AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.525

Connected Drive app F10/11

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Har lite strul med Connected Drive appen, eller connected drive i bilen. Om jag väljer låsa bilen med appen eller kolla bilens position i kartan står den endast och uppdaterar, kommunikations fel mellan server och bil kommer så småningom upp på info sidan. Nån som vet om det behövs nån uppdatering?

Crille
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det hände mig för något år sedan att den ibland timade ut, men det var länge sedan. Har du kollat på App Store (motsv) att du har den senaste versionen?

Har du dessutom kollat desktopversionen för att försäkra dig om att du är registrerad fullt ut? Det kom en uppdatering i våras till Sverige då man gick över till den "vanliga" EU-plattformen - med den lilla skillnaden att många av de produkter som man kan köpa i de större EU-länderna fortfarande inte är tillgängliga här.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Hej Narvselius

Har senaste app enligt AppStore, har precis skickat en adress från kartan i appen till bilen som enligt appen har skickats till bilen, ska kolla när jag går ut om ett lite tag.

Annars får jag väl ta en sväng förbi BMW och låta ungdomen fixa det, hatar när teknik inte fungerar som det ska. Man betalar för att det ska fungera.

Crille
Ha
43
Hampa
F11 520d xDrive -16
Hej!
Har du löst problemet? Blev nyfiken för jag har nog samma problem. Den misslyckas med att hitta bilens position. Däremot kan jag öppna och låsa mm.
//Markus
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Testade precis och nu funkar det. Konstigt, gick skicka kartor och använda alla andra funktioner förutom just fordons lokalisering. Underbart med teknik

Crille
Ha
43
Hampa
F11 520d xDrive -16
Jag testade min igår kväll och då funkade allt precis som det ska utan att jag ändrat eller gjort något med app eller bil...
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Kanske en bugg hos BMW ....

Crille
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Lyfter en gammal tråd...

Jag köpte nyligen en 530 med ConnectedDrive. Har skapat konto och fått det mesta att fungera. Jag kan låsa bilen, tuta, sätta på värmare samt skicka destinationer till bilen MEN fordonslokalisering fungerar inte. När man kommer in på appen så visas bilen högst upp och under den en liten karta med texten "Kunde inte upprätta en anslutning mellan fordonet och BMW ConnectedDrive".
Klickar jag på kartan så kommer det en stor karta med München i mitten.

I menyn i bilen så har jag valet att tillåta GPS-lokalisering och det är ikryssat.

Appen är den senaste versionen och jag kör på Android.

Någon mer som har liknande problem eller funkar det hos alla?

___
//Ulf
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
fungerar här

har du GPS på, på telefonen?

har du app: BMW Connected 2.1.0.2104?

mvh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har samma version av appen som du och GPS är aktiv på telefonen.

Har tidigare enbart testat hemma med bilen utanför men testade i dag när både jag och bilen var på annan ort men ingen skillnad.

___
//Ulf
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Just det där med lokalalisering av bilen funkar bara ibland tycker jag. Har haft problem med detta både i min förra bil och den nuvarande. Alla andra funktioner fungerar dock fint, även om det inte är så mycket vettigt mer än att köra igång värmaren. Saknas en del funktioner om man jämför med konkurrenternas motsvarande appar.

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Lokalisering fungerar klockrent på min F10, det som dock strular nu är BMW Widgets, brukar köra med klocka och väderprognos på höger del av skärmen, senaste 2 dagarna har det inte funkat. Inte jobbigt men irriterande. Internet funkar som det ska.

En annan grej som funkade i min F11 var meddelande, varje gång jag fick sms på telefon kom det upp på connected drive, funkar inte på min F10, nån som känner till en inställning som fattas? F11 köpte jag begagnat med 2000 mil på mätaren, F10 som ny.

Crille
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Widgets samt meddelande (alla mail och SMS) fungerar på min. Att meddelande inte fungerar känns som ett problem med att bilen inte har behörighet att hämta detta från telefonen.

___
//Ulf
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Ska kolla, gjorde du nåt särskilt när du kopplade upp din telefon? Har iPhone 7 men på F11 körde jag med iPhone 6. Bytte telefon och bil ungefär samtidigt.

Crille
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

I något läge kom det en fråga om att man skulle tillåta eller bekräfta något men jag kommer inte ihåg exakt vad och inte heller om det var på telefonen eller i bilen.

___
//Ulf
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Verkar allmänt buggigt hela uppkopplingsdelen faktiskt. Ett par dagar förra veckan så vägrade RTTI att fungera. Igår när jag skulle ställa om klockan så valde jag automatisk inställning, men den vägrar koppla upp sig för att ställa in tiden. Och nu går det inte att välja manuell inställning heller. Inga BMW online tjänster kopplar upp och inte heller Connected Drive Store. För mycket strul med dessa tjänster, hade likadant i min förra 435d titt som tätt.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Velgro - har samma problem som du sedan någon vecka tillbaka. Det började med att RTTI startade först efter någon minuter körning för att helt lägga av någon vecka senare. Har nu efter tre RTTI-lösa veckor haft bilen inne för oljeservice men verkstadens kortare felsökning gav inget utslag. Felminnet är tomt.

Samma sak med BMW Online. "Nätverk saknas"

Suck.

----
BMW CS/SC #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.