AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.364

Varför är M3 F80 högre där fram och lägre där bak?

jo
510
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hej
Som rubriken lyder varför är M3/M4 i orginalutförande högre där fram än där bak? Vad beror det på?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Alla nya BMW har den looken.
Ja det ser inte klokt ut. Synd att M-bilar inte har coilovers från fabrik :)
Hört rykten om att det är pga en lag i Tyskland som säger att snökedjor ska gå på. Vet dock inte om det stämmer.

Kommer sänka min för att jämna ut bilen lite, men vill inte trycka ner den för mycket då fronten kommer skrapa i var och vartannat fartgupp.
dd88: Går att gå rätt lågt utan att få problem. Det är först om man sätter på t.ex M Performance läppen som sticker ut (i mitten) som man får problem på riktigt.
Det är inte bara M3/M4, min M5 är rätt mycket högre fram också än bak.

Gillar personligen inte nya SUV stuket på M-bilarna, hade tänkt sänka bilen senare i sommar för att få rätt stance, en M-bil ska vara svagt lutande fram, vet inte hur dom tänkte på BMW.

Tänkte köpa KW HAS för då behöver man inte koppla bort EDC och man kan ställa den höjd man själv vill.
Bilarna är inte högre i sig. Det är bara hjulhusen som är designade på ett annat sätt.
Och gäller alla nya BMW som sagt och inte bara M.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Imolarot: utveckla gärna det där?
Framskärmarna skuras ut större för att klara de svängande framhjulen och de eventuella snökedjor på dem...
Exakt, Onehp. Det är en ren designlösning. Så sänker man bilen så hjulen ligger lika i hjulhusen fram och bak blir bilen väldigt låg fram och man får en rätt stor rake vinkel. Hur mycket det påverkar viktförskjutnkngen mellan fram och bakaxel osv låter jag en chassiexpert utveckla men skulle chansa på att det inte är en fördel.
Kan ses här: Länk

Tycker att den ser lite väl framtung ut, list pest eller kolera.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Alternativ två ser helt groteskt ut.
Och då är det ändå en relativt konservativ sänkning.

Är lite kluven, vill få bort lite wheelgap fram men vill inte att bilen ska se framtung ut samtidigt som en eventuell läpp skrapar i.
Alt 2 är perfekt om du frågar mig
@Onehp

Vad menar du med snökedjor? är det något nytt krav från EU

@dd88

Alt 2 är helt rätt, alt 1 är SUV liknande
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
fyfan va orange reflexen stör, förstör hela bilen ju, tur att man inte bor i usa
Malleru: Hade hellre bott där och haft den gula reflexen (som är lätt att ersätta) och sluppit ha nummerskylt fram.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Alternativ 2 är absolut snyggast!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.