AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.126

Passar hjul från E46 på en E91

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Köpte idag en 320 E91 och har E46 hjul liggandes som jag tänkte köra som vinterhjul. Är det samma bultcirkel, navdiameter och ET? Årsmodell på E46:an är 2002 och E91:an är 2006.
ET skiljer sig åt. E46 fälgar har högre inpressning vilket gör att de hamnar längre in i hjulhusen. Personligen hade jag köpt en uppsättning begagnade E90 fälgar på Blocket eller EBay. Det brukar gå att hitta begagnat i bra skick till ett lågt pris.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Ok, det var synd. Det följde med vinterhjul på typ no namn aluminiumfälgar men de var rätt tråkiga så det hade varit bra om jag kunde flyttat däcken till mina e46 fälgar. Men det får bli att leta "nya" på blocket då.
Har sett flera E90 med E46-fälg så det kan nog funka. Ev. med hjälp av en tunn spacer. När du ändå har fälgarna är det ju bara att testa.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det skiljer inte mycket i ET mellan modellerna.

E90 ligger väl på ET35 mm om jag minns rätt (kan iofs skilja några mm för vissa dimensioner) och E46 ligger på ET42/47 (ligger mellan 39 och 51 mm har jag för mig på olika BMW-originalfälgar beroende på modell och storlek).

Så om det är relativt vanliga storlekar vi pratar om, fungerar det (och är lagligt) att använda E46-fälgar på E90 och tvärtom.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Jepp,och de flesta "noname"-fälgar till BMW har just 35mm ET så...bör fungera bra.Blir det fult så släng på ett par spacers på bakaxeln.

Surf Or Die!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.