AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
828

sned bromsverkan på Bmw E46

Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Hej!

Körde nyss över 120 mil med min bil och den fungerade utan problem. sen bytte jag fjärdar runt om, och hade inne den på en fyrhjulsinställning. märkte efter det att den drog kraftigt åt höger vid inbromsning. Besiktade bilen ganska snart efter och hade 1.0 på vänster fram och 2.4 på höger fram.

Så att det har med hjulinställningen går att utesluta. Jag har haft loss oket det fungerar fint. polerat och smörjt upp glidpinnarna. Både belägg och skivor är helt okej. Jag har bytt bromsslang och luftat systemet. även kollat efter skador på bromsledningen hela vägen. Felet kvarstår, den drar fortfarande åt höger vid inbromsning. Är det någon som har nån ide ? Hjälp :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Märkligt problem (då du redan gått igenom det mesta)!

Kan bromsbeläggen vänster fram kontaminerats (dvs det kommit olja, fett eller dylikt på dem)?

Enda jag kan komma på är att prova att temporärt byta bromsbelägg fram mellan