AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.475

Däckbyte - input önskas om val av däck :)

Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Börjar bli dags att byta framförallt bakdäcken.

Funderar på tre olika däck i nuläget:
- Dunlop Sport Maxx RT (eller RT2)
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 (eller 3)
- Michelin Pilot Super Sport

Alla tre dessa däck ska ju vara "prestanda-däck" fullt tillräckliga för min 335a.
Det jag ser på dackonline är att Dunlopet är märkt med "C" i bränsleförbrukning medan dom andra har "E" respektive "F". Dunlopen ska även vara tystare än dom andra, 68db kontra 70 och 71db.

Det lutar ju liksom åt Dunlopen för att den är tystare och ska ge nån gnutta bättre bensinförbrukning.
Men har dom andra däcken då bättre "fäste" eller andra egenskaper som inte nämns.

Samtliga däck skryter ganska rejält om bra fäste och grepp, kurvtagning m.m så det är omöjligt för mig att avgöra vilket som skulle vara "bäst".

Jag vill ju givetvis ha det "bästa" däcket som är tystast, snabbast, bäst grepp, håller längst o.s.v :)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du bara skall byta bakdäcken - byt till samma som du har fram, det blir sällan bra att blanda olika däck på en BMW!

Pilot Super Sport lovordas generellt av BMW-förare, så de kan inte vara fel...dock är de nog snäppet "sportigare" än övriga två alternativ.

Ett bra alternativ om de finns i din dimension; Michelin Pilot Sport 4 som är nytt för i år - ett väldigt bra däck!

EU-märkningen säger bara något om hur bullriga de är vid förbifart - dvs. på utsidan av bilen, det kan vara helt annorlunda inne i bilen beroende på hur däcken fortplantar ljuden via stommen etc.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Michelin pilot sport 4 eller continental contisport 5 skulle jag valt..
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
....men som nån ovan redan skrivit. Blanda ek olika fram bak. Blir inget bra.
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Tack för input, jag liksom bara antog att buller-märkningen gällde ljudet inne i bilen... :)

Som tidigare skrivet så byt helst alla fyra däcken.. Och vill därmed också rekomendera Dunlop som jag själv kör med och är supernöjd, DOCK slits dem ganska snabbt om man är lite tyngre i högerfoten.
16.552
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Fedorov: Det skulle innebära att de var tvungna att testa däcken på alla tillgängliga bilar till försäljning. Skulle bli lite dyrt ;-)

-------
//Lövet
An
2
AnthonyO
En M3 och en M5a som jag delar med min svåger.
Själv har jag Primacy och är nöjd! samtidigt är det en test vinnare ,källa Länk

Du köper de billigast på däckonline.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Jag var lite inne på Dunlop Sport Maxx RT för två säsonger sedan men sedan läste jag en del negativa recensioner att livslängden inte var särskilt bra. Michelin Pilot Super Sport verkar däremot hålla riktigt bra (utöver att vara "bäst" på allt annat förutom kanske ljud och förbrukning) så då satsade jag på dessa istället trots att de är dyrare. :) Riktigt nöjd än så länge, dock inte kört mer än 1000mil på två säsonger och har inte mätt något slitage eller så. Riktigt bra grepp iallafall, plus att de verkar fungera helt OK när det är 5 grader varmt ute och blött på hösten (lite förvånande).
Th
96
Thomas77
Bmw 335 xdrive f30 - 2013
Volvo 244 Turbo - 84
Jag köpte fyra Michelin pilot sport 4 till min bil och jag är nöjd med dessa.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har man som många bmw har att de är bredare däck bak än fram kanske de inte alltid är så kul att byta framdäcken bara för att.
Har olika däck fram och bak på 1:an. Inga som helst problem.
Sen kanske det skiljer mer eller mindre beroende på modell, de kan jag inte uttala mig om. Men dom gångerna jag haft olika har jag aldrig upplevt det som något problem.
Jag köpte goodyear eagle f1, en polare med en 330d köpte de innan mig och han är nöjd dock pendlar han mycket.
Jag hade dunlop sport maxx TT innan, dunlop vart lite hårdare men lite vassare på bana, treadwear 220 eller 240 mot 300 på goodyear.
Bekväma och bra på gatan, väldigt bra grepp bak. Ett bra gatdäck helt enkelt funkar på bana men det finns bättre.
sx
172
sx3
335i E92 -11
Jag körde med MPSS och var riktigt nöjd med prestanda och ljudnivå i min 335i. Hade grepp i vått och torrt och man fick anstränga sig för att hänga bakvagnen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.