AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.960

Akut felkodshjälp BMW X5 4.6is -03 Göteborg bluddrig gång och gul motorlampa

Sida 2 av 2
ca
16
cakesson
X5 4.6is E53 M-paket 2003
Att tillägga som ses på bilderna minslar stft på tomgång men ack för högt ändå...
Du ska kolla värdena med varmkörd bil på tomgång, inte under körning, att den går upp och ned högt under körning är helt normalt även om du inte haft ett problem.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan kanske vara lambdasonden på den avgassidan som är sliten och reagerar dåligt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ca
16
cakesson
Ja men den går ju riktigt högt dvs 25% vid körning och sedan 10% minst på.tomgång efter en dryga timmes långkörning som också syns i bilderna. Det är väl ändå för högt och dessutom visar O2 volttalet mer på bank 2 också... Är det så att högre volttal på sensorn betyder mer o2 (vilket också verifierar att den på något sätt har för mycket luft i bank 2..)?
ca
16
cakesson
Fattar heller inte varför åäö inte alltid blir rätt när jag postar :-) från samma telefon..
Vilken telefon / webläsare använder du?
Du har problem med tjuvluft, fortsätt leta läckor.
ca
16
cakesson
Har plockat bort luftrör med lmm på, lmm sensor är fin , sprayat den med cleaner för säkerhets skull, det är inga skador i röret eller slangarna som är anslutna till röret. Vevhusventslangen från ventil till sekundär luftpump är hel och fin ser ny ut tillochmed, petar man på gummit som syns för ventilkåpspackning är den mjuk och fin. Och dessutom bytt för 2år sedan...

Får ibland felkod för reglersonden före katt på samma bank men den kommer och går. Vet ej om den är som ett resultat av att det läcker in luft eller om den är paj och därför orsakar problemet. Då detta verkar komma vid varm varm motor som gått i en timme skulle det kunna peka på att sensorn behöver bytas... Men 2000spänn plus jobbet känns skit om det inte hjälper... :-( Men bara att göra antar jag...
Felkoderna du får är blandningskoder, det tyder på att dina sonder fungerar som de ska.
Varför tror du att sensorn måste bytas för att det kommer vid varm motor?
Hej !
Undrar om du har ngn uppdatering på felet! Hade på min 4,6iS -02 massa konstiga fel . med felkoder som jag trodde var bränslepumpen! Det var spjällhuset(gasspjällspotensiometern) som var defekt! Hade en liggande sen tidigare,
och efter att jag bytte funkar det perfekt( det var 2 år sedan).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.