|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte skriva nåt om att man ju kan hålla bättre avstånd till bil framför för att minska slitaget på framrutan ( ja hela framändan), men det gör jag inte. Är alltså BMW glas sämre än på andra bilar? |
|
|
I alla trådar på internet som berör detta så är det minst en person som kommer med lösningen att man inte ska ligga för nära andra bilar. Typ som att alla besvikna nybilsköpare bor i inre Norrland där det bara finns en till bil, och samma dag som vi hämtade vår BMW, Audi, Volvo eller Honda (fler än vi klagar på detta!) så började vi köra två meter bakom vår enda medtrafikant hela tiden och har därför nu hamnat i villfarelsen att kvaliteten på vindrutan försämrats. Mitt senaste hål i vindrutan fick jag nio timmar sen, när jag som ensam trafikant mötte en annan bil i ganska låg hastighet på en trång landsväg. Räckte med en pyttesten och krypfart för att det skulle bli ett synligt hål, även om rutan inte sprack. Rutan blir också blästrad mer eller minde omedelbart, funderar därför på att sätta på skyddsplast innan vintern drar igång... |
|
|
Kör cirka 2000 mil om året och kan nog räkna de stenskott jag fått under mina 12 år med körkort på en hand. Handlar nog om körsätt / avstånd samt en stor skvätt tur. Sen att allt på din bil Saab95 är värdelöst och sämre än något du någonsin suttit i det vet ju vi på forumet sedan tidigare så det behöver du nästan inte ens förklara längre. |
|
|
Jag vet, det var illa nog innan också och nu är motorn utsliten efter 6 månader. Sen finns det inget körsätt i Stockholm som räddar dig från flygande stenar. Lycka till att hålla 200 meter till närmaste bil på Essingeleden. Snart börjar det väl också bli hål i plåten av stenskott på nya generationer bilar, och då ska vissa förklara att det är fullt normalt men aldrig hänt dem själva eftersom de skickligt manövrerar runt alla flygande stenar. |
|
| Se det positivt, vad du än köper nästa gång så kommer du antagligen bli grymt nöjd ;) | |
|
Den Senate rutan höll två veckor klart det kam man säga är otur eller körsätt, men varje gång jag fått ett stenskott så spricker hela rutan direkt vilket inte har hänt mig tidigare utan så hat det blivit en skada på rutan men rutan spricker inte helt. Den senare gången så kunde jag till och med se sprickan växa medan jag satt i bilen stillastående. Bilen stod efter det still 1 dag och när jag kom till bilen igen var sprukna både större i sidled och en ny spricka hade bildad ner åt. Trist för nig men tristare för mitt försäkringsbolag |
|
|
Ny framruta på F15 med HUD och värmereflekterande; SEK 18500, puh! Bra med halvförsäkring i sådana lägen. Leveranstid ca 1 mån. |
|
| Jag har kört 16000mil med originaruta på min E46 från 2001, blästrad men inga sprickor. | |
|
Lanab, stackars dig! Som tvingats köra så länge med de gamla, tjocka, tunga framrutorna. Tur att producenterna satt in tunna rutor nu, min bil drar nästan ingen bränsle med all vikt de sparat in på rutan. Jagar för övrigt verkstad i Stockholm för fullt för mitt termostatbyte men Bilia låter hälsa att det finns fler trasiga BMW än de hinner med och att jag är välkommen åter i september. (!!) De rekommenderade dock att jag inte ska köra med den annat än lite sporadiskt och lokalt fram tills dess. Premiumkänsla i både produkt och service. Ja jag är dryg och jobbig nu men min toleranströskel är passerad sen länge. |
|
| Min förra f11 klarade tre veckor i november innan en rejäl spricka. Ett pyttelitet stenskott orsakade detta. Nästa F11 klarade tre veckor i november innan spricka från ett lika litet stenskott. Väntade till 1:a april att byta. Sen dess inga sprickor men rejält blästrad redan. Har ALDRIG varit med om liknande slitage som på F11. Har inte ändrat körbeteende och många stenskott kommer som tidigare sagt från mötande bl.a. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.