AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.964

Bnw 540 2007 e60 rycker blått?

Sida 2 av 2
go
144
gogi
525dx M -08 LCI
Heheh... den va bra. Men varför ryker den inte hela tiden medan mann kör Den utan bara när den stått på tomgång nån minut? Precis som att den samlat upp allt o sen hostar ut det? Får nog investera i nya ventiltätningar. F...n $$@@@!*

///M
go
144
gogi
525dx M -08 LCI
Är det någon som vet om min N62B40 motor har vevhusventilation till sumpen eller är det bara till ventilkåpan? För jag hittar endast en på vänster o en på högersida. Jag har rensat allt o membranen är hela. I den högra var det kletigt och torr sot. Jag fick rengöra den så där är rent o fint. Jag funderar om det finns en till som leder till sumpen? Fortfarande går bilen bra utan felkoden men ryker endast när jag gasar efter jag stått på tomgång. Luktar skumt oxå. INe bränd olja utan mer som kemisk lukt. Skumt. Tänkte kolla imorgon vad dem tar föronen felsökning på auktoriserad verkstad och i värsta fall hur mkt d kostar att byta om det nu är ventiltätningar?

///M
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Om du ska lämna den på verkstad för felsökning och eventuellt byte av ventiltätningar så tänk dig för vart du lämnar den. En bra och kompetent verkstad byter dem till dig till en rimlig peng, den andre kommer föreslå motorbyte pga motorn är slut. Mvh Emil.
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
det finns en oljefångare man kan bygga. kolla youtube
go
144
gogi
525dx M -08 LCI
14000mil o motorn e slut?!. Vi snackar v8. Hehhe min gamla Mazda 121 gick 100000mil utan byte av motor. Den rullar fortfarande. BMW kvalitet, skrattretande, men sköna att köra e dem,det kan jag inte klaga på. Seriöst vad tar BMW för att byta ventiltätningar om det skulle visa sig va dem? 20 papp?

///M
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Nej den är inte slut, knappt inkörd ju. Bmws åttor går hur långt som helst sålänge de servas och tas hand om. Vet ej vad en BMW verkstad skulle ta för den operationen. Är ganska säker på att de demonterar kammarna och då springer det iväg i pris. Finns bättre verktyg (ikke BMWs) som förenklar bytet. Kika på AGA tools. Den satsen kommer jag använda mig av.
go
144
gogi
525dx M -08 LCI
Jag har en kille här som bytte alla 24st ventiltätningar på min 330 2004mod med jobb o delar för 3500kr. Ska fråga han imorgon om han kan göra jobbet o hur mkt han tar för det. Tar han 6000 lax så ska jag anlita han. Men hoppas att det är ventiltätningar så jag inte byter i onödan?

///M
Innan du byter ventilstyrningar eller en massa andra saker, gör en diagnos och kolla vilket undertryck du har i insuget på tomgång med varmkörd motor.

Jan M
go
144
gogi
525dx M -08 LCI
Omega 917 då? Skulle jag provat den oljan att hälla i för att friska upp dessa ventiltätningar? Vågar man det i denna motor? Kanske blir positiva resultat som många skrivit om?

///M
go
144
gogi
525dx M -08 LCI
Omega 917 då? Skulle jag provat den oljan att hälla i för att friska upp dessa ventiltätningar? Vågar man det i denna motor? Kanske blir positiva resultat som många skrivit om?

///M
go
144
gogi
525dx M -08 LCI
Asså vilken arbetstemperatur ska min motor jobb i? Den går upp till +107'C
Är detta möjligt? Har kört bilen nu i en 20min o Den har slutat ryka. Va f*n e problemet?

///M
St
3
Stoffe74
BMW 540i m-sport 06
Hej.

Har följt din tråd om din 540 som ryker. Jag har en likadan bil som beter sig exakt som du beskriver. Vad hände med bilen? lagade du eller sålde du den bara?

Stoffe
Ma
50
MajaBajja
550i E60 -08
Undrar med vad som hände, har samma på min
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
Det behövdes en riktig service och en tvätt av motorn så blev den som ny.
Oljefiltret som satt i kan ha varit orignalfiltret. Detta gjorde att olja knapp kom igenom filtret vilket gjorde att den brände olja med rök som resultat. Då har bilen ändå varit på service hos "bra" verkstäder enligt serviceboken.
Med andra ord, betydligt bättre att göra servicen själv eftersom man då vet vad som görs och inte bara får se en lapp som säger att oljor och filter är bytade.

Numera ryker den inte och förbrukar ingen olja (har kört drygt ett år sedan jag åtgärdade oljefiltret). Börjar bli dags för en ny service.

St
3
Stoffe74
BMW 540i m-sport 06
Är det din 540 som är till salu nu på kvd i södertälje?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gogis bil är/var blå och Smertos angivna hemstad stämmer inte med ägare av bilen på KVD. Däremot kan han ju ha flyttat eller ändrat profilinfo så det är ju ingen 100% garanti.

Nåt som däremot är 100% säkert är att jag ägde bilen på KVD en gång i tiden. Då drog den ingen olja eller rök blått i alla fall men allt går ju ha sönder.

edit: Kan inte låta bli att poängtera att "stylingen" tillkommit långt efteråt...

-------
//Lövet
St
3
Stoffe74
BMW 540i m-sport 06
Ok, tack för svar. Känns det som milen är korrekta på den?
Drygt 7K mil fram till 2014 är lågt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eh va? 2014 hade den gått 13000 mil Länk

Milen är med mycket stor sannolikhet äkta. Serviceboken stämmer med det man kan köpa från auto-records Länk

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.