|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med att kylarfläkten startar i tid och otid både när bilen är varm och innan. Fläkten kan starta av sig själv när bilen är avslagen. Finns det fler givare som styr fläkten än den som sitter på kylarslangen? Jag har kollat på realOEM men där kan jag bara se en. Bilen har varit inne på kontroll hos BMW men dom kunde inte hitta något och alla värden stämde. Någon som varit med om något liknande och hittade vad det var? Tacksam för svar! | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Viss fläktaktivitet både med motor avslagen eller påslagen är normalt. Så baserat på existerande info går det inte säga om det är normal fläktaktivitet eller inte. Nu sitter det nog en M54-motor i din bil, men jag är ganska säker på att designen är mycket lik den som jag har på min E87 120i. Beslut huruvida fläkten ska snurra eller inte tas av ECU (som i sin tur tar in värden från olika sensorer som tex kylarvattentemperaturen). Det skickas ju bara en pulsmodulerad styrsignal till fläktkontrollenheten (som sitter monterad på fläkten) och den i sin tur tolkar denna signal och är den som fakiskt slår på fläkten och reglerar den (men reläet måste ju ha slagit på innan dess annars finns ingen spänning tillgänglig). Den där fläktkontrollenheten kan vara riktigt murken ibland och skapa problem - i mitt fall var problemet att fläkten aldrig snurrade (se tråd nedan som beskriver allt) Länk Om man vill ta reda på om ECU kommenderar på fläkten (eller om det är fläktenheten som plötsligt vill slå på fläkten av sig självt) är det nog enklast att backproba styrsignalen och spela in den på ett billigare digitalt oscilloskop eller liknande. Livedata av ECT (kylvarvattentemperatur) som man kan se hela tiden är också något som man bör/måste ha. Kan ju även vara lämpligt att kolla att man kan kommendera fläkten i olika effektsteg (gjort det själv via INPA - vill minnas man kunde styra fläkten i området 20%-100%). |
|
Tack för svaret! BMW hade bilen uppkopplad och kunde inte se att några värden var fel både när bilen var kall eller varm. Bilen kan stå på uppfarten utan att man har kört med den och fläkten drar helt plötsligt igång. Igår startade fläkten kanske en minut efter kallstart och då har ju inte motortemperaturen hunnit bli speciellt hög. Den går ganska länge också kan jag tycka, kanske 10-15 minuter. Rycker man av kontakten och sätter tillbaka den igen så slutar fläkten, men om den bara får en puls av styrsignalen så fungerar ju det som det ska i alla fall. Jag har testat att byta givaren som sitter på kylarslangen men det har inte hjälpt. Jag testade att plocka ut fläkten för att kika hur det såg ut under locket på fläktkontrollenheten och det ser bra ut, men det kan ju vara fel för det. Jag kanske skulle ta och testa med att byta fläkten och se om det blir bättre, men som sagt så släpper ju reläet igenom ström så något måste ju ge det en signal. Bilen har ju inte varit så här förut så något måste ha hänt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.