AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.760

Bromsklossar - slitage fråga

Hej, är det så att bromsklossar på bakaxeln slits mindre än på framaxeln?
Jag bytte mina bakre klossar i 2014 och har kört circus 6500 mil sedan dess. serviceindikator vissar idag 35000km kvar till byte. ( började med 50000 och låg på 50000 i säkert ett år) Jag bytte mina framklossar i höstas och har kört typ endast 1000-1200 mil sedan. Dock serviceindikatpr visar oxå 35000km till byte (började på 40000 och började gå ner direkt i takt med körningen). Därav frågan om bakaxel sliter mindre på klossarna.
Jag vet att mesta bromsverkan går på framhjulen men trodde att detta kompenseras av materialval...? Kan det var fel på indikatorn?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, du har helt rätt - slitaget på bakbromsarna är generellt mindre (då bromsverkan är som du säger mest på frambromsarna).

Serviceindikatorn... Mmmm, du skulle kunna fråga din lokala igelkott och få en lika bra uppskattning.

Serviceindikatorn försöker uppskatta slitaget, problemet är att den faktiskt inte MÄTER. Den bara uppskattar genom att analysera data som bromstryck, hastighet, körsträckor med mera (tror faktiskt att tidigare historik även används). Därför blir detta alltid en väldigt grov uppskattning, ibland blir det rätt ibland blir det fel.

Undantaget är såklart bromsslitagevarnaren som är en faktiskt givare som slits ned i två nivåer när det börjar bli väldigt lite kvar av bromsbelägget. Detta är den enda faktiska mätsignalen som systemet har (och det inträffar som sagt när bromsbeläggen börjar bli ganska tunna). Dessutom så sitter det bara en slitagevarnare på 25% av bromsbeläggen - så 75% av bromsbeläggen är oövervakade (de kan ju slitas snett).

Vill man veta hur mycket som är kvar så måste man fortfarande mäta (man kan tex passa på att göra det när man byter hjul för säsongen tex sommar=>vinter och vinter=>sommar).
Jag antar att om någon av slitagevarnarna som du beskriver når sin varningsnivå då får jag varning i idrive menyn? Med andra ord behöver inte oroa mig för vad som står på serviceindikatorn?
Jag antar att om någon av slitagevarnarna som du beskriver når sin varningsnivå då får jag varning i idrive menyn? Med andra ord behöver inte oroa mig för vad som står på serviceindikatorn?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det kommer det att göra. På min 120i -06 så lyser symbolen "((!))" i det övre symbolfönstret samtidigt som symbolen "bil upphissad på en lyft" lyser i det nedre symbolfönstret. Bör vara väldigt snarlikt för din bil (men se din instruktionsbok för exakta detaljer).

Om detta börjar lysa när den första steget på slitagevarnaren bryts eller om det är vid det andra steget låter jag vara osagt (tror det är vid det andra). En slitagegivare har numera två parallella trådar (en utan motstånd och en med 470 ohm motstånd).

Precis, du ska ta vad serviceindikatorn säger med en nypa salt. Ha det som en riktlinje, tex säger den att det är 1000 mil kvar så kan det ju vara lämpligt att kolla hur mycket som är kvar vid nästa däcksbyte (kollar man bromsbeläggen själv vid hjulbyte dvs två gånger om året har man riktigt bra koll på hur mycket som är kvar).

Annars går det faktiskt att se hur mycket som är kvar av yttersta belägget genom att bara titta genom fälgen och lysa med en ficklampa ned mot bromsoket.

Fundera gärna också på hur exakt ett sådant här system kan vara när den inte har NÅGRA mätsensorer alls att mäta hur mycket det är kvar av bromsbeläggen. Hur noggrant tror du det blir? :-) Jag skulle jämföra det med att uppskatta hur långt man åkt i en bil med förbundna ögon (du har viss uppfattning om hastighet och hur länge men svårt att få det riktigt exakt eftersom du inte får mäta eller ta några referenspunkter).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.