|
|
|
|---|---|
|
Har läst en del om denna motorn som ju är den mindre 4 cylindriga dieselmotorn. En del har haft problem på gamla årsmodeller att den går av helt ibland och ibland att vissa delar bara behövt bytas. Läste nånstans att efter mars 2011 så ska det vara en uppgradering ytterligare för att minska att problem uppstår. Verkar vara väldigt sällsynt att de går av efter 2011 men läste nått om att kamkedjesträckaren eller vilken del det nu var kan behöva bytas. Vilket jag förmodar betyder att o motorn behöver lyftas ur? Och därmed en ganska stor kostnad även om delen som ska bytas kanske inte är så stor. Kollade på en BMW X3 igår från 2011 som hade gått 15 000 mil och BMW i jönköping sa att om det händer nått kring dessa problem så finns det inga goodwill grejer kring detta utan man får som kund stå för det om det händer nått. Vill gärna få lite bättre grepp på hur denna motorn är på slutet, om det blivit bättre. /j Jag har inte råd att åka nått annat än BMW | |
|
Vad jag hört så verkar rasen bara komma på bilar med långa service intervaller, detta gäller även turboras, serva bilen vart 1500 mil så håller nog grejerna. har själv en 2.0 d 08 a 13100 mil och inga oljud från motorn. Hill |
|
| Man får kontakta BMW verkstad som kollar med hjälp av vin-numret om den är "uppdaterad". Jag gjorde så på min och fick säkerställt att den inte har dessa problem som många blivit drabbade av... | |
| Hej, är det inte bara 177 hästars motorn som drabbats av det problemet? | |
| Vinterbo - Finns mängder av diskussioner om detta på olika forum. Men vad jag har läst mig till så är det hela N47 motorfamiljen som har detta problem men kanske främst 177hk!?. Även 184hk har drabbats. Men vad BMW sa till mig så ska problemet vara åtgärdat och uppdatering skett runt årsmodell 11-12. Men det kan oxå variera tydligen. Bästa är att själv ringa in för att säkerställa att just sitt VIN-nr inte finns med på deras lista över problem maskiner... | |
| Ajdå jag hade fått för mig att det bara gällde en viss motor... Tack för svaretAndeas.ss | |
|
Hej, N47 motorerna har sin övre och undre kamkedja i bakre delen av motorn. Dessa kedjorna löper i skenor. På N47 motorer efter 2011-03 samt uppdaterade motorer kan du under vissa förhållanden (olika temperaturer) höra ljudet av kedjorna kommer emot kanterna på skenorna inne i kupén. Man kan trycka på gasen lätt så att kedjespännaren aktiveras och ljudet försvinner. OBS ! Det är inte alla som hör detta biljud. |
|
| Hej! Vill bara inflika att min 118D inte låg i farozonen och inte var aktuell för nån "tekninsk aktion" när jag kollade detta med BMW då jag fick ett misstänkt kamkedjeljud. 22700:- senare visste jag att den visst låg i farozonen. :) Skitgrejer! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.