AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.697

Synpunkter på denna bil? (118d på Blocket)

Är intresserad av följande bil:

Länk

Bor dock långt ifrån bilen, så det är inte gjort i en handvändning att åka och kolla på den. Samma firma har även en annan 118d som är nästan identiskt utrustad men med halva miltalet, just den bilen har varit tjänstebil på något fastighetsbolag i Sthlm, så jag antar att bilen i annonsen även den kommer därifrån och att Håkans bilar köpt in dessa i klump.

Mina frågor gäller främst bilderna på bilen, där jag tycker mig se lite konstigheter.

Bild1: Nummerplåten är bucklig/ojämn. Jag har erfarenhet från andra bilar som varit smällda bak att man riktat nummerplåten och satt den fram, och sedan skyllt på parkeringspåkörning etc (tänk dragkrok), och inte beställt ny skylt för att inte få olika datum på skyltarna och ej heller beställt båda nya för att få fel datum på dessa i förhållande till bilen. Hur tänker ni om den buckliga skylten?

Bild2: På min skärm så ser det ut att finnas en klar nyansskillnad mellan kofångaren bak och övriga karossen, den ser mörkare/gråare ut. Är detta normalt, att nyansen avviker lite på plastdelarna, eller är den sannolikt omlackad? (här tänker jag återigen på den buckliga framskylten...) Det ser även ut att finnas en ganska saftig buckla på bakluckan, strax jämte höger bakljus?

Bild4: På främre dörrsidan tycker jag det ser konstigt ut i ovankant på bakre delen av det ljusgråa partiet? Hur skulle man kunnat få till en smutsfläck just där?

Bild6: Här ser det konstigt ut i nederkant av baksätenas ryggstöd, ser också ut som fläckar? Tankar om det?

Någon som ser något annat konstigt på någon av bilderna? Eller har någon annan åsikt om den aktuella bilen i allmänhet?

Tack på förhand!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
1) Om bilen varit parkerad i innerstaden är det mer regel än undantag med små påkörningar. Skulle inte bry mig nämnvärt. Datumet på skylten är för övrigt när bilen registrerats, inte när skylten utfärdats så datumet ändras inte av att beställa ny skylt.

2) Buckla på bakluckan definititv men den kan eventuellt åtgärdas utan omlack av dentmaster och liknande. Nyansskillnaden är på min Macbook retina skärm helt normal.

4) Tycker bilen är för dålig/korning för att kunna vara säker på det

6) Kan vara någon form av skugga. Ovanlig form på en fläck.

-------
//Lövet
Okej, tack för infon om datum på skyltarna, förr var det nämligen så datumet på skylten var när själva skylten var gjord, men det är väl ändrat nu då.

Jag har kollat bild 2 på flera olika skärmar nu, och upplever på samtliga en klar skillnad mellan kofångare/bakskärm, men men.

Angående bild 6 tänkte jag att det kanske hänt något i bagagrerummet när man haft sätena nerfällda, någon form av vätskeincident, därav de eventuella fläckarnas form?

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Större bilder:
Länk

Håller med om dina observationer, förutom att jag inte ser någon nyansskillnad på kofångaren. Baksätet ser inte så kul ut, undras om något har läckt vid transport med nedfällda säten?

Men efter närmare 10000 mil får man räkna med lite skavanker. Och den är rätt välutrustad, mer än vad som står i annonsen. Om du är intresserad kan du ju i a f ringa handlaren och höra efter.

Sen kan man ha åsikter om färg- och materialval men det är ju högst personligt. Själv tycker jag M-sport är ett måste på F20 pre-LCI..
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Utrustning

Vehicle Identification Number WBA1C11060E943400
Type 1C11
Model 118d - EUR
Development Code F20
Chassis SH
Steering LL
Doors 5
Engine N47T
Displacement 2.00
Power 105
Drivetrain HECK
Transmission AUT
Color Liquid Blue Metallic - B40
Upholstery Stoff/leder Metro/silber/perlgrau - CALJ
Production Plant REGENSBURG
Production Date 2012-10-27

