AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.162

E37 740 -96 oljetryckslampan tändes hjälp :(

Idag när jag skulle köra till jobbet så tändes oljelampan. Jag hann bara komma typ 50 meter så tändes den. Då stängde jag av den å vänta lite sedan starta jag den, då lyste den inte så körde å kom 100 meter sen börja den lysa svagt och flimra lite, för att sedan lysa starkt. Stanna och kolla oljenivån å den var ganska låg så hällde i mer olja men det hjälpte inte. Vad ska jag göra ? Hur kan den gå sönder över natten :(
Kom och tänka på en sak. Körde igenom en stor vattenpöl inan jag parkera bilen. Den var väldigt djup säkert 50cm om inte mer, var översvämning under en tunnel. Men lampan lyste ju inte när ja parkera den :-(

Kan man inte koppla i en oljetrycksmätare och sätta ett Tkors från nån av slangarna som går till oljefiltret ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det brukar alltid vara enklare att skruva dit oljetrycksmätaren där oljetrycksgivaren sitter. Dessa givare använder ju dessutom samma gängor som typiskt används på oljetrycksmätare.

På din motor så sitter oljetrycksgivaren på oljefilterhuset (om jag minns rätt) och det brukar vara den vanliga M12x1.5 gängan.

Kan vara så enkelt som att oljetrycksgivaren gått sönder, eller att kablaget till detta gått sönder. Är tokenkelt att testa både givare och kablage på bara några minuter (om du tex inte har en oljetrycksgivaren tillgänglig eller inte vill börja i den änden av felsökningen).

Oljetrycksgivaren brukar vara en simpel switch (typ 0.3-0.5 bar) som är sluten utan tryck och öppen med tryck (kanske inte alla fungerar så här).

Lossar du kablagets kontakt från givaren så ska inte oljetryckslampan lysa alls (vare sig när du slår på tändningen eller försöker starta motorn).
Byglar du kablagets kontakt så ska oljetryckslampan lysa hela tiden (men det gör den ju så det är ju inte så meningsfullt att testa).
Skruva loss givaren och mät motståndet/kontinuitet utan något tryck - ska vara sluten krets (dvs inget motstånd). Sätt dit lite tryckluft, behövs vara väldigt lite, och mät motstånd/kontinuitet - ska vara öppen krets (dvs oändligt motstånd).

Eller så har alla skruvar lossnat från oljepumpen, kunde väl hända på M62-motorer också eller hur?
Okej då ska jag mäta upp trycket :) det vart för avancerat att mäta givaren känns det som. Var ut och starta bilen nyss. Lampan släcks direkt den startat. Sen efter ca 10 sekunder börjar lampan lysa svagt för att efter en liten stund lysa starkt
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Märkligt beteende.

Hi hi, mäta kontinuitet är nog det enklaste man kan göra :-) Är 3 ggr enklare än att mäta oljetrycket :-)

Men när den beter sig märkligt så skulle jag också börjat med att se vad det faktiskt oljetrycket är!
Problem solved. Var väldigt mkt fukt i kontakten till oletrycksgivaren. Så öste på med 5-56 och nu tänds den inte :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant, roligt att höra att det var ett enklare fel! Tummen upp för uppföljningen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.