AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.154

E85 byte av dämpare

Sida 3 av 3
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Kan nämna att enda sättet att få ut den gamla dämparen ur sitt nedre fäste var
att knacka med hammare....då kröp den upp ur sitt fäste efter ett tag...fanns lite gravrost inuti fästet.

För att få loss reaktionsstaget...eller vad det kallas...fick man bända med kofot, vilket visas i ett youtubeklipp.

Det man inte klarar sig utan när en moddad 22mm hylsa där man fräst in en yttre sexkant....samt en 7mm insexnyckel...vilken inte finns i normala insexsatser men som kan köpas på biltema.

Dessutom är det bra att ha två garagedomkrafter,varav den ena placeras under
under länkarmen,

Izzy
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hmmm...

Glömde dubbelchecka hur dämparen skall vara vriden mot nedre infästningen...finns en syftningslinje på en dekal på dämparen....den skall vara riktad mot spåret i nedre infästningen...på min todo-lista inför imorgon.

Izzy
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
En sista grej....
sachsdämparen har förmodligen aldrig bytts...bilen är från 2003 och
har gått dryga10.000 mil.

Den kändes slut...och kolven hade börjat rosta i toppen...Så bytet känns motiverat.

Sen så var gamla och nya fjädern lika höga obelastat...men jag tycker bilen är någon cm högrenu...så troligtvis hade gamla fjädern mjuknat med åren.

Izzy
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Klart!

Izzy
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Sista dämparen var kanske den värsta...
den knorrade när man tryckte ihop den.....

Fick även dit fjäderbensstaget.

Bilen blev c:a 1 cm högre än med de gamla fjädrarna.

Om nån talar om hur man lägger in bilder så kan jag lägga in ett par före/efter bilder

Izzy
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Istället för att som i en youtubevideo få ut övre reaktionsstaget mha kofot, så kan man mkt enklare och skonsammare använda domkraft nummer två och försiktigt pressa upp hjulupphängningen varmed reaktionsstagets övre gänga lätt kan fås loss!

Izzy
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Nu börjar sista fasen för den här vintern. Har idag beställt två nya däck som skall ersätta RFT-däcken på bakaxeln.

Såg att man kan köpa en jätteliten kompressor för under hundringen på biltema, vilken går på cigaretttändaruttaget....en sådan och en däckspray i bagaget till sommarn blir finfint.

Sedan blir det hjulinställning och besiktning i april : )

Izzy
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hej,

Har nu tagit första varven runt kvarteren med nya fjädrar OEM samt nya dämpare ( Bilstein B6)...samt ett nytt främre fjäderbensstag. Jo...även bakdäcken är nya.

Jag tycker att bilen låter lite hårdare, man hör tydligen smällar när man kör över små potthål....Drog åt vissa muttrar efterförsta varvet...tycker att det lät lite mindre därefter.

Vad tror ni om ljud från fjädring...skall Bilstein låta mer än Sachs?..

Kommer gå igenom muttrarna noga igen ikväll...

Izzy
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hej,

Lite feedback efter fjäder/dämparbytet samt efter att ha kastat bort RFT däcken som satt där bak.

Bilen klarar nu av vägbulorna utan några som helst bekymmer, och bilen känns väldigt tight i kurvorna. Fortfarande är bilen en aning spårkänslig på motorvägen...speciellt i spåriga filer.

Hur som helst är skillnaden efter dämparbytet stor, och det känns som om det var värt pengarna.

På mångad har jag tid för hjulinställning....återkommer ifall det gör susen.

Izzy
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Härligt Izzy!
Säg till hjulinställaren att du vill ha bilen stabilare i motorvägsfart, då kan han ändra vinklarna lite från oem så att det passar dig bättre.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Sammanfattning, väghållningsjobb på BMW Z4-03 med drygt 10.000 mil på mätaren.

Köpte bilen i september, och den var lite orolig på motorvägen samt att underredet tog i backen då jag passerade över vägbulor.

Bytte till nya standardfjädrar samt bilstein B6. Originaldämparna ( Sachs) var totalt kaputt...och tryckte man in dem så stannade kolvstången i botten.Passade även på att montera ett fjäderbensstag.

En bilverkstad kollade bussningarna, och de var okej. Idag ställde Speedy in hjulvinklarna, och framvagnen var rejält off.

Bilen känns skön att köra, uppträder fint på motorvägen, samt tar sig med lätthet över vägbulorna.

Slutsats: Jag är väldigt nöjd med fjäder/dämparbytet och skallnästa vintern kolla lite på motorn, om det går atttweeka den en aning.

Izzy
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Bra jobb Izzy. Kul läsning. Har du några bilder som bevis hehe

/// Mårten
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Jodå...hur lägger man in en bild i detta forum?

Izzy
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Mårten,har du nån e-mail.Jag är inte powermedlem så jag kan inte lägga in bilder...
men om du kan hjälpa mig få in bilderna så kan jag maila några kul bilder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.