|
|
|
|---|---|
|
Hej tänkte rådfråga er lite om mitt ny förvärv. Har kommit över en e38 som har varit lite i diket och fått sej lite skador i fronten s nedre del höger sida. Bla har däcket flyttats sej 1dm bakåt i hjukhuset. Länkarmen har böjt sej men jag undrar lite över några saker 1. Köpte nytt kyl men det saknade hål för vatten temp givare? Vad gör jag nu :( 2. Motorn lät fint utan nåt missljud från hydrauliska lyftare eller nåt innan oljebyte till helsyntet 5w 40 men nu så har 1 ans lyftare tappat helt trycket och den knackar hårt . Därav dömdes bilen ut och skulle skrotas av tidigare ägare men jag ville plocka isär och kika. Eftersom det lät i övre delen av motorn. Men jag hitta inget fel alls och det var bra och lika komp på alla cylindrar Me efter mkt googlande så kan det räcka att varva 2000rpm en stund för att få igång en tom lyftare. Kort sagt så det gjorde jag och den kom igång och motorn tystnade nästintill. Plockade loss slumpen för kolla olje pumps bultar och dom satt bra men det var mkt slagg i sump. Så jag gjorde rent allt och montera ihop. Antagligen har den inte sköts med oljeservice och nu när den fick ny helsyntet så har det kommit skit i en lyftare. Funderar på byta olja igen nu och sen hälla i en motor tvätt och sen hälla i valvoline synpower som har mkt ester i och hoppas lyftare blir bra. Vad tycker ni? 3. Automat lådan växlar ok men hårt och konstigt eller känns inte mjukt. Bmw likt. Har bytt life time oljor förut i e32 och fått som natt o dag i jämförelse. Tänkte ge mej på samma här. Oljan tappades ur vid 30-40grader och var tyvärr väldigt mörk. Hitta ESSO 71.... klassad olja billigt mobile men vad tycker ni jag skall mer göra. Den reagera riktigt långsamt kickdown m.m .? 4. Sitter en radio med band och en 4:3 skärm bredvid inne och en cd växlare i bagaget. Hur gör jag för att få aux in ? Har kollat lite på Ebay men vet inte vilken jag skall ha ? Bilen är 98 en sen 97 a 5. Vilken diff olja är lämplig till min vagn? Tänkte biltema s helsyntet 75w90 eftersom diffen verkar öppen? 6. Köpte en front från skrot men det kom en helt ny utan lack utan nån grå färg som är själva plasten. Hur lackar jag om denna? Skall det på nån speciell fäst grund på den? 7. Angående Multirem så verkade det finnas 2 olika längder en 1630 mm och en 1005mm jag tror min tillhör den längsta. Vad tror ni? 8. När jag provkörde denna bil innan jag köpte den och så kändes det som den gick väldigt mkt bättre än dom m60b40 jag ägt innan . Det var väldigt mkt mellanregister i denna. Har ni samma upplevelse mellan v8 orna? Sägs att denna är chippad men ändå. 9 vad tycker ni jag mer skall göra? Hur är det med nivåregliering den verkar borttagen på denna hur vet man att det är bra gjort? 10. Vilka tändstift är bäst för m62b44? Mvh johannes Jätte tacksam för svar | |
|
1. reklamera. 2. Köp Omega 907, gärna 2 flaskor. Häll i och kör en timme. Byt olja och filter(original, mahle el likn). samt häll i valfri prisvärd kvalitetsolja till BMW LL01. OKQ8 tar 379kr för deras helsyntet 4l dunknu t ex. Bytte du oljetrågspackningen och bulten till oljetråget? Byt ffa bulten, den är magnetisk för att dra åt sig små metallpartiklar mm och med tiden blir funktionen sämre. Byt stift. NGK el Beru är vad jag hört och läst om men prova "sök inlägg" ovan till vänster så hittar du alla svar du söker... 3. Byta olja och filter enligt sköljmetoden i automatlådan är, mirakel?:) Kolla under "Gör-det-själv" här till vänster och sen undemenyn mektips. viktigt att det görs rätt. 4. Sök i "Sök inlägg" ovan. 5. Kolla med/ på BMW , www.castrol.se och mekonomen.se , schmiedmann.se där finns info. 6. Min kristallkula är på service tillsvidare vad det gäller att leka bilplockepin:)) 7. Kolla mekonomen eller på bmw eller på Schmiedmann.se? 8. Svår punkt, körupplevelser är väldigt personliga. Från 96.03 fick 740 enkelvanos och det påverkar förståss vridmoments kurva även om vridmomentet i sig var lika. Jag har inte upplevt skillnad på E38 1995 och 540iAt 1998. Prova att googla på 740 e 38 95 resp 98. 