Standard Equipment
548 Speedometer With Kilometer Reading Kilometertacho

Options
1CA Selection Cop Relevant Vehicles Selektion Cop Relevanter Fahrzeuge
2FC 16"lt/aly Wheels V-spoke 411 16"lm Raeder V-speiche 411
2PA Locking Wheel Bolts Radschraubensicherung
205 Automatic Transmission Automatic Getriebe
216 Servotronic Servotronic
230 Eu Specific Additional Equipment Eu Spezifische Zusatzumfaenge
235 Trailer-hitch With Removable Head Anhaengerkupplung,kopf Abnehmbar
249 Multi-function For Steering Wheel Multifunktion Fuer Lenkrad
255 Sports Leather Steering Wheel Sport-lederlenkrad
258 Runflat Tyres Bereifung Mit Notlaufeigenschaften
302 Alarm System Alarmanlage
322 Comfort Access System Komfortzugang
4AE Armrest Front Retractable Armauflage Vorne Verschiebbar
4DK High.trim Fin. Oxide Silver Matt Akzentleisten Oxidsilber Matt
4DR Int.trim Fin. Acrylic Glass White Int.leisten Acrylglas Weiss
413 Luggage Compartment Net Gepaeckraumtrennetz
428 Warning Triangle Warndreieck
431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d Innenspiegel,automatisch Abblendend
465 Through-load System Durchladesystem
488 Lumbar Support Driver/front Passenger Lordosenstuetze Fahrer/beifahrer
493 Storage Compartment Package Ablagenpaket
494 Seat Heating F Driver/front Passenger Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
5AC Autom. High-beam Headlights Control Fernlichtassistent
5DA Passenger Airbag Deactivate Beifahrerairbag-deaktivierung
5DC Folding Rear-seat Headrests Fondkopfstuetzen Klappbar
502 Headlight Washer System Scheinwerfer-waschanlage
508 Park Distance Control (pdc) Park Distance Control (pdc)
520 Foglights Nebelscheinwerfer
521 Rain Sensor Regensensor
522 Xenon Light Xenon-licht
524 Adaptive Headlights Adaptives Kurvenlicht
534 Automatic Air Conditioning Klimaautomatik
544 Cruise Control With Braking Function Geschwindigkeitsregel. Mit Bremsf.
563 Lights Package Lichtpaket
575 Additional 12v Power Socket Zusaetzliche 12-v-steckdose
6AA Bmw Teleservices Bmw Teleservices
6AB Control Teleservices Steuerung Teleservices
6NF Ext.con.of The Music Play.i.mobilph Music-schnittstelle Fuer Smartphone
6NK Connectivity Bluetooth And Usb Devi Anbindung Bluetooth- Und Usb-geraet
6S4 Language Version Swedish Sprachversion Schwedisch
6UH Traffic Information Traffic Information
6VA Cic Control Cic Zusteuerung
6WA Instrument Cluster W. Extended Cont Instrumentenkombi. M. Erw. Umf.
609 Navigation System Professional Navigationssystem Professional
614 Internet Preparation Internet Vorbereitung
615 Extended Bmw Online Information Erweiterte Bmw Online Information
676 Hifi Loudspeaker System Hifi Lautsprechersystem
698 Area-code 2 Area-code 2
7AD Urban Line Urban Line
8KA Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months Oelwartungsint. 30.000km/24monate
8SC Country Spec. Release Of Teleservice Laenderspez. Teleservicefreisch.
8SM Vin, Visible From Outside Fahrgestellnummer,v.aussen Sichtbar
8TG Anti-theft System Diebstahlsicherung
8TH Speed Limit Info Speed Limit Info
8V2 Sticker Ncap Nied/dean/schwed Hinweisschild Ncap Nied/dean/schwed
842 Cold Climate Version Kaltland-ausfuehrung
850 Add Fuel Tank Filling For Export Zusaetzl. Tankfuellung Export
885 Swedish / On-board Documentation Schwedisch / Bordliteratur

Bilens eventuella nya användare bryr sig inte det minsta om M-sport, så det är inget problem :)

Precis som du säger så tycker jag att utrustninslistan är lockande. Är bara rädd för, efter att ha granskat bilderna, att jag kommer hitta vansinnigt mycket mer som stör mig om jag väl kollar på bilen irl.

Några allmäna synpunkter om bilen som modell, tänker då t ex motor/vxl-kombination osv? Har en bekant med en 318d -16, även den aut, är det exakt likadan drivlina i dessa båda bilar då? Något man bör se upp med rent mekaniskt?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilen är 4 år gammal och har gått 10.000 mil. Sånt syns, så är det bara. Bilen verkar snarare vara i bra skick vill jag påstå. Det är ju en helt vanlig standardbil, inte en entusiastbil.

-------
//Lövet
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Håkans bilar brukar i regel ha ordning på sina bilar, mycket inbyten av tjänstebilar med allt vad det innebär. Angående datum på skylten så är det iaf på min bil datumet när jag beställde ut nya skyltar (sista dagen det gick att få utan EU märke). Kanske är ändrat nu(?).
Bara för att det inte är en entusiastbil så kan man väl ändå ha åsikter om skicket. En bils skick kan ju skilja avsevärt även om det är en vanlig svensson-vagn, beroende av om det är en noggrann skötsam person som ägt den, eller en som inte bryr sig öht. Min poäng är att det finns faktiskt folk som bryr sig om sin bils skick även om det inte är någon "speciell" bil. Får jag dåliga vibbar redan av bilderna så får jag sannolikt utslag när jag ser den i verkligheten. Men ville pejla in er andras uppfattning av bilen innan jag avskriver den.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ok. Jag får inte dåliga vibbar av bilen i alla fall. Tvärtom.

