|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Köpte grejerna, tyvärr fick inte fjäderspännarna plats på höjden på bakfjädringen... men jag häktade upp 20 kg (från skivstången) extra i ett rep som gav den kraft som behövdes, så med lite trixande så fick jag nya fjädern på plats...1 done 3 to go. Izzy |
|
|
Yeah!!! Första dämparen/ fjädern på plats nu.... alla verktyg jag köpte i kväll kom till nytta... förutom fjäderspännarna...men de blir nog bra till framvagnen. Första gången jag bytt fjäder/dämpare faktiskt....Känner en viss stolthet Izzy |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Fjäderspännare går att använda, jag lyckades. Du får vara lite kreativ. Jag märkte inte jättestor skillnad, men mina dämpare och fjädrar hade bara gått 4500 mil när jag bytte. Lite fastare blev bilen dock, men framförallt lägre. Ligger som ett strykjärn... |
|
Jag tyckte att min bil var lite svajig i 120....Men första dämparn som jag bytte nu igår var totalt slut....centrumaxeln stannade kvar för gott då jag tryckte in den... Har RFT på bakdäcken, de skall oxå bytas...Ser sedan fram emot en provtur i vår. Min bil har gått + 10.000 mil...och det var lite av en aha-upplevelse att sachsdämpare tydligen inte håller längre än så. Resten av bilen är så pass fräsch så jag betvivlar inte miltalet. Izzy |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Min var också svajig/orolig i motorvägsfart, försvann helt efter hjulinställning. RFT är skit för väghållningen och åkkomforten, bort med dem. |
|
Hjulinställning blir det första jag gör då jag ställer på bilen...får bli kronan på verket. Izzy |
|
|
Dämpare/ fjädrar bak bytta nu...dax att återgå till youtube och kolla hur man byter fram. Izzy |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Fram är enklare, du slipper demontera halva inredningen. :D |
|
Det var roligt att höra. Har snart fått tillbaks inredningen bak nu, skall bara kolla lite på youtube hur den togs dän. :) Izzy |
|
|
Har nu fått tillbaka inredningen. Fyra plastsnäppen som skall låsa hatthyllan kvar. Fick sätta batteriet på laddning för att kunna fälla cabben... antar att dessa pluggas i uppifrån. Har nu även beställt ett fjäderbesstag till framvagnen.... går på dygt 1300 kr inkl. frakt. Jag har lackat de två sneda stagen ferrarigula, och kommer att lacka detta stag med i samma färg. Blir lite "custom"-stuk Tanken med detta stag är: 1. Förstärka plåten vid infästningen till främre fjädeben 2. Kanske ytterligare förbättra väghållningen 3. Det ser ballt ut. Izzy |
|
|
Jo..såg ett youtubeklipp igår. De varnade för styvare undre krängninghämmare... kunde t.o.m försämra väghållningen pga att ojämnheterna i vägbanan fortplantar sig till andra hjulet med. Ett övre fjäderbensstag påverkar ju bara karossens styvhet, inte hjulupphängningen direkt. Izzy |
|
|
Izzy, jag har ett fett fjäderbensstag på min Z4 3,0 det enda jag kan säga om detta är att det ser ballt ut. Bättre väghållning och styvare kaross, äääääää fan heller. |
|
|
Hejsan Hasse, Roligt med feedback... eftersom jag gör allt på en gång under vintern så skulle det ha blivit omöjligt för mig att avgöra exakt vilken förbättrig som gjorde mest för väghållningen...eftersom bilen är avställdnu. Fett ballt är inte så illa heller. Staget är på gång från tyskland nu. Skall lacka om det i californiagult....så att det matchar de andra stagen som jag redan har målat. Lite bling..bling så att säga. Izzy |
|
|
Sitter och väntar på främre fjäderbensstaget....följer trackingnumret från tyskland.... kommer närmare o närmare svedala. Sen blir det omlackning till ljusgult och montering ihop med nya fjädrarna/dämparna fram. Skall se om jag kan fixa ihop en bild på resultatet. Izzy |
|
|
Kolla in denna video: Främre fjäderbensstag funkar bäst med McPhearson. Min strutsbar kom idag : Izzy |
|
|
Roligt att läsa hur det går för dig Izzy :) En fråga, vilken internet sida köper du ifrån? /Jens |
|
|
Hej, Jag har tittat på framfjädringen, samlar info inför bytet fram fån youtube. Gäller att få rätt moment samt sedan skall jag köpa en 22 mm hylsa som jag skall försöka få hjälp att fräsa ned på sidorna....man måste in med en 7mms sexkantsnyckel inuti hylsan ochhålla emot när hylsan dras....annars roterar bara hela stötdämparaxeln. Jag skriver in sökord som t.ex. Bilstein B6....sen går jag in på bildsök...och kollar undertexter...där står det ofta nåt företagsnamn eller allt som oftast ebay.... därifrån går jag in till säljsidan som ofta har en länk till ett företag...även om varan finns på ebay. Så mao det har blivit olika företag för olika produkter...har hittills funkat bra. Izzy |
|
|
Kul tråd att följa. Stötdämparbyte var även det första mer avancerade mekarjobbet jag gjorde på min 850 också, bak och fram och bak var mycket enklare och krävde mindre verktyg. För övrigt är det ju rätt fascinerande att inte stötdämpare håller längre än 10 000 mil. Ska de inte hålla längre än så? |
|
|
Det kanske är milen i kombination med åldern som gör det. En jobbarkompis hjälpte mig att fräsa ut en utvändig 22 mms 6-kant på den hylsa jag köpte på biltema. Så nu har jag grejerna som behövs... Izzy |
|
|
Ena framdämparen klar. Första gången jag använde fjäderspännare, så jag började med att spänna/släppa upp nya fjädern först... för att känna på den. Sen så gick bytet ganska smärtfritt mha youtubeklipp. Hadelite problem att hitta åtdragningsmoment, men till sist så hittade jag att nedre 18mm hylsan skall vara 81Nm. Infästningen för reaktionsstaget? i dämparen skulle troligen vara 58Nm ( Har dock dragit lite lösare till en början). Övre muttern på dämparen ( 22mm) drog jag på känn. Satte först en bricka på felställe, varmed den övre fjäderbensinfästningen inte kunde snurra...och fick göra om montaget..inkl fjäderspänning. Allt var relativt enkelt, men man blev trött efteråt. Kör sista dämparen i morgon....den bör gå lättare att få dit. Jag körde på i väldans lugn takt,för att intedrabbas av flygande fjäderprojektilssyndromet. Izzy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.