AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.158

Demontera tröskelplåt på E39 528i 2000

e9
21
e93mro
528i -00
Har fått lite rost framtill på tröskelplåtarna och jag undrar hur man går tillväga för att demontera dessa. Hittar inget om just detta i diverse servicemanualer. Utvändigt ser det ut som att plåten sitter i någon form av clips och skruv från sidan i de respektive hjulhusen (som på de flesta bilar). Utöver det brukar det finnas lite clips underifrån. Jag läste något inlägg här på forumet där det skrivs att man behöver använda en glidhammare. Använder man den som hjälp för att klicka loss plåten? Det är väl inte så illa att plåten är svetsad fast?

Någon som kan beskriva i detalj vilka steg som krävs och gärna peka ut om något är extra svårt. Jag är någorlunda händig men har inte så stor erfarenhet av den här typen av arbeten.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vilken plåt exakt?
Är det själva tröskeln så är väl den en del av den bärande strukturen på E39? Svetsad.
e9
21
e93mro
528i -00
Jag menar den undre ,yttre plåten som syns under dörrarna och går under hela sidan mellan hjulhusen.. Kjolen kanske man kallar den ibland. Alltså inget bärande.
ma
7.450
marin849
Nr 2 eller 3?
Länk

Ser ju ut som att det är EN DEL, men att man kan köpa den uppdelad i vissa delar för utbyte med kap och svets.
e9
21
e93mro
528i -00
Nr 3 skulle jag säga. Det är den undre delen som liknar en L-profil som jag menar. Egentligen skulle jag vilja veta vad man kallar de olika delarna. Det finns lite olika typer av reservdelar.

Tröskelplåt: Länk

Sidokjol (oftast i plast eller glasfiber): Länk

Som jag förstått det sätter man kjolen utanpå den befintliga tröskelplåten. I första hand vill jag nog försöka fixa till den plåt som sitter där idag eftersom det är ganska lite rost. Går inte det att få snyggt så kan man kanske sätta en sidokjol utanpå.
ma
7.450
marin849
Aha. Men det måste vara eftermarknadsgrejer att sätta plast utanpå?
Jag har då inte sett någon plast på min bil, verkar bara vara ett stort stycke plåt alltihop.

E46 däremot har en yttre tröskel av plast som är löstagbar.
Ep
14
Epedersen
523IA Touring -98
Hur får man av sidokjolarna på en bmw e39 ?
ma
7.450
marin849
Vinkelslip.
De är ju en del av karossen, eller vilken del menar du?
Se länk ovan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Yttertrösklarna på E39 är som redan nämnts en fastsvetsad del i karossen. Bulor, rost eller annat riktas, svetsas osv.
Ep
14
Epedersen
523IA Touring -98
Är kjolarna av metall och fast svetsade ? Länk
ma
7.450
marin849
Nja på den vet jag inte. Det är en E36.
Slå upp på realoem.com så ser du.
ma
7.450
marin849
E36 separat kåpa över tröskeln se Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.