|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på att plocka delar från min 750 E32 och funderar på bromsarna. Fram sitter det fyrkolvsok och de är ju eftertraktade. Bak sitter det samma bromsar som på 740/540 har jag för mig och de är väl inte fullt så populära. Om jag skulle plocka dessa bromsar och sätta på en annan bil, säg en 735 E32 för det är väl mest sannolikt, behöver jag flytta med bromsbomben för att systemet ska mäkta med de kraftigare bromsarna eller är det något man inte behöver tänka på? Ofta brukar folk bara flytta över frambromsarna vad jag förstår, men det borde påverka bromsbalansen något. Hur blir det om jag sätter kraftigare bromsar fram men inte gör något åt svagare originalbromsar bak. Jag vet att man kan räkna på bromsbalansen men det jag undrar över är mer de praktiska konsekvenserna. Hur kommer bilens beteende påverkas vid bromsning under vanlig körning? I nödsituationer, kan bakänden komma farande då? Nu lär jag inte ta ut en E32 på bana, men hur påverkas de egenskaperna? Det är inte så mycket skrivet om bromsbalans på Autopower så alla synpunkter är välkomna, vi behöver inte utgå från just E32 =) | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett intressant och stort ämne - men ska försöka ge min syn på det på ett någorlunda enkelt sätt. En grundpelare vid design av bromssystem är att alltid undvika att bakhjulen låser sig innan framhjulen vid mycket hårda inbromsningar. Låser sig framhjulen blir effekten "bara" att man inte kan styra. Låser sig bakhjulen finns mycket stor risk att bilen blir instabil, du snurrar runt och tappar helt kontrollen över bilen. Därför var bromssystemen förr noga uträknat att detta inte ska inträffa - med goda marginaler (det är stor skillnad på tex torr asfalt och snöiga vintervägar). Maximal retardation fås ju när BÅDE framhjulen och bakhjulen samtidigt ligger precis vid gränsen för låsning. Men det är en mycket fin balans som varierar på otroligt många faktorer - därför designade man in en stor säkerhetsmarginal så att man alltid visste att framhjulen skulle låsa upp före bakhjulen (oavsett förutsättningar). Så vad händer om man hänger på överdrivet stora bromsar fram? Först tar vi icke-ABS fallet : Frambromsarna kommer att ha mycket mer bromskraft och du kommer att låsa upp (eller nå gränsen) för frambromsarna mycket tidigare - du kommer alltså att bromsa mer med frambromsarna än tidigare. I vissa fall får du ett nollsummespel, du förbättrar bromsprestandan med de nya frambromsarna men samtidigt försämrar bromsprestandan då bakbromsarna inte kommer att jobba lika hårt => din totala bromsprestanda blir oförändrad. Sen tar vi ABS-fallet : Här är situationen en helt annan. Har man ett mycket gammalt ABS-system så kan inte det styra varje hjul individuellt. Men för en E32 är jag säker på att det är ett 4-channel/4-sensor system dvs varje hjul kan styras individuellt - så vi utgår från detta system När man bromsar hårt och når gränsen för fäste så kommer det ju att vara framhjulen som låser först. ABS-systemet kommer då att gå in och motverka låsningen (genom att strypa trycket, vänta tills hjulet börjar rulla, släppa på trycket igen, stryp igen om hjulet börjar låsa sig osv). Resultatet blir något bättre med ett ABS-system, det kan fortfarande leverera ett högt bromstryck till bakbromsarna medans det modulerar frambromsarna så de inte låser sig. Men så fort ABS-systemet går in så förlorar man bromsprestanda och bromssträckan förlängs. Så även här kan överdrivet stora frambromsar ge ett nollsummespel - men det "göms" delvis bakom ABS-systemet som styr upp felbalansen något. I texten ovan handlar det om speciella situationer när man bromsar mycket hårt. Men hur blir det i vardagen? Du kommer inte att märka något, fördelningen av hur mycket fram- vs bakbromsarna jobbar kommer att skiftas något så att frambromsarna jobbar lite mer och bakbromsarna lite mindre. För vardagskörning har det ingen som helst betydan whatsoever. Men i nödsituationer