|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag är på g att byta till nyare BMW och ser i listorna att de drar klart mindre, men funderar på om det stämmer, man har hört lite att det "fuskas" allt mer med detta och att de optimerar sina tester. Jag har en bmw x3 3.0 från 2006 och den ska dra 0,86 enligt boken och drar 0.9 i regel enligt färddatorn, trots att jag kör den bilen ganska hårt, så det tycker jag är väldigt bra. har aldrig mätt faktiskt förbrukning så har någon det så är det intressant också. Min farsa gjorde det nyss på sin mercedes 320 cdi och då stämde det nästan exakt med färddatorn, vet ej hur det är med BMW. Funderar på en nyare X3 från typ 2012 och då ska 2.0 dra 0.56 och 3.0 motorn 0,60. Jag var och testade en 2.0 igår och då stod den på 10,3 när jag tog den!? I färddatorn såg jag en historiksiffra på 0,84 (dock osäker på hur många mil den var baserad på) men när jag körde en runda med medelfart mest på landsväg så hamnade jag på 0,7. Jag körde lite lugnare än jag brukar och nästan ingen stadstrafik. Så min provtur var inte så illavarslande även om jag hoppats på lite bättre kanske typ 0,65, men det som stod i historiken i datorn såg inte bra ut, därav tänkte jag höra mer er här vad ni har för erfarenhet. Om man kör lite hårdare så funderar jag också på om det inte är bättre med en starkare motor, även om en starkare motor ska dra mer så kanske det blir samma utfall om man pressar en mindre motor eller om man kör en stor på halvfart så att säga, en stor motor kanske till och med drar mindre om man pressar dem lite, vad tror ni? Har en 530xd från 2007 med 235hk motorn och när jag pressar den rätt hårt drar den bara 0,85 mot 0,72 som är angivet vilket jag tycker är bra. /johan Jag har inte råd att åka nått annat än BMW | |
|
Alla nya bilar drar mycket mer än vad som anges. Nyare bilar har helt enkelt blivit bättre på att dra lite när de inte används (tomgång, låååg hastighet) vilket får ner de officiella siffrorna men i verkligheten har det inte hänt något spektakulärt de senaste tio åren vad gäller förbrukning. Lika vikt, liknande kaross, liknande motoreffekt drar nästan samma nu som för tio år sedan i verkligheten. Köp en undermotoriserad bil så drar den mindre. :) |
|
|
Nej, det där med om man "pressar" motorn stämmer inte. En större motor med mer effekt kommer att dra MER om du använder effekten OCH när du inte använder effekten, så länge som utväxlingen är sådan att den lilla motorn inte varvar ihjäl sig (knappast ett problem med åttaväxlad automat). |
|
| Räkna med 0,7-0,75L/mil för en 20d vid normal körning. Jag lyckades som bäst få ned min till 0,65 i min cykel och då var det bara motorväg helt enligt skyltarna. Hjulen spelar också stor roll, jag märkte viss skillnad mellan 17 och 19-tum. | |
|
Har en 2.0d -12 som drar ca 0.7-0.8 vid blandad körning från o till jobbet landsväg o stadskörning (70-30 ungefär). Drog enligt färddatorn 0.55 vid en tripp till fjällen i vintras med takbox och full packning, men då låg vi och puttrade i 90 i princip hela vägen. Gick upp rejält när man gick upp över 110.... Vid bilsemestern i Europa förra sommaren gav min ovetenskapliga undersökning att den drog runt 0.7 i "högre" motorvägsfart (150-160) men mer i vid ca 120-130.... Har 19 tummare och V-techoptimering |
|
|
Har en 08 och den ligger konsekvent på 0,62 vid blandad körning 0,53 vid lugn landsvägskörning, men jag prioriterade bort breda hjul åker på 225/60-17 60 mil med 1600 kg husvagn 0,91 alla mätningar vid pumpen. Hill |
|
| Jag testade en 3.0 från 2011 igår och den verkade dra 0.75 l mil. | |
| Våran X3 20d F25 ligger runt 0.7 blandad. Runt 0.5 vid landsväg efter skyltarna | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.