9. Fixa motorn så den rullar på och utan tutelut, ordna aux in, Bråka med kylarfirman om att få rätt kylare(om det går), Tvätta upp hela bilen in och utvändigt. Kolla så det inte ligger olja i tändstiftsbrunnarna, byt kupe och motorfilter. Gör resten, en Inspektion 2 i höst med stift, bromsvätska, automatlådeolja och bakaxelolja och det som står i serviceboken att det ska göras. Köp nya torkarblad, Njut av bilen och besök folk du inte sett på länge:) 11. Ev ytrost tas bort med löddrande svinto men det har jag aldrig tipsat om:)) Mvh Asken |
|
|
Nja, vanosen kom inte förrän årsmodell 99. 4litaren fram t.o.m 95: 400Nm vid 4500v 4,4 mellan96-98: 420Nm vid3900v 4,4 vanos 99oframåt 440Nm vid3600v. (har för mig dessa siffror) Fullt märkbar skillnad mellan dessa motorer. Mvh Magnus |
|
|
Tack för svar . Ska hälsa på lite folk nu när man har så trevlig vagn. :) Kylet är från Ebay Tyskland. Så jag sätter givaren i slangen istället igen sån givare skarv. Sköljning är kanon. Vågar mej inte på det ännu. Får bli byte tillsvidare tillbörja med iaf. Ska läsa på mer om sköljning. Förstår att jag upplever mer mellanregister i denna v8 den har ju tidigare och mer vrid |
|
|
Angående oljetrågspackning så är den inbyggd i tråget. Som en list. Men jag la en tunn sträng packnings sillicone runt eftersom den såg lite sliten ut. Sen var det gäng paj i tömmningsbulten så jag fick gänga om och sätta dit en annan. Magnet grejen får jag kanske lösa med en starkt magnet på utsidan eller insidan likt automat lådan s 4 magneter. |
|
|
Sådär då var dom böjda stagen länkarmar bytta och nytt batteri och fick satt i vatten temp givaren i en biltema alu givare anslutning för 34mm slang . Fick gänga upp till m14 1.5 för bmw givaren . Beställt ny fläkt då det saknades ett blad såg jag. Nya filter luft m.m Blir nytt vätskor i hela bilen . Tog loss automatlåde filtret och det var datum stämplat 1997 november Så oljan är aldrig bytt på 35k mil helt otroligt. Inte undra på att den är lite mörk och växlar lite o tajt Kommer byta olja några gg nu framöver i automatlådan. Men har lite funderingar Det filtret jag beställde saknade oring? Och när jag jämnförde mitt nya filter som jag hade liggandes när jag bytte på min e32 för typ 10 årsen som jag hade då. Så skiljer det nästan ingeting . Förutom att e32 har intaget alltså sug hålet från sidan på e32 automat låda filtert och e38 har sug under ifrån. Annars är dom helt lika. Undra om man kan använda e32 filtert på e38. Kan väl inte ha sån stor betydelse var nånstans hålet för insuget till oljepumpen är? ? Annars kan man kanske modda om lite i? ? |
|
|
Sådär då var dom böjda stagen länkarmar bytta och nytt batteri och fick satt i vatten temp givaren i en biltema alu givare anslutning för 34mm slang . Fick gänga upp till m14 1.5 för bmw givaren . Beställt ny fläkt då det saknades ett blad såg jag. Nya filter luft m.m Blir nytt vätskor i hela bilen . Tog loss automatlåde filtret och det var datum stämplat 1997 november Så oljan är aldrig bytt på 35k mil helt otroligt. Inte undra på att den är lite mörk och växlar lite o tajt Kommer byta olja några gg nu framöver i automatlådan. Men har lite funderingar Det filtret jag beställde saknade oring? Och när jag jämnförde mitt nya filter som jag hade liggandes när jag bytte på min e32 för typ 10 årsen som jag hade då. Så skiljer det nästan ingeting . Förutom att e32 har intaget alltså sug hålet från sidan på e32 automat låda filtert och e38 har sug under ifrån. Annars är dom helt lika. Undra om man kan använda e32 filtert på e38. Kan väl inte ha sån stor betydelse var nånstans hålet för insuget till oljepumpen är? ? Annars kan man kanske modda om lite i? ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.