då? Bromsarna kommer att fungera utan problem. Jag skulle gissa att din bromsprestanda blir oförändrad (bättre frambromsar men sämre bakbromsar). Bakänden kommer aldrig någonsin att komma farandes. ABS-systemet kommer alltid att se till att inget hjul låser sig. Så absolut inga problem i nödsituationer. Det är inte så stor skillnad du gör om du går från 735 E32 frambromsar till 750 E32 frambromsar. Om man hänger dit mycket större bromsok där fram behöver mer vätskevolym förflyttas (då kolvarna inuti bromsoken är större). Då vill man gärna ha en större huvudbromscylinder (som flyttar mer vätskevolym). Annars kan man behöva trycka bromspedalen obehagligt långt (och i mycket extrema fall räcker inte huvudbromscylinderns slag inte till). På min banbil (E30 323i -85) har jag funderat en hel del på detta då bromsarna på den är kraftigt modifierade samt att där finns inte något ABS-system - så där gäller det att få allt rätt. Dessutom är den byggd för 100% bankörning, och där är målet snabbaste varvtider och ligga på gränsen hela tiden. |
Ett tillägg angående kolvstorlekar (då jag räknat på detta en hel del). Kolvstorleken i E32 735i flytande enkolvsbromsok är 60 mm (dvs samma som E36 M3 som jag använder på min E30 323i -85). Kolvstorleken i E32 750i fasta fyrkolvsbromsok är 44/40 mm (dvs samma som på E38 728i som jag har liggandes). Räknar du ut vad det fasta fyrkolvsbromsoket skulle motsvara som flytande enkolvsbromsok så får du : D = 2*SQRT((44/2)^2 + (40/2)^2) = 59.64 mm Dvs bromsoken är identiska när det kommer till kolvstorlek! Så det totala trycket från kolven/kolvarna är helt identiskt mellan de två bromsoken. Har man exakt samma bromsbelägg och bromsskiva så blir bromskraften i teorin helt identiskt! Varför har man då fyrkolvsok? För att kunna ha större bromsbelägg. Har man bara en kolv som trycker på mitten av ett stort/långt bromsbelägg så har det en tendens att kraften blir ojämnt fördelat och man får inte den bromskraft man borde få. Med flera kolvar fördelar man ut kraften över hela bromsbelägget mer jämnt och kan därmed utnyttja hela bromsbeläggets yta. Bromsoken är väldigt lika när det kommer till kolvarnas storlekar, bromsbeläggen är dock lite annorlunda. Men det är hvudanledningen varför jag sa att det inte är så stor skillnad att gå från E32 735i till E32 750i frambromsar. |
|
Stort tack för ett mycket bra svar! Ska jag vara riktigt seriös borde jag alltså ta med huvudbromscylindern när jag plockar grejerna, ifall jag säljer dem och någon vill sätta dem på en helt annan typ av bil. Men så länge jag sätter det på en liknande bil (typ E32 eller E34 med stor motor) borde det inte spela så stor roll, jag skulle kunna nöjja mig med att bara ta frambromsarna. Så tolkar jag dig iaf och det var det svaret jag hoppats på =) Tack tack! |
|
E32 750i och E32 735i bromsoken fram är exakt likadana när det gäller "storlek" - de är likadana förutom att kolven är lite mer utspridd i 750i -fallet, det är enda skillnaden. De är lika "kraftiga" eller lika "stora". Så du behöver inte byta huvudbromscylinder. E32 750i bromsok kommer inte göra någon nämnvärd skillnad i bromseffekt. Men det blir heller inte sämre. Däremot vill du få bättre bromsar så är fräsch bromsvätska och RIKTIGA bromsbelägg (dvs belägg som tål hög värme och har hög friktionskoefficient även när de är varma) helt oslagbart! Nej, finns ingen anledning att ta med huvudbromscylindern. Sannolikheten att den passar i en helt annan typ av bil är i stort sätt helt obefintlig (finns extremt få undantag - se längre ned). Nu till ett exempel där man BÖR överväga att byta huvudbromscylinder, dvs i mitt fall. Jag gick från bromsok med kolvstorlekar 48/33 mm (fram/bak) till 60/38 mm (fram/bak). Det är en rejäl ökning av bromsvätskevolymen som måste förflyttas, dvs slaget på bromspedalen blir mycket längre. Därför ersatte jag original BMC på 20.64 mm med en E32 735i BMC på 25.40 mm vilket gjorde att jag kom tillbaka på i princip samma slag på bromspedalen