AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.521

Vadstena Fordonsteknik var bra för min E39 540iA

Lämnar normalt bilen hos Perre på Bil & Motorteknik men i samband med semestern gav jag nu lilla Vadstena Fordsonsteknik chansen, modigt kan tyckas.

Min första tanke var BMW Hackefors men jag svängde förbi och gav dem chansen. En billig felkodsavläsning och inställningen var ungefär "Visst kan du åka till Hackefors men vi kommer med största sannolikhet fixa till det, vi vet vad det bör vara för problem." vilket de ju gjorde.

Märkte under en period att jag sporadiskt fått lite misständningar/vibrationer på start av motor men när jag nu också fick det i 90 km/h och gul motorlampa så var det hög tid att göra något åt det, inget kul längre.

De gjorde först felkodsavläsning, bytte alla tändstift, nya ventilkåpspackningar och en tändspole för cylinder sju. Inga nya misständningar än så länge. Ca 2600 för arbete och 3400 för material. Bra personlig service och jag fick samtal varje dag över status och vad de skulle göra.

Däremot är det så klart en viss osäkerhet om nu fler tändspolar kommer ge sig närmaste året... ;-)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vet inte om 540 (M62?) har samma sorts tändspolar som M54 i E39 har. Om det är det , och det står Bremi på dem, byt allihop. :)
marin: Usch då, det blir väl ca 700x8 + montering för rubbet eller 700x7 eftersom ju en faktiskt är bytt. ;-)

Jag tänker ändå köra med den en period nu och vara extra uppmärksam på motorgång/ljud men får jag misständningar på nytt så får jag får krypa till korset. ;-)

Men det går väl att hitta till lite bättre pris på Ebay, kanske neråt 500/st varje fall?

Synd att jag inte bor på vischan, kunde ha ett stort garage och lära mig meka mera själv. ;-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inte samma spolar som på M54 dock brukar det vara Bremi men som inte har samma problem som M54 2003 hade. Men ibland ger dom sig och man får byta så är det oavsett bilmärke med separata spolar, kan ju vara bra och ha nån i bilen som reserv.
Sök på 12311748018
12137599219
12131703228.
finns spolar till bra pris hos misterauto / reservdelar24 och på ebay.

Jag har två beggade liggande i garaget 12131748017 som också funkar som bortskänkes.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Den känns varje fall bra nu, inga misständningar och 100 procentiga starter.

Drog 0,89 med full packning ca 26 mil på 2 timmar och 30 minuter (mestadels E4a).

540 är en enormt bra och skön motovägs bil.

Min gamla 530 upplevde jag dock lättare / smidigare med bättre väghållning på kurviga landsvägar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det beror på att 530 är lättare i fram. 540 får lite understryrning pga tyngre.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hasso: Ja, tyngre och tror också själva framvagnskonstruktionen skiljer sig något lite mellan 530 och 540 men det kan säkert någon annan här bättre (vad som skiljer)?

Sedan har 530 kugghjulsstyrning medan det inte finns plats i 540? Jag upplevde kanske vägkontakten som något vassare i 530 jämfört med 540.

Däremot som sagt, 540 är helt underbar i motorvägsskörning vilket så klart till stor del beror på V8an. Dessutom ytterst imponerande bränsleekonomi på motorväg för att vara en V8a.

Båda har sina fördelar och nackdelar enligt mina erfarenheter. V8or är väl aldrig särskilt vettiga i storstadstrafik men när man väl kommer ut där på E4an då visar den vilken ulv i fårakläder den är. ;-)

Hittade ett inlägg på en annan utländsk site där 530 och 540 jämförs. Antar att det är 530's imponerande balans, styrning och väghållning som gör att han tycker den klår 540 som ju ändå är överlägsen 530 rent prestandamässigt.

Jag tycker väl ungefär samma men är däremot inte helt hundra på vilken bil jag föredrar, gillar båda på sitt sätt. Men visst, 530 var ju lite av min första BMW kärlek. ;-) Samtidigt tycker jag numera att V8a är de bästa och skönanste motorer som någonsin konstruerats. Alla bör någon gång ägt en bil med en V8a.

Citerar:
"
I have owned both too. Both autos.
530 is of course slightly better on fuel and my SE was a perfect car for me. Felt beautifully balanced and the rack and pinion steering was far nicer than the recirculating ball type on my 540. But you do get used to it, although I can't quite place my 540 sport with the same scalpel like precision as I could my 530 SE on twisty country roads when 'making progress'.
My 540 fuel consumption is high teens to low 20's. My 530's was low to mid twenties. Both cars had BRC LPG systems fitted.
My 540 ANNIHILATES my 530 performance wise. Acceleration is not in the same league at all, not anywhere in the rev range in any gear. My 530 was quick (for an auto running LPG). My 540 is very quick (for an auto running LPG). The extra 50+hp is certainly felt.
The V8 engine feels less refined than the straight six of the 530 but oh God! The noise, THE NOISE!
Parked side by side with the keys to both, which one would I choose?
The 530i.
Every time..."
ma
7.450
marin849
Jag gillar alla bilar där man kan få ner hastighetsmätaren i botten!

Den verkar gå ner från fullgas till lättare last och ligga runt 2,6-2,8 l/mil i 250km/h!
Stämmer rätt bra för min 525i ligger nånstans 2,2 l/mil i 230km/h. Men då är det plattan i mattan konstant och 6500 rpm...

Dvs man tömmer tanken på en timme!
marin: hehe :-D
850 in action, BMW power ;-)

Vet så klart att det är vansinniga videos rent trafiksäkerhetsmässigt men ändå imponerande i sig.
och som motvikt ;-)
inbromsning av en 850 i 250km/h

ma
7.450
marin849
Man hinner åka bra många meter innan man får stopp på en bil från 250km/h!!
850CSi - 5.6l verkar som en "trevlig" bil varje fall, dock så var det knappast original bromsar? ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.