AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.550

Sprint Booster (Gasrespons ) 325i 2010

ev
129
evo
Bmw 325i -10
Polarn hade ett sk Sprint booster (gasrespons) liggandes jag monterade denna med lite skepsis i min bmw. Monteringen sker nere vid gaspedalen tog ca 20 min.

Jösses vilken skillnad på låga varv när man gasar, sen vid fullgas känns ingen skillnad, vad jag kan känna.
finns 3 lägen normal sport å typ super sport, max läget var inget för mej, kändes för ryckigt, men mellanläget, helt kanon!!
Känns som bilen tappar helt känslan när man nu kopplar om till normal.

Motorn har ett 330i trim kitt så den känns som detta blev pricken över i

Mats

Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
En såkallad sprint booster ger ingen effekt., Iomed att din gaspedal är elektronisk, så lurar den signalen litegrann att när du trycker ner gaspedalen säg 25% så skickar sprint boostern signal att 100% är nertryckt och därav går bilen "mycket bättre" vid låga varv. Trycker du fullgas, så är ju redan sprintboosten där, så förståeligt att ingen effekt känns.

Googla om den, folk tycker den är jobbigast i rondeller tex. Kolla youtube, där finns klipp som visar gasresponsen
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Vet att detta inte ger någon effekt ökning, men känslan är att den känns mycket rappare på gasen vid låga varv, kört nu några mil å är mer än nöjd med kittet. Kör då på mellanläget..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Länk

-------
//Lövet
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Ha ha, den var bra Lövet!! Ungefär som att man blir skitsnygg efter ett par jamare!!!
Har kört ett par bilar med och utan nån variant av liknande system, och ja, det gör stor skillnad i känslan. Fast det handlar såklart bara om hur man trycker på gaspedalen =) Tycker dock inte den känslomässiga skillnaden ska underskattas när det är känsla allt handlar om. ;-)
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Nån placebo effekt är det definitivt inte, kittet gör skillnad på MIN bil.

Sen är det ju så att tjejerna blir ju snyggare, efter ett par järn!😂😂

//Mats
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Klart det gör skillnad. I hur gaspedalen är mappad, men inte på bilens prestanda.
Jag misstänker (men har inte provat så kan inte mäta) också att sprintboostern ger "översläng" dvs när man trycker ner pedalen gasar den för ett kort ögonblick ännu mer än vad den sedan gasar om man håller pedalen konstant. Detta gör att motorn reagerar med allt den kan inkl. bränsleberikning. Som att alltid stampa ner pedalen lite snabbt i golvet o sen ta upp den till önskad gas. Mycket soppa i kattarna i så fall.

OBS jag har ingen aning om den gör så! Men det skulle kunna vara ett sätt att få motorn "mer responsiv" utöver att bara "göra gaspedalen kortare" om ni förstår hur jag menar.
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Ja Mats,allt blir snyggare efter ett par stänkare! 👅
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Står man på tomgång å gasar så blir ju den jätte rapp på den högsta läget.
Denna funktion finns ju även på m3

Jag kan ha tok fel, men öppnar inte spjället mer vid det vassaste läget, typ som att du trycker gasen i botten på en bil med wire, då öppnar ju spjället mer än vad som egentligen behövs.
Eller sköter datorn detta så oavsett hur du manipulerar signalen vid gaspedalen så öppnar bara spjället så mycket som behövs?

Har kört på orginal läget igen å då "känns" bilen slö. Visst kan den kännas lite orolig vid stadskörning när man kör på mellanläget men det är det värt 😉

Ff
74
Ffalun
520d -17
Det är fortfarande bara en manipulation av signalen från trottelsensorn.
Ger ingen som helst mer effekt men kan kännas så eftersom man inte behöver
trampa lika hårt på gasen för att det ska hända något.

Om jag växlar mellan eco/comfort/sport/sport+ i min F20 så påverkar det också hur responsen i pedalen känns men det ger ingen mer effekt.

Visst känns bilen mer sportig i sport+ läget men det är bara känslan, den är precis lika slö... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.