AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.180

El fel BMW E60 530 automat 2005

Ve
25
Vegdji
530iA -05
Hej,

För ca 1 vecka sedan la mer eller mindre all elektronik i bilen av under körning. Börja med ABS sen antisladd växellåda bromsar servostyrning etc... felet var enkelt lokaliserat då plus kabeln till batteriet lossnat. Satt en svart "sockerbit/skydd" längst fram över muttern på kabeln som jag var tvungen att bryta loss för att kunna sätta tillbaks kabeln. Tejpa fast med el-tejp (stod på en öde parkering så de var lite av en nödlösning). Bilen har fungerat hur bra som helst efter det fram tills igår då kabeln började glappa igen.

Har tejpat fast den igen för att kunna åka till bmw och köpa en ny "sockerbit/skydd" och till min förvåning säljs inte den delen separat utan jag måste köpa en helt ny pluskabel för 2300 kr vilket jag vägrar.

Har tänkt svetsa fast skiten så den sitter men nu till mitt dilemma.

IBS - Intelligent battery sensor. När jag skulle köra hem från jobbet ville bilen inte starta. Startmotorn klicka inte ens, trotts ström i batteriet. Pillade lite på min nödlösning och den kändes inte lös utan satt som den skulle. Testade starta igen och då gick vilken igång från ingenstans och jag kunde köra hem.

Tror ni jag behöver en ny IBS? Kan det lösa sig om jag bara kopplar ur IBSen?

Om jag kopplar ur den. Vad kan nackdelarna vara i så fall?

Tacksam för svar då el-fel inte direkt är min starka sida.
Ve
25
Vegdji
530iA -05
Tror ni felet beror på något annat en IBS eller glapp i kopplingen av pluskabeln får ni gärna påpeka det
Ve
25
Vegdji
530iA -05
Uppdaterar min egen tråd då jag forskat vidare i ämnet och det kanske kan hjälpa andra med samma fel.

Den svarta sockerbiten som jag bröt loss kallas tydligen för BST - Battery safety terminal. Felkoder på bla airbag etc är vanligt när detta inträffar. Pluskabeln skjuts då bort batteriet för att undvika brand etc vid en kollision. Andra elfel uppstår då eftersom systemen inte får tillräckligt med ström (som i mitt fall). Då jag inte längre har BTS så jobbar inte IBS som den ska?

Bör lösas om jag kopplar bort även IBS men är osäker på om jag vågar detta eller om det kan leda till större skador på bilen.

Tipps? Komigen nu så ovanligt fel kan det ju inte vara.
Vågar jag svetsa fast pluskabel så den sitter stabilt och koppla bort IBS eller ska jag köpa ny kabel inkl IBS och BTS för 2300 kr?

Kör man tillräckligt fort så slipper man böter
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Koppla bort ibs
Jag har kört utan i flera år funkar fint
Ända är att bilen inte känner av hur mycket ström som finns i batteriet

Mvh
Ve
25
Vegdji
530iA -05
Okej tack, måste man köra bilen var och var annan dag för att batteriet inte ska dö eller kan man låta bilen stå exempelvis 1 vecka under semestern om man kopplar bort IBS?
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Ja då inga problem
Den laddar som en vanlig bil när ibs är bort kopplad
Inga äldre bilar har ibs

Mvh
Ve
25
Vegdji
530iA -05
Blev ingen bra med kopplingen då det är aluminium kan jag inte svetsa och har borrat ett hål igenom och dragit en bullt igenom med låsmutter, men glappar iaf under körning och stör elektroniken i bilen. Blivit tvungen till att få starthjälp 2 gånger idag. Blir till att köpa en ny kabel för 2300 kr :( orkar inte mer nu.

Tipps till någon som får detta problem i framtiden. IBS har ingen betydelse.
När all elektronik dör under körning måste man, iaf jag. Koppla bort plus kabeln helt från batteriet och sen sätta tillbaks den. Startmotorn klickar inte annars och beror troligen på någon startspärr som havererar när batteriet är dött. Lägg växellådan i R och sen tillbaks till P så går ni förbi startspärren när ni har batteri igen. Ingen aning om vad detta beror på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.