|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Köpte för 3 veckor sedan något av min drömbil, en fin carbonsvart 2002 m3 e46 SMGII. Tyvärr fanns vissa brister på bilen, som efter mycket argumenterande med bilhandlaren ska åtgärdas. Bilen är just nu hos deras verkstad för genomgång. Dock hittade jag en tråd här samt på annat forum som sa att bilen i fråga är mätarskruvad enligt BMW. Något som verkar vara vanligt på importerade bilar, men som jag trodde var gamla skrönor... Detta bilköp har tyvärr blivit något av en mardröm. Hur tar jag enklast reda på om den är mätarskruvad? Ringer vilken BMW verkstad som helst? Kan de även se mätarställning innan den kom till Sverige? En skruvad bil bör väl ändå vara tillräckliga skäl till att häva köpet? Är egentligen inte intresserad av ett lägre pris, då hela affären och förtroendet gått i botten, samt att jag vill slippa ev. problem vid försäljning senare. Bilhandlaren lär med största säkerhet neka eller helt enkelt inte veta om detta. Har ni några erfarenheter om hur man smidigast/bäst går till väga med sånna här ärenden? Tack! | |
|
Hej. Riktigt tråkigt om det visar sig vara sant och att bli snuvad på sin dröm :( Vilket reg.nr och tråd handlar den om? Med vänlig hälsning, Filip |
|
|
Firman tog, och jag betalade rätt stora pengar för bilen då den verkade vara i väldigt bra skick. Gick via firma för att känna trygghet i bilköpet, men tyvärr har jag än en gång insett att aldrig mer gå via bilfirma... Det är en av bilarna i denna tråden: Länk Inlägg nr 7. Med största sannolikhet kommer säljaren hävda att han inte visste något. Vad behöver jag ha för bevisning för att häva köpet? Riktigt trist, har en tysklandsresa planerad om 2 veckor med bil. Men visst, jag skulle varit mer skeptisk och undersökt bilen betydligt mycket mer. |
|
|
Tack. Jag har fått uppfattningen att den firman är seriös så det vore inte annat än rätt för deras rykte att tillbaka den. De är ju väldigt aktiva på alla sociala medier som finns och det går snabbt att rasera ett bra rykte om de inte hjälper dig. Kontakta dom och prata samtidigt med kosumentverket eller googla. Det här är dessvärre förekommande. Lycka till! |
|
|
Hur lyckades du lista ut vilken firma det handlade om? Precis som du säger hoppas jag att de är smidiga och tänker på sitt rykte. Ska ringa runt imorgon, och hoppas på att få tydliga besked. |
|
|
Ett sätt att kolla mätarställning. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Phoenix M3 kollade säkert tidigare ägare via Transportstyrelsen och då står bilhandlarna med som tidigare ägare. |
|
Jag googlade bara reg.nr och hittade annonsen både här och där via blocket, bytbil osv. Hittade även carfax |
|
|
@Sverige: Den app du länkar till funkar inte för E46 enligt deras egen FAQ. Tyvärr, då jag också spanar efter en E46a /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Be en bmw handlare kontrollera din bils chassinummer via deras centraldator så får du besked om noterade mätarställningar bakåt. Om det visar sig att mätaren är justerad etc så kan det va värt ett försök iaf att häva köpet. | |
|
Länk Skriv in dom sista siffrorna i ditt chassinummer där, och betala cirka 20kr , så får du fram det som finns loggat i bmws servicedator. Du jämför sedan dom registrerade miltalen med det du har i boken, alternativt så ser du direkt, om bilen exempelvis 2011-06-23 va inne på service vid 29700mil , men idag har bilen gått 12700mil enligt mätaren,, om du förstår vad jag menar. Sidan jag länka till är väldigt bra, du får en PDF på din mail (men kan se allt på nätet redan när du betalat) . PDF:en innehåller fullständig utrustningslista och bilder från konfiguratorn, samt loggade verkstadsbesök med miltal och serviceställe, allt i ett snyggt gränssnitt och i färg :) klart värt den tjugan! Huruvida du kan häva köpet, så säger jag JA. Det är ett väsentligt fel, som med största sannolikhet hade kunnat få dig att avstå affär - om du blivit informerad. Som köpare har man undersökningsplikt. Så även firman, när denne bytte in bilen. JAG,, tycker inte att firmor (eller privatpersoner) ska sko sig på fifflade bilar, därför anser jag att DOM borde ta tillbaka bilen. Köpet ska hävas. DU, ska inte heller behöva ha en fifflad bil, INGEN kommer köpa den av dig, om den inte är RIKTIGT billig. Och då snackar vi halva priset av en "bruksskick", och vad wligger en sån på, 130? Och en skitfin för 160-200? Lycka till iaf :) J |
|
| Står under FAQ att tjänsten enbart fungerar till bilar tillverkade efter 2003. | |
| Hur har det gått? | |
|
