AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.324

Bytte olja på automaten grön skylt och oljan räckte inte vad gör jag nu? Bmw e38 98

Bm
13
Bmw rydberg
Bmw 740 98a e38
Hej .
Skulle byta olja i automatlådan på min nyköpta bmw 740 98 det gamla filtret var stämplat november 97

Bytte filter och gjorde rent magneter m.m . Hade köpt 6 liter LT 71141 eller vad den heter har för mej att det skulle räcka enligt det jag googlat fram och efter det jag minns efter bytt själv på dom lite äldre v8 lådorna i e32.
Men när jag skulle fylla på med motorn igång så fick jag aldrig att det rann över i påfyllning s hålet /nivå. Så jag fick fyllt på 6 liter och stängt pluggen

Tänkte höra med er vad jag skall göra. Kan jag ta loss nivåpluggen nu och se eller. Antar att det borde gå att göra så. Antar att den sista påfyllning med motor igång är för att få i mer olja i hela lådan ?
Kan lägga till att den har droppat olja i snart 1v utan tråget. Kanske har min tömt sej extra mkt .?

Har även problem med en rejält knackade lyftare på högra cyl bank nära 1an . Till början lätt den fruktansvärt på tomgång. Därav fick jag bilen billigt. Men efter haft den på 2000rpm försvann problemet. Men nu kan det låta illa vid högre varv men tystna på lägre.

Har köpt oljemagasinet s motor skölj som dom säger ska fungera.

Men om jag skall byta denna lyftare så är det lite svårt att höra exakt vilken det är . Så jag måste byta rätt många .
Och måste kamkedjor m.m bytas eller iaf rivas oxå?

Mvh johannes
Mkt tacksamma för svar
Bm
13
Bmw rydberg
Bmw 740 98a e38
Hmm lusläser mek tips . Men vet inte om jag har zf5hp24 eller 30 men dom har ungefär samma volym. 5.5liter. Frågan är om det kan ha kommit ut mer ur min efter jag har kunnat ha den öppen rätt länge.
Fick i 6 liter utan att det kom ut nåt .

Ska jag köpa 2 liter till och starta upp den på tomgång och fylla på igen tills det kommer över?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ja, låter vettigt. Håll koll på tempen bara.
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Korrekt oljenivå är när olja rinner ut vid 40 graders oljetemperatur (30-50 grader tillåtet enligt TIS).

Mät temperaturen med tex INPA och kontrollera nivån innan du fyller på mer. Dra igenom varje växelläge ca 3 sekunder flera gånger med motorn på tomgång medan den värmer upp.

/wmt
Bm
13
Bmw rydberg
Bmw 740 98a e38
Okej. Så jag kan värma upp oljan till tex 40 grader och öppna pluggen och då ska det komma ut lite.

Gör det inte detta så kan jag fylla på helt enkelt.

Och gör det det så är det bara att låta det komma ut tills det slutar. Om nu oljan nått 30-50
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Ta bort pluggen och starta motorn, det ska rinna ut "lite" enligt mektipset vid 40 grader. Rinner det ut tidigare har du för mycket olja och då ska det ut.

/wmt
Starta motorn först o ta bort oljepluggen sen
Bm
13
Bmw rydberg
Bmw 740 98a e38
Ok har köpt 2 liter extra om det skulle behövas.

Tack för eran hjälp
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.