Det jag menade var att man inte kan kräva en bil helt utan repor eller fläckar när den gått 10.000 mil och är 4 år gammal. Lite småsaker kommer man behöva acceptera och i det här fallet känns det som ganska få sådana. Den lilla dutten bak tar www.dentmaster.se säkert bort.

-------
//Lövet
Jag tycker bucklan säger en del om handlaren, bilen är självklart inte ny, men att plocka bort bucklan kostar max 1000:-
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Håller med dig i sak framförallt som handlaren håller en riktigt hög prisnivå. Dock så har handlaren varken byggt eller kört bilen så det säger egentligen inte så mycket om bilens egentliga skick.

Kolla exempelvis den 3 år gamla F31 320xd han har och jämför med vad en ny kostar efter rabatt...

-------
//Lövet
@Lövet: Tycker du även den aktuella 118d ligger högt i pris? Har kollat runt efter bästa förmåga på blocket och andra sidor men har svårt att få riktigt grepp om prisbilden. Tycker man hittar privatannonser med ungefär samma mil och utrustning som t o m ligger högre i pris (sen vad man får är en annan sak osv).

Och angående den andra nästan identiska bilen dom har Länk vilken av dessa hade du valt rent spontant? Jag gillar inte inredningen i denna, mitten av sätena ser nästan blåa ut, eller är det svart? Sen kanske jag är övernojig, men är lite nervös över faktumet att båda har drag och har gått på ett fastighetsbolag, tänker om dom dragit släp mycket kanske (vet ju inte vad bilarna använts till). Är väl inte jättevanligt med drag på 1-serien?

Krav på bil som eftersöks är automat, pdc bak och fram, samt ljus lack.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är det verkligen samma firma? (de heter ju olika saker)

Att få hälften av miltalet för 20tkr låter väl rätt lockande. Att den gått som tjänstebil skulle inte avskräcka mig alls. Sannolikt har den varit tjänstebil åt någon tjänsteman eller säljare, man köper inte en 1-serie för att åka runt med målarfärg och betong i bagaget. 80% av BMWs försäljning är tjänstebilar så det är rätt svårt att undvika de bilarna. För övrigt tror jag inte privatbilar sköts bättre ändå. Servicen är gratis så den hoppas inte över. Ofta ingår regelbunden rekond i tjänstebilsavtal.

Prisbilden på den aktuella 1-serien är jag lite osäker på så jag bör undvika att uttala mig så mycket där. Jag konstaterar bara att F31an är rejält överprissatt och att det därmed är vettigt att kolla hur de prissätter deras andra bilar. Nu verkar du dock ha gjort det och hittar du inga billigare är det väl rätt?

Skulle tro att sätena är svart och det är vitbalansen i kameran som är märkligt inställd. Klädselkod borde du kunna se via VIN-numret.

-------
//Lövet
Angående den senast länkade bilen så är ägaren Håkans bilar, så båda bilarna ägs av samma firma, sen varför den ena står hos Frontbilar vet jag inte. Är väl knepigt att ha två nästan identiska begagnade bilar i samma bilhall kanske.

Ser nu på inredningsbilden att inlägget i dörrsidan ser blått ut, så troligen är väl även sätesmitten blå då kanske. Klädseln heter "STOFF/LEDER METRO/PETROL/SCHWARZ (CALK)" i specen.

Bilen har dessutom körförbud pga utebliven besiktning i mars månad, vilket man såklart kan fundera lite över.
Bildgooglade den inredningen nu och hittade bl a denna tråd: Länk

Så nog är den blå allt.. Så den bilen går nog tyvärr bort, jag vet inget värre i inredningsväg än just blått. I mina ögon ingen höjdare heller med blått vitt och svart i kombo, märklig kombination (mitt tyckande). Hade möjligen varit mer okej med det blåa om kulören matchat bilens exterör.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Finns nog en anledning att den färgen verkar ha blivit kortlivad :)
Fast riktigt så ljus som i den bilden är den nog inte. Här är en ett par bilder till:
Länk
Länk
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

andreas_lofgren & VolvoForLife: Jag har beställt nya skyltar under 2016 och jag fick inte bilens registreringsdatum på skyltarna, jag fick ett 2016-datum för en bil registrerad 2007.

//Stenback
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.