|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har rätt nyligen införskaffat en GT som bara kom med dubbfria vinterdäck. Har köpt ett par style 234 18x8" som tänkte användas som vinterhjul med riktiga dubbdäck. Original däckdimension ska vara 245/50-18. 245 tycker jag känns lite brett för snö. 225/55 kanske kan vara rimligt att gå ner till, skiljer +0.4% på rullomkretsen. Är ingen skillnad på pris på däcken mellan 225 och 245. Någon som kört på 225 på F07 eller bil med motsvarande tyngd? 225 är ju inga problem på E39 som inte väger så mycket mindre.. | |
| Kör 225 som vinterdäck på min F10 och har inte varit några problem. Dock centraleuropiska dubbfria så däcket i sig är relativt styvt för att vara vinterdäck. (Dock ej RFT) | |
|
Såg nu att det bara finns SUV-märkta Hakkapeliitta i 225/55 r18 :/ Någon som har koll på skillnaden mot vanliga P-märkta? Bor i Skåne så det är ju inte supermycket vinterkörning, men sista sträckan är 1km grusväg som generellt sett inte plogas :P |
|
|
"Hakkapeliitta 8 SUV är speciellt utformat för tyngre personbilar och har en styvare stomme." Mer likt RFT då.. är ju ändå samma belastningsindex mot 245/50 varianten.. |
|
|
Funkar med 225 i bedd men hur ser det ut på fälgarna? Bra om däcket skyddar ytterkanten på fälgen. Sedan ser det nog lite smalt ut med 225. Jag har 245 50 på vinter o sommardäck. Får man fråga vad du fick ge för din kärra? |
|
|
225 borde vara ok på 8" utan att sträckas ut onormalt. Klart det kommer se lite fult ut men fälgarna är inte de snyggaste heller :p Kamel2: Hur har det gått för dig på vintern med 245? Vad kör du med för däck? Största nackdelen med 225 år ju att däckutbudet är sämre. Gav 240000 och den har gått strax under 14000 mil. |
|
|
Hej, fundera ett varv till om du verkligen behöver 225. Jag har 18" RFT 245 dubbfria på min bil och kan inte minnas att ESP-lampan tändes en enda gång förra vintern. Och då var jag dessutom nere i alperna med bilen. Visserligen har jag xdrive vilket gör sitt. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Senaste vintern hade högre markfrigång förmodligen hjälpt mer än dubbdäcken. Inte mycket kvar av vägen när skogsmaskinerna hämtade stockar i vintras. Dock hade det nog varit svårt med dubbfria då det det blev ren is pga avsaknad av plogning. Gick dock rätt bra med 235 breda dubbdäck på E39an, fastnade bara en gång ;) (berodde på lera, inte is) |
|
|
Tänkte att jag skulle lyfta frågan igen då vinterdäckstiderna ligger närmare, här har vi dock fortfarande typ 10 grader på natten.. Börjar luta lite mer åt ContiIceContact 2 eller Pirelli Ice Zero efter teknikensvärld senaste test.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.