta, gäller detta i sverige med tro? I brev som man fått från BMW står det insticksanslutning till fläktslutsteg
GS
3
GS22
320d Touring 2011 E91
Har haft exakt samma problem på min 320D E91.
Tog med dokumenten som nämns nedan till BMW och försökte hävda att BMW skulle stå för kostnaden men tji fick jag. Bedöms inte lika mellan Europa och USA.
Bara att punga ut 8 lax för en som inte vill mecka själv.
Man byter en del av B+ kabeln samt fördelningsboxen.
Har funkar hittills men det har bara gått 3 månader.

GS22
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.