AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.959

Akut felkodshjälp BMW X5 4.6is -03 Göteborg bluddrig gång och gul motorlampa

Sida 1 av 2
ca
16
cakesson
X5 4.6is E53 M-paket 2003
Hej,
Har kört till Götet och fått gul motorlampa och bilen går bluddrigt. Har lyssnat baktill och då hostar det en del ur föraraidans avgasrör . Då det är Fredag och kl var 5 kunde ingen verkstad hjälpa mig. Således vänder jag mig hit för att se om någon har felkodsdator för attt åtminstone ge mig ett hum om vad det kan vara då jag behöver åka hem till Stockholm...

Har akutköpt en tändspole och ryckt ur alla fyra på förarsidan men bilen går sämre vilken jag än rycker ur...

Bilen är en X5 2003 med 4.6is motorn... Help?
Jag for lov att stanna kvar i gbg till imorgon om ingen har möjlighet idag fredag...
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Trist situation.
Ring mig så ska vi se om det finns någon råd. 0705750677
ca
16
cakesson
Hej Mats, blev hotellincheckning ikväll orkar inte bråka mer med den idag.. Men har du dator mm tar jag gärna hjälp imorgon?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle tippa på en eller flera tändspolar som gett upp...men felkodsavläsning bör göras för att vara säker.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Jag har dator. Hör av dig så snart du kan.
ca
16
cakesson
Ursakta de konstiga tecknen, skriver fran mobilen och da blir det sa.

Fick hjalp med en dator som konstigt nog inte hittat felkoder alls, trots att jag vet att det finns gamla felkoder i bilen som bilbesiktningen hittade nyss. Bilen gar ju dessutom som en pase skit.

Nollade iallafall alla felkoder med datorn och da gick bilen battre i fem minuter sedan bluddrar den i avgasroret pa forarsidan igen och lampan tandes igen... Sa tillbaks pa ruta ett. Och inte ar det bra vader heller :-(
Om den går dåligt så bör den ha lagrat nya felkoder.
Du har kollat det vanliga? att du har minst 20 liter i tanken och att stora slangen till och från Luftmängdsmätaren är hel?

Att den går bra när adaptionsvärderna nollas är ett tecken på att den inte är en tändspole i så fall hade den gått dåligt då med, men jag kan ha fel där.
ca
16
cakesson
Tog ur alla fyra tandstift pa forarsidan som suttit i 200mil endast. De ser ut som skit. Har bytt alla och de två spolarna narmast foraren (fanns ej fler pa öager)... Kopt en odb2 adapter pa kjell o company som gav mig felkod system too lean bank2/och en kodens siffror som jag rakade kladda bort nar jag nollade koderna. Bilen gar battra nu nar den ar kall, men safort den blir varm borjar den sakta ga samra och samre och jag tror lampan kommer tandas snart igen.. Slang till lmm ar hel den ser ratt ny ut, tanken ar full...

Ideer?
ca
16
cakesson
Länk

Så ser tandstiften ut. De har suttit i 200mil bara...
ca
16
cakesson
ODB appen visar detta före byte av tändstift och två av spolarna på förarsidan som i min värld är bank 2, varm motor:

Länk

Kall motor efter byte:

Länk

Värdet är något som heter fuel trim bank 2, sensor 1.

Någon som fattar värdena?
Du har en luftläcka någonstans, därför försöker databoxen kompensera med mer bensin.
ca
16
cakesson
Ok sa sensor 1 sitter den langst fram eller bak pa motorn pa bankerna? Betyder inte -25% att den skickar in mindre bransle da?
Jo -25% är mindre bränsle.

Du ska kolla värden på tomgång för short fuel trim bank 1 samt 2 med varm motor på tomgång.
Din felkod too lean är att den går magert vilket betyder överskott på syre.
Antingen en länga i packning, slang eller otätt avgassystem för då suger det in luft den vägen.
Dock så har du det bara på en bank så jag skulle säga att det är relaterat till motorn och börja där.
ca
16
cakesson
Ah far ge mig pa det imorgon bitti en stund sen kor jag hem bilen oavset.. Toppen ar renoverad tva ar sedan pa verkstad for 50k, verkar konstigt om ventilkapspackningen ska gatt redan... Men ser f/n inga revor mm pa slangarna...suck.
Men bilden du la upp visar 25% inte -25%
ca
16
cakesson
Ah just det sorry, den andra bilden visar - 8% på sensor 1, bank2. Dock kall motor...
Visar den inget pa andra sensorerna for att det inte finns nagra sensorer dar eller for att det ar cylindern vid den sensorn bara som far mer eller mindre soppa?

Kan det vara en injektor som ar defekt , eller bransletryck? Vad ar vanligt bransletryck isafall? Bilen borjar ju bara ga riktigt daligt nar motorn ar varm.
ca
16
cakesson
Har varit ute och kort motorn varm.. Nu bara for det gar den helt ok, matvarden: Länk

Blir inte klok....

Dock visar den att felkoden ar pavag igen som kan ses i bilderna ovan.. Men kanns iallafall som jag kan kora hem nu och grotta mer hemma...
I din felsökning lägg upp mätare short fuel trim bank 1 samt 2 så du ser dem samtidigt.
ca
16
cakesson
Jo.. Fast bank två short term finns inte att välja som alternativ :-(
Där finns bara de fyra sensorerna varav sensor 1, bank 2 ger värden.. Så jag antar att det är det man kan få via standard obd på bmw utan en riktig bmw dator. Just i skrivande stund går bilen ok dock igen vioket är jäkligt irriterande och bra samtidigt...
Du har lagt upp en för STFT1 det måste finnas en STFT2 oxå annars är det ingen mening att fortsätta med verktyget.
ca
16
cakesson
Dåsa. Kör hemåt då bilen skumt nog gick normalt igår trots varmkörd längre tid, köpt appen så alla värden blir tillgängliga. Kört Från götet till jönköping och stft har pendlat mellan -3% till +5% give or take i realtid.
Efter en timme med farthållaren på 130 såg jag att den nu går upp till 25% fast på short term fuel trim bank 2, longtermvärdet är också nära där vilket betyder att lampan snart tänds. Än så länge går inte bilen särskilt nycket sämre men den drar mer, och när lampan tänds lär den slänga in någon adaption som orsalar bluddret.

Så detta verkar komma vid längre körning. Tycker att insugsslangen efter lmm ser hel ut visuellt det man ser. Toppen är totalrenoverad för två år sedan verkar osannolikt att ventilkåpspackningen skall ha gått redan?

Länk

Jag blir inte klok på detta....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.