AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.562

Adaptiva LED-strålkastare

Försöker få lite klarhet i detta...

Är dom som på 7 serien att är "inteligenta" och bländar av just där mötande bil är... eller är det enda adaptiva med dom att dom svänger med i kurvorna?
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Läst på forumet att dom ej är intelligenta utan att dom bara svänger.

MEN enligt min säljare som jag har stort förtroende för så skall dom fungera precis som dom på 3 serie osv..
Ångrar att jag ej valde det till min.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag tänkte först svara och säga att det vore jättemärkligt om de inte går hela vägen i 1-serien, men t.ex. denna youtube-filmen verkar ju visa den enkla formen av adaptiv reglering.

De kommer även fram till det efter lite felaktig information i början av tråden här: Länk

Så tyvärr verkar det inte som att de fungerar som på övriga serier, av vad jag kan hitta i alla fall.
We
965
Weiman
118i M-Sport -24
BMW är sannerligen bra på att förvirra köparna genom att låta samma tillvalskod betyda olika saker på olika modeller :)

Här är någon som påstår att han kodat in selective beam:
Länk
Jag har adaptiva LED strålkastare på min ansiktslyfta 1-serie och den har inte den intelligenta helljusassistenten (Selective Beam) som finns på blandat 3-serien. Den kan enbart tända och släcka helljuset. Rent generellt, enligt mig, fungerar helljusassisten rätt dåligt. Den är väldigt inkonsekvent över när den tänder och släcker helljuset.

Något som jag däremot tycker fungerar bra är halvljuset. Det ändrar ljusbild beroende på hastighet. I hastigheter över 120km/h höjs halvljuset samtidigt som det flyttas åt höger för att inte blända mötande trafik.
Nästan så jag vill be min säljare om skriftligt på att det är Selective beam som på 3 serien... hon svor på att det var det... bara å begära pengarna tillbaka sen när det inte visar sig vara det vid leverans :D

Men då e det allafall fastslaget nu att det INTE är dom inteligenta.

Chris en fråga till dig, hur tycker du den automatiska avbländningen fungerar?
Har kört e9x med det på... och det var totalt värdelöst... bländade av för sent heeeela tiden, och det är samtidigt fullt förståligt... det är klart det inte kan blända av förens det märker att det lyser på dig (dvs du kan inte blända av förens du själv blir bländad...).
Nu e ju e90 över 10 år gammal så man kan ju hoppas det har blivit bättre... har det de?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.