|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, I brist på annat när det regnar så kollar man lite på andra bilar/nästa bil. Har ju konstaterat att jag "måste ha" en lite roligare bil, men i princip alla har ju annorlunda karosskod från tillverkaren, vilket gör det "omöjligt" att få den registrerad med dragkrok (utan att jag gjort några fältundersökningar så har jag mycket svårt att tro att det i PRAKTIKEN finns några hinder att installera en dragkrok dock). Så, låt säga att jag köper en BMW M135 xDrive eller MB CLA/A 45 AMG och stoppar dit ett avtagbart drag - men utan att regbesikta (det går ju ändå inte). I regbevis kommer det finnas med "Max släpvikt vid behörighet B 1xxx kg". Så jag bedömer chanserna att passera en poliskontroll som hyggliga - men om INTE - vad kommer det innebära? En vanlig penningbot eller begår jag något trafikbrott som innebär fängelse/körkortet ryker? Om en olycka händer, hur kommer försäkringsbolaget se på släpvagn med last? (inte sällan en släpvagn med två snöskotrar av nyare snitt, kanske ett bruttovärde på 250-300tkr - lite tufft att vaska ett sådant ekipage). När bilen efter 3 år trots allt ska besiktas - vad händer om dom skulle se infästningen och elkontakten för en dragkrok? Är det olagligt att ha möjlighet att montera cykelställ/lgf-släp? Eller får man något föreläggande som blir superbökigt att hantera? (Nu har jag antagligen sålt bilen innan detta sker, men kan vara bra att veta) Kanske någon med kärlek till BMW M eller 135 som "struntat" i regler och stoppat dit en dragkrok ändå - som har några svar på mina spörsmål? | |
|
Rimligen behöver bilen vara godkänd för dragkrok av tillverkaren också. ------- //Lövet |
|
| Ja det är ju problemet. När tillverkaren inte tycker att det är en "dragare" men kunden tycker det. Konsekvensanalyser jag vill ha av dessa givna ;) | |
|
Olovlig körning bör det ju minst bli. Du drar släp med en bil som inte får det. ------- //Lövet |
|
|
Olovlig körning skulle det kunna bli, något annat har jag svårt att se. Försäkringbolag försöker alltid hitta kryphål och då en bil som inte får ha drag krockar med släp efter har jag väldigt svårt att tro att dom tar något på sig, varför skulle dom liksom? |
|
|
Framkallande av fara för annan? Vårdslöshet i trafik? Spånar fritt nu, men det finns nog en hel del man kan åka dit på... |
|
|
Var framgår det om en bil inte är godkänd för drag? Står det släpvagnsvikter i fordonsregistret är det ju baserat på uppgifter från tillverkaren. Då borde det även stå på nåt ställe om en bil inte är godkänd för drag. Fast det är klart, står det inte "max släpvagnsvikt" med borde man förstås kunna bli genomskådad. Det blir såklart i praktiken detsamma som att den inte är godkänd för drag om man tänker ett steg till. ;-) |
|
|
Väg och trafikregistret är fullt av fel och tveksamheter även om allmänheten inte tror det. Det är släpvagnsvikter på mängder av bilar som inte får dra något alls enligt tillverkaren. Exempel: Lite svårt att sätta krok på denna liksom ;-) Länk Länk Fler Länk Länk ------- //Lövet |
|
|
Ett litet tankefel av mig... Tänkte om det uttrycklig står på nåt ställe att en bil ej är klassad för drag. Det som anges på dom första två bilarna du länkar till är bara en teoretisk siffra. Den sista bilen är ok att sätta drag på enligt transportstyrelsen. |
|
|
För länge sedan (då det krävdes reg-besiktning oom man eftermonterade krok)funderade jag på att ha krok för att just bara köra cykelställ baktill och ringde då till dåvarande statliga bilbesiktningens kundtjänst. Sveret jag fick vara att jag kan montera en krok för att bara köra cykelställ utan reg-bes givet att jag gör det omöjligt att dra vanligt släp med draget - t ex genom att svetsa fast några stora muttrrar mitt uppe på kulan - kan fästa cykelställ men inte en normal släphandske. Nu gjorde jag inte det men vid försäljning av bilen kan det ju inte vara förbjudet att ha förberett för att använda en cykelställskrok gissar jag. Att däremot dra släp med en bil som inte får dra, det kan nog som sagt bli olovlig körning och som någon redan nämt så är försäkringsbolags uppgift (liksom i princip alla andra företag i en marknadsekonomi) att generera vinst till ägarna och att då betala ut ersättning till någon som drar om kring med en tveksamt laglig kombination -det är inte att maximera ägarnas vinst. Inte heller något som jag vill betala för med min försäkringspremie. Kanske läge att köpa en bil till (lagom billig) att ha som dragare av det stora och dyrt lastade släpet. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Vid en olycka och släpen skadas så är det väl släpens helförsäkring som täcker släpen och skoterns försäkring täcker skotern. Trafikförsäkringen på bilen täcker endast skador du gör på annat. Så frågan man bör ställa är ju, om jag sladdar rätt in i macken med en helförsäkrad bil samt släp men bilen har ej behörighet att dra släpen? Kommer försäkringsbolaget att hävda att fordonskombination ej tillåtet och därmed inte betala ersättning på macken? Kör ej oförsäkrad skoter på släp! Jag borde väl även få montera ett drag för att dra en lgf släp? Där finns ju nästan inga bestämmelser förutom att släpen inte får väga mer än tjänstevikten på bilen va? |
|
|
Även om du har släpet försäkrat men drar det med en "otillåten bil" så tror jag försäkringsboalget nekar dig ersättning. DU har ju använt det på ett "felaktigt" sätt. På liknande sätt får du sänkt eller ingen ersättning om du kör bil påverkad av alkohol. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
De bilar som helt saknar uppgift i trafikregistret och är SVENSKSÅLDA får inte ha dragkrok. Kan exempelvis bero på att bilen har en såpass klen motor (miljöbilar med små motorer) där inte bilen klarar de tester (start i motluft mm) som görs då bilarna typgodkänds. En importerad bil kan sakna släpvagnsvikt om det vid importtillfället inte framgått av den utländska registreringshandlingen om eller vilken dragvikt bilen har. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.