|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Igår gick 3 framrutan på 1400 mil sönder på min f20. Ett stenskott och en spricka nästan hela vägen från höger till vänste i överkant av rutan. Har jag bara otur eller är det tveksam kvalité på rutorna? Vad har ni för erfarenheter? | |
|
Stenskott är väl stenskott oavsett om rutan är ny eller inte? Har man osis och får stenskott så har man. Vanliga bilar har ju inte gorilla- eller pansarglass, förut om i8 som har gorillaglass bak för ljuddämpning enligt AMS. Att göra stenskottsäkra rutor skulle kosta både vikt och pengar. Har bara erfarenhet av äldre rutor och jag har hitills haft tur och bara fått små prickar utan sprickor i mina rutor. Rejält avstånd till framförvarande borde sänka risken för stenskott. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Finns flera trådar här på forumet om tveksam kvalitet på vindrutorna, de spricker väldigt lätt... | |
| Jag har bytt rutan 2 ggr på min 320d e91. De är mycket sprick-känsligare än rutorna på e46 iaf. Jag tycker det är för dålig kvalitet, men jag vet inte hur de andra märkena är idag iofs. | |
Transocean |
Rutorna har blivit sämre. Framförallt har dom blivit tunnare för att bilarna kan göras lättare. Från 6 mm standard (1981) till dagens 4,5 mm. ( Länk Dom har också blivit större. Däck har blivit bredare och bilarna kommer utan stänkskydd. Dubbfria vinterdäck plockar upp varje småsten på vägen. Så det spelar ingen roll vilken ruta du köper. Den spricker snart igen :-) |
|
Kvaliten på vindrutan är ett skämt, två veckor efter jag hämtade min nya F15 var rutan krossad och sprucken överallt, likaså ett dimljus. Bytte till ny ruta på våren och fick laga den med efter två dagar. Andra nästan lika nya bilar har haft bra glas så jag köper inte det om att alla rutor blivit tunnare, även om fler märken dras med problemen. I mina ögon har BMW bara satt in budgetdelar men debiterat mig premium, och det gäller inte bara glaset utan allt annat jag också håller på att byta ut på min helt nya bil, EGR-ventil, termostat, däck. Detta kommer inte vara bortglömt nästa gång jag ska köpa bil. |
|
|
Kan bara hålla med ovanstående. De s.k. premiumbilarna har gått åt budgethållet vad gäller kvalitet och marginaler. Jag tror personligen höjdpunkten för BMW:s kvalitet var E34/E36/E46/E39. Där någonstans. |
|
|
Ja de bilarna åldrades ju väldigt graciöst... Finns det någon E39/E46 som inte är ett totalt rostvrak idag? ------- //Lövet |
|
|
Jag har inte sagt att de inte rostade, visst är det en kvalitetsmiss. Men det hade också många andra märken under 90-talet när man gick över till vattenbaserade lacker. Jag menade dock mer generellt i termer av konstruktion- och ingenjörs-perspektiv. Det var mer "gediget". Nu ska det bara vara preciiiiiiiis så bra som det behöver vara, med så små marginaler som möjligt på konsumentens bekostnad när framtida reparationer behöver göras. Men vi kan vara överens om att inte vara överens om du vill. |
|
| Lövet: Ja. | |
| Lövet: Ja. | |
|
Om vi omformulerar Lövets fråga: Finns det någon E39/E46 som bruksas året runt som inte är ett totalt rostvrak idag? De bilarna torde vara mer lätträknade... En E39 M5 eller en E46 cab är ofta entusiastbilar med skötsel och skick därefter. /Masten |
|
|
Masten: Ja. /wmt |
|
|
Det beror ganska mkt på var stenskottet träffar eftersom rutan är limmad och en del av den bärande konstruktionen. Tycker att det rätt länge varit problem när stenskottet träffat "rätt" iaf. sen mitten av 2000 talet. Vad jag tycker är värre är att kvalitén rörande hårdheten, eller vad det nu kan vara har blivit en total katastrof. Efter bara ca 1500 mil så var min framruta riktigt jobbig att försöka se igenom i motljus pga. mindre stenskott. Nu ser det nästan ut som om den blivit blästrad. |
|
|
Jag upplever att det började med att stänkskydden försvann, blev värre med att fler har bredare däck och sen man började "sanda" med "grus" för några år sen är det bara att acceptera att man får byta vindruta 2-3 gånger/år. Extra irriterande är att det är ju bara på "rak" väg som gruset ligger på vägbanan där det gör nytta, i kurvor/rondeller där det behövs ligger det i ytterkant av vägen utanför vägbanan... /wmt |
|
|
En aspekt på risken att drabbas av stenskott är den egna bilens hastighet. Då projektilen träffar rutan är dess hastighet oftast lägre än rutans. De gånger jag har drabbats så har det varit på motorväg. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
De värsta stenskotten har jag fått i hastigheter 25-50 km/h. Det har varit störst stenar med högst motfart. Jag tror dock inte att hastighet eller ens avstånd spelar större roll. Ren slump eller otur om man drabbas. |
|
|
Om inte alla bilar plockade bort sina stänkskydd och satte på bredare däck den 22 januari i år när jag plockade ut min BMW, så är det bilen det är fel på och inget annat. Jag har just fått byta EGR-ventilen på min nya bil, som BMW haft problem med i sisådär 15 år men alltså ändå inte åtgärdat, och nu har dessutom någon termostat gått och jag har inte lyckats hitta någon som byter den för alla har sommarstängt eller fullbokat. I frustration över detta gick jag över till Toyota för att kika på en Land Cruiser, och säljaren var ärlig med att att den inte kan mäta sig med X5 vad gäller köregenskaper, men också att han nyligen hade en kund som sålde sin nya 5-serien och köpte en Avensis och förklarade att han "inte köpte en ny BMW för att bli bästa kompis med mekanikerna". Vad som gör mig extra orolig är ju att alla bekymmer jag haft inte beror på felkonstruktioner utan att grejerna blivit utslitna på en 6 månader gammal bil! Sen har man ju bara satt dit likadana grejer igen, så frågan är om inte det är dags för motorreparationer och massa glasbyten lagom till våren igen. Synd, för det är en fantastisk bil att köra de få gångerna något inte skakar, är sprucket eller jag inte lider av "drivlinefel -begränsad effekt, uppsök servicepartner" |
|
|
Känns skönt att köra E91:an. Efter snart 7000 mil har den varit nästan helt felfri. Bytt en "baklykta", dvs komplett enhet. Det är allt. Vindrutan är lite prickig efter ett antal mindre stenskott. Den fick en 'glasbehandling' i smaband med att bilen var på lackbehandling. Jag inbillar mig att de små stenskotten inte syns så mycket längre, Enligt mig har E91:an lika hög kvalitet som E46:an som jag hade innan. |
|
|
Bytte rutan pga spricka o tänkte fan va gött med ny ruta som inte är helt blästrad med små små prickar. 6 månader gick o nu e den fan lika blästrad som innan. Gamla rutan hade följt med i nästan 7år o 14,5k mil. Saab9-5: lysande skrivet! BMW är tyvärr LÅNGT ifrån det dom en gång va. |
|
|
Ja, Toyota kanske får ett uppsving om BMW-bolarna strulat för mycket..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.