AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.306

E39 Glapp länkarm fram chassiändan

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Har problem med att få fast tvärsgående länkarmen fram. Spänner med domkraft på hylsnyckelhandtaget med den skramlar ändå. Går att känna med handen. Tror att tidigare länkarm suttit för löst och nött bort lite aluminium från chassit precis där länkarmens "taggar" ska fästa. Så nu kanske det bara är bulten som håller den och det glappar lite. Kan man inte lägga något emellan bult och länkarmen bulthål? Förslag på något som är lagom tunt och hållbart? Bilen har gått 35 kmil
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
TÄnker jag rätt nu att det är mellan bulten och länkarmens bulthål det ska vara passning? Eller ska den sidkraften tas upp av inklämning av chassits fastpunkt?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Olika länkarmar kan ha lite olika mått också, och alltså sitta olika tajt. Men om du inte kan fåd en tajt går det ju inte. Finns nån taggig bricka??

Länkarmen ska ju hållas på plats av friktionen mot fästet, inte av själva skruven.
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Infästningen i chassit kläms inte ihop tillräckligt? Det är inte så att den nya länkarmen är för smal? En bricka mellan länkarmens bussning och chassit?

Jag röstar på inklämning av chassits fästpunkt och passande skruv så att länkarmens bussning inte rör sig i chassifästet.
Ska det verkligen klämmas ihop?
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Nja, klämmas ihop är väl överdrivet uttryckt men lite måste det ihop. Länkarmen ska passa så precis att den går in tajt och sedan drar skruven ihop/åt så länkarmens bussning låses i rätt läge.

/wmt
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Japp. Mao finns det ett spel i skruvens riktning blir det problem.

Mina gick ganska lätt in i fästet, bara jag höll rakt. De låste sedan vid åtragning. Märke Meyle.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Tack får hjälpen att tänka. jag får ta loss det igen och kontrollmäta både på brädden på fästet/länkarm och bult/bulthål
Spänna med domkraft på bulten är nog inte sådär jättebra, det blir för mycket kraft.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Jo så är det nog. Jag fick inte i en bricka så jag trodde det skulle fungera men icke. Nu blir det vinkelslip för att få loss antar jag. Har en extra bult. :0)
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Har nu bytt bult och lyckades med att få in en M12 bricka mellan chassi och länkarm så nu låses den som den ska. Däremot klonkar den fortfarande lite. Misstänker stötdämparlager eller dämparen i sin (den har läckt en hel del olja). Känner inget glapp i skrammelstagen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.