|
|
|
|---|---|
|
Jag bor i Luleå, -20 är inte ovanligt i dec, jan, feb. Ibland -30. Ni som har liknande förhållanden, har ni dieselvärmare eller ej och hur fungerar det med avseende på motortemp? Jag tittar på f11:or och försöker avgöra om jag behöver ett ex med dieselvärmare eller ej. | |
|
Dieselvärmarna värmer inte motorn utan bara kupeluften. Vilken motor tittar du på? Personligen skulle jag säga att på en 6:a (530d, 535d, m550d) klarar du dig utan medan på 4:orna behöver du en. Jag har förvisso inte kört min 535d i -30, men väl en bit under -20 och det har aldrig tagit mer än en mil innan jag har haft normal motortemperatur. Inga problem med värmen i kupen. De bilar jag lånat med diesel-4:or så tar det upp mot 3 mil innan jag fått normal motortemp, och detta i mitten på maj med ca 10 plusgrader utomhus... |
|
|
Säker på dieselvärmaren inte värmer motor? Det går oerhört snabbt komma upp i temperatur på min bil, snabbare än min S5 från 2012 som endast hade vanlig motorvärmare. Så nåt måste påverka temperaturökningen på motor. Crille |
|
|
När motorn är igång så värms den av returvattnet från kupéelementet. Det är endast då motorn är avstängd som bränslevärmaren endast värmer kupén. Om jag nu har förstått allt. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
| Det är väldigt enkelt att modifiera en F1x med dieselvärmare till att värma motorn. Har själv gjort det på min 520d -11 | |
|
TS: vid de omänskligt kalla temperaturerna skulle jag ha valt värmare alla dagar i veckan. Inte minst för trivselns skull. Vid eftermontering är bedömt el-värmare att föredra då en bränslevärmare kostar dyra slantar. OT: Jag har hittills levt i den förutsatta världen att bränslevärmaren också värmer motorn så den är varm och go vid start (är ju därför man främst vill ha en värmare) @TheBear89: Har du möjligtvis bilder, text eller video etc som visar hur den modifieringen går till? // Jonas |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bockar man idag för tillvalet "Kupévärmare" hos BMW så blilr det uppvärmning av både kupé och motor. "Ett vattenvärmaraggregat fungerar som värmekälla som får sin energi från bilens bränslesystem. Även den kalla motorn värms upp av detta aggregat. Detta minskar ytterligare bränsleförbrukningen under motorns kallstartsfaser. Kupévärmaren aktiveras automatiskt när yttertemperaturen sjunker under -15 °C och kan även förprogrammeras att startas vid vilken förvald temperatur som helst." Källa : BMW Helt off-topic men när jag läste igenom en broschyr för F11 så såg jag att den har fyrhjulsstyrning, blev lite förvånad faktiskt (var ju senast på E31 jag såg det och förväntade mig det mest på modeller som M5, M6 och 7-Serien - men visst features droppar ju ned från high-end modeller med åren). |
|
Oavsett om jag ska ha dieselvärmare så kommer jag montera en el-värmare för själva starterna. Frågeställningen rör mer hur länge det tar att nå arbetstemperatur. Har en A4 2.0 tdi och den har svårt att nå och hålla arbetstemp så fort det börjar bli minusgrader. Jsn - det låter ju väldigt bra. Inte ens min xc90 med dieselvärmare blir varm så fort. Jag kollar på 530 så om den motorn alstrar så mycket värme så känns dieselvärmare onödigt. Utbudet är ju inte jättestort på bilar med värmare tyvärr. |
|
| De motorerna är inte "jättesnåla", ligger på åtminstone runt 0.7 i förbrukning, så de genererar en del värme :) De som ligger på halvlitern eller mindre brukar ha svårt att få upp värmen på vintern utan hjälp. | |
|
JcN: Det hade jag inte, men jag beslutade mig för att fota lite. Om du med hjälp av bilderna och videon från min Google-drive lägger dig på marken vid bilen så tror jag helt klart att du förstår principen. Jag hade tänkt att skapa ett mek-tips men blev för lat för att skriva en ordentlig beskrivning. Om någon annan känner sig manad så är det fullt tillåtet att använda mina bilder. Bilder och video: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.