AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.380

Alternativ till diesel, eller "tillsatser"

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Pga det "speciella" skattetrycket, har jag funderat och gjort en del efterforskningar angående alternativ, eller tillsatser, till fordonsdiesel, för att sänka drivmedelskostnaderna.

Bränslet idag är ju en "all time low", nästan, men hålls uppemot 14 kr/L tack vare Magdalena Anderssons skattesatser. Skatten höjdes ju, som bekant, "eftersom bensinen är så billig ändå".

Som alla vet, kommer det alltid oväntade "bakslag" när skatter införs på ett okontrollerat sätt, utan att göra noggranna efterforskningar på orsaker-konsekvenser.

Det typiska är ju att man höjer skatter, men skatteintäkterna faktiskt sjunker. Eller skatt på arbete gör att det inte lönar sig att jobba.

Åter till drivmedel; finns det alternativ till diesel?

Ja.

Jag har surfat runt och pratat med folk i "fordonsbranschen", och det finns massvis med alternativ, främst, till diesel.

DME, eldningsolja, rapsolja, hydraulolja, växellådsolja, spillolja. Nästan vilken "hyfsat fin" olja går bra, att i varierande grad blanda in i dieseltanken.

Preem kör ju sin tallolja, för att göra den "grön".

Vad behöver man göra då, för att köra på "kreativa" alternativ? Ja filter måste vara bättre, och bytas oftare, samt spridare kan må dåligt, men det är ju egentligen inga stora eller dyra saker. Samt att den inte får stå still länge med "organiska produkter" i tanken. Kanske måste man förvärma bränslet under kallare tider.

Ett exempel jag hittade, var en bonde som körde med 50% rapsolja i dieseln, och skogsröjare som hade rapsolja i röjmaskinerna.

Rapsolja finns för 5,50 kr/L (ink moms!). Det lägger ju drivmedelspriset på ca 10 kr/L med 50% inblandning i dieseln. Top Gear gjorde ju ett prov med Volvo och frityrolja:

För bensin är ju E85 och sprit av olika sorter alternativet, men etanol är "ganska" beskattat. Men det kanske kommer alternativ i framtiden - jag tänker främst på träsprit mm odrickbara blandningar, man kan köpa i bulk, speciellt som bonde eller liknande.

Så, om råoljepriset skjuter i höjden (Länk 50$ fatet) vilka alternativ kan man ta till?

Kommer skatterna att "anpassas", eller kommer det att bli några år av okontrollerat kaos (med lägre skatteintäkter OCH konstiga utsläpp)?
Ff
74
Ffalun
520d -17
Med "eldningsolja" i tanken så blir det tack-o-hej för partikelfiltret....
Jag skulle aldrig hälla i något annat än en lågsvaveldiesel från macken.
Preem finns inte heller på kartan, snabb googling så ser man många som fått problem.
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Spridare kostar kostar ju ca 3-4000kr styck. Det tycker iaf jag är dyrt. Ska du byta alla fyra så behöver du ha tag i 1000 liter diesel gratis för att det ska gå jämnt upp
Transocean
Allt det du listade upp går att köra med om du har en 70-tals Merca. Något modernare vagn, glöm det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.