som tidigare. Satt och räknade på detta. Med original bromsok behövde original BMC röra sig 15.9 mm för att alla fyra bromsokskolvar skulle röra sig 1 mm. Med de nya bromsoken behövde original BMC röra sig 23.7 mm för att alla fyra bromsokskolvarna skulle röra sig 1 mm. Med de nya bromsoken behövde E32 735i BMC röra sig 15.6 mm för att alla fyra bromsokskolvar skulle röra sig 1 mm - dvs tillbaka till ursprungsläget. Samtidigt rev jag bort en tryckregulator som sitter på bromsröret som går till de båda bakhjulen. Den stryper trycket till bromsarna bak. Denna ersatte jag med en ställbar tryckregulator från Tilton (då mna vill ha olika bromsbalans vid körning på torr och våt racingbana). |
|
Tack igen för att du fyller på med mer info och ger så utförliga förklaringar. Ifall att någon läser detta i framtiden och funderar på bromsuppgradering så lägger jag in en länk här med intressant läsning. Tråden handlar om bromsuppgradering på E24 men där förklaras vilka likheter som finns mellan bromsarna på E24, E28, E31, E32 och E34. Länk |
|
|
bmw-slangen skriver: "Så vad händer om man hänger på överdrivet stora bromsar fram? Först tar vi icke-ABS fallet : Frambromsarna kommer att ha mycket mer bromskraft och du kommer att låsa upp (eller nå gränsen) för frambromsarna mycket tidigare - du kommer alltså att bromsa mer med frambromsarna än tidigare. I vissa fall får du ett nollsummespel, du förbättrar bromsprestandan med de nya frambromsarna men samtidigt försämrar bromsprestandan då bakbromsarna inte kommer att jobba lika hårt => din totala bromsprestanda blir oförändrad." Du skriver här att i vissa fall blir det ett nollsummespel. Jag tror det är ganska få fall. I de allra flesta fall blir det en förbättring. Eftersom vikten på framhjulen är så mycket högre vid en inbromsning så ger en förbättring där mer nytta än en försämring orsakar på bakhjulen. Bakhjulen kommer också att få ännu mindre vikt på sig än tidigare och att byta till kraftigare bromsar där med kan resultera i att bakhjulen låser sig. Det kan alltså vara pengar i sjön att förbättra bromsarna där, men det behöver inte vara det, om bromsarna är på tok för dåliga till att börja med. Man kan jämföra med motorcykel där framhjulet tar i stort sett all bromsverkan, de flesta använder inte ens bakbromsen och ju bättre frambroms man har, dess mindre kan man faktiskt bromsa bak, för att undvika låsning. |
|
Jo, det är få fall. Men vi ska tänka på att det inte alltid är torr asfalt, till vardags är det lika ofta regn eller snö på asfalten och det betyder väsentligt mindre weight transfer till framhjulen och frambromsarna kan inte utnyttjas lika mycket (varför en wet setup brukar innebära att justera bromsbalansen bakåt). Och det händer att alla pengar läggs på bromsarna och sedan blir det bara pengar över till de där kinesiska åretruntdäcken :-) Jag ville främst försöka få fram budskapet att den faktiska ökade bromsprestandan inte dubbleras vid varje tillagd kolv i bromsoken :-) Som du säger så beror det också mycket på utgångsläget, men även vilka andra modifieringar som har gjorts. Weight transfer kan ju vara mycket olika mellan olika bilar, när det gäller racing så görs ju speciella designval kring detta. Fast syftet mellan bromsuppgradering för daily drivers och racing brukar vara olika. Daily drivers handlar nästan uteslutande om att förbättra 1 hård inbromsning (på sin 2), medans det i racing handlar om att förbättra repetetiva inbromsningar under längre tid - det är två helt olika scenarios att optimera för. Kort och gott ville jag försöka uppmärksamma att det är lite mer komplicerat än att bara hänga på 400 mm keramiska bromsskivor och 12-kolvs bromsok för att maximera bromsprestandan :-) Dessutom är det ofta andra optimeringsparametrar för daily drivers som nog bara bromsar 5-10% av bilens kapacititet i 99.99% av fallen till racing där du försöker maximera bromsarnas användning i 100% av av fallen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.