Ringde BMW och konstaterade följande: Mätaren är skruvad... Bilen står sedan i slutet på förra veckan hos bilhandlarens verkstad där de ska åtgärda diverse småfel som jag upptäckte efter köpet. Jag har valt att vänta på att få hem bilen igen, för att dubbelkolla samtliga stämplar i boken och se om de är fejk. Kontaktade förra ägaren som tydligen blivit uppringd av verkstaden som servat bilen (nära vän till honom?). Misstänker att de pratat modifierade miltal, då jag nämnde det i mailet jag skickade till verkstaden. Nämnde inget för tidigare ägare då jag vill vara först på bollen till bilhandlaren. Så just nu vet jag inte hur detta kommer sluta. Pratade med konsumentvägledare som först tyckte prissänkning var rätt väg att gå, men när jag menade att servicehistorik etc inte längre är att lita på så höll han med om att köpet borde återtas. Gick de inte med på det så var det ARN som gäller. Klart är i alla fall att 1 veckas semester i Tyskland inte blir av, och övriga semesterplaner blir satta åt sidan tills detta retts ut. Tack för all hjälp alla, uppskattas verkligen! |
|
|
Hoppas det reder ut sig! Patrik.E, tack för den länken, klockren tjänst! |
|
|
Är du helt hundra på att bilen är skruvad? Har du något emot att redogöra för hur du kom fram till detta faktum? Anledningen till att jag frågar är att jag äger sedan några månader tillbaks XSP394 som omnämns i ovan hänvisad tråd. Och min vagn är inte alls skruvad utan har felaktigt hängts ut på detta forum på grund av att en mekaniker vid ett tidigare servicetillfälle haft lite feta fingrar och vänt på siffrorna för 10-tusen respektive 1-tusen mil vid utförd service. Jag visste om tråden innan jag köpte bilen och gjorde därför en egen research och kom genom sund logik och med hjälp av tidigare ägare/historik fram till att tråden felaktigt påstår att min vagn skulle vara skruvad. Bilen känns dessutom mycket mer solid än flera andra vagnar jag provkörde innan mitt köp. Jag vill bara poängtera att man ska aldrig blint tro på vad som står på nätet. Finns många olyckskorpar som vill kraxa, även på autopower tyvärr. Gör en egen grundlig undersökning och prata med tidigare ägare, de har vanligtvis ingen vinst i att förvrida sanningen. PatrikE: Du får ingen fräsch och ärlig M3 e46 för 130-tusen. Då är det långmilare eller vagnar med defekter i någon form. Alternativt skum historik. Jag skulle vilja påstå att priserna börjar runt 150`. Med vänlig hälsning Joakim PS. Lycka till Pierrel och hoppas att det löser sig för dig! |
|
| Nu är det ju nog vanligare att bilarna som beskrivs här på detta forum faktiskt är skruvad/krockade än att det "Finns många olyckskorpar som vill kraxa, även på autopower tyvärr." | |
|
Priserna börjar inte på 150, e46m3 är en dussinbil, och mer eller mindre alla är det du kallar "långmilare", även om 14000 mil inte är mycket på 14 år, så är det ändå 14000 mil. Och precis som jag sa så är en lågmilare värd mer,givetvis. Mätarskruvat och fuskat bemödar jag mig inte ens att värdera då jag inte hade köpt n0gon. Och sedan så är det väldigt många bilar som är skruvade eller fuskade på något sätt som är omtalade här på forumet |
|
|
Patrik E du kan väl länka en vettig m3 e46 under 150 nu när det finns så många, Coupe då och inte cab som Abdullahs kebabservice säljer. Fina sv-sålda ex manuella är då verkligen inte lätta! |
|
|
Vi har nog alla lite olika åsikter om vad som är en "vettig" bil. Men för 150 så hittar man en rimlig M3 E46, inte felfri, det är sällan 14-15 år gamla bilar är felfria, letar man så hittar man alltid "fel". 14000 mil på en 15 år gammal M3 är iaf inte mycket, det är normalt, lågt är under 10000 mil, o högt över 20000 mil. M3 E46 är ingen dussinbil, men den är så klart betydligt vanligare än M6 E63. De allra flesta begbilar (nästan oavsett miltal) har varit lagade någon gång, tex Vanos byte. Den som tror att alla BMW verkstäder har mekaniker vilka är 100% noggranna är ute på väldigt tjock is, är mer regel än undantag att man glömmer nåt fäste/clips/skruv/bult eller så, känns ju så där, men är förståeligt till viss del om man plockat ner insug och allt för o byta nåt... Jag tycker man hänger upp sig för mycket vid miltalet. En 6000 milare kan vara i sämre skick än en ytterst välskött 13000 milare där man bytt slitdelar som koppling, bromsskivor, stötdämpare osv, även om det är ovanligt. Det är inte bara milen som dödar, tiden gör även den att (plast/gummi) materialen åldras... |
|
|
Det största bekymret med mätarskruvade bilar är att säljarna är duktiga på att skriva bort sig från det... Räcker med att det står "mätarställning: xxxx mil"... eller egentligen behöver det inte ens stå så... Så länge det inte ordagrant står "bilen har gått xxx mil" så har dom ju aldrig ljugit om det. Hoppas du har en säljare som bryr sig om sitt rykte så kanske dom tar tillbaka den... Fast mitt tips e nog ändå att ta ett prisavdrag framför att dra dom till rätten, tyvär. Hur många mil på ett ungefär är mätaren backad? Min erfarenhet utav m3e46 är att dom är väldigt hållbara för låååånga mil, dvs en hårt körd 5k milare kan lika gärna vara mer sliten än en 20k milare.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.