AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.571

Temperaturmätaren till max ibland E46 328 -99

ti
5
tingstabo
320 Touring -97
328i -99
Har läst igenom alla inlägga jag har kunnat hitta om tempmätare som går upp till max. Man inte hittat något som stämmer helt in på mitt problem

Problemet började för några dagar sedan, efter ca 30 min köring i stadstrafik när jag ser att tempmätaren står på max och lyser rött. Kör genast in till kanten och stänger av motorn. Testar att dra på tändningen igen och den står fortfarande på max. Väntar ca 20 min och testar igen. Nu ligger den straxt under max "rött". väntar 20 min till, nu straxt under "mitten". Startar bilen och kör iväg. Temperaturen börjar direkt stiga sakta mot rött.
Låter bilen stå över natten för att få den helt kall.
Då nästa dag är bilen helt sig själv igen. Temperaturen går bara upp till mitten som den ska. Funkar hela dagen som den ska.
Men nu några dagar senare går den åter upp till rött igen vid körning.

Någon som har haft samma problem eller liknande och vet vad ni gjort för att fixa det?

// Viktor
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Blev den någonsin överhettad medans du körde kontinuerligt (dvs om du körde hela tiden utan några stopp som tex rödljus eller rondeller och över typ 50 km/h)?

Om den bara överhettas när du kör sakta så kan det indikera problem med den mekaniska/elektriska fläkten som ska hjälpa till med kylningen när fartvinden inte räcker till.
ti
5
tingstabo
320 Touring -97
328i -99
falsterbo

Borde inte vara luft i systemet eftersom kylvätskenivån har varit på bra nivå hela tiden och jag har inte gjort något med motorn.
Men ska ändå testa det för att utesluta det.

bmw-slangen

Temperaturen stiger även vid körning i 70 - 80 km/tim.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag får lite vattenpump-vibbar (de i plast är tydligen lite extra känsliga, även att impellern lossnar helt från axeln verkar också inträffa).

Om kylvätskenivån inte ändras en enda millimeter så bör det inte vara spruckna epxansionskärl eller kylare (men ta dig för säkerhets en rejäl och noggrann koll på alla detaljer och leta speciellt efter läckage).

Eftersom den överhettar även vid konstant högre hastighet så kan vi utesluta allt som har med kylarfläktar att göra (kan såklart vara problem med dessa också men det är inte det problemet vi jagar just nu).

Kan vara en kärvande termostat, men de brukar dock fastna oftast i öppet eller halvöppet läge. Det verifierar man dock enkelt genom att mäta temperaturen (tex IR-mätare) på de olika kylarslangarna.

Kan vara igensatt kylare, men det är inte så sannolikt såvida inte servicen på kylarsystemet har varit rejält eftersatt eller om kylarvattnet ser riktigt smutsigt ut.

Problem med topplockspackningen kan såklart också vara en anledning. Fast då brukar den förbruka en viss volym av kylarvätska. Det verifieras dock enkelt på 3 sekunder med en mycket känslig gasdetektor i påfyllnadslocket.
ti
5
tingstabo
320 Touring -97
328i -99
Har gått genom när problemet inträffat och kommit fram till följande:

Det verkar som temperaturen börjar stiga över normalt efter ca 30-40 min körning. Så temperaturmätaren går upp till mitten som normalt på ca 5 min. För att sedan efter ca 30 - 40 min körning börja stiga mot rött.
ti
5
tingstabo
320 Touring -97
328i -99
Var termostaten som spruckit och inte öppnade som den skulle.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.