AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.013

F30/F31 m.fl, sleep mode, funktionsfel?

Normalt när man stänger ner bilen, stänger dörren, ev. låser så går elsystemet ner i sleep mode i ett par steg under några minuter. Detta är ju inget nytt, funnits hos BMW och de flesta andra sedan tidigt 90-tal.
Hos F30/F31 osv märker man sedan när man öppnar med fjärrkontrollen eller öppnar en redan upplåst dörr hur t.ex bränslepumpen bak i tanken surrar till och bygger upp trycket, ett par reläer i motorrummet drar, spjäll i kliman öppnas, innerbelysningen tonar upp mot den aktuella dörren, uttagen för ev. tillbehör spänningssätts, reglagebelysningen för strålkastarna och för start/stoppknappen tänds upp, liksom växelväljarens indikering, osv.

Omvänt när man stänger ner och lämnar bilen så avaktiveras allt ovanstående, normalt är allt släckt inom 3-5 minuter, dock kan andra system ligga i vaket läget längre, på äldre modeller fanns t.ex en 15-min timer som reglerade det hela.

Sedan en tid märker jag att min F31, istället för att stänga ner det sista efter 3-5 minuter istället stänger ner bara för att starta upp allt igen, dvs man hör bränslepumpen, ett par reläer, man ser belysningen i reglagen släckas och tändas igen efter nån sekund. detta kan upprepas rätt många gånger, under en halvtimme eller så, för att sedan sluta.
Tveksamt om detta är normalt, och jag är rätt säker på att det startade efter en uppgradering av bilens mjukvara.
Inga andra problem märks, ingen ökad urladdning av batteriet, allt funkar som det skall. Jag tycker även att det hela kan komma och gå lite som det vill, dock vet man ju inte vad som händer när man går en bit ifrån bilen, det får vara tyst och man måste vara nära för att höra det hela.

Nån som märkt samma sak i F3x-serien eller på andra nyare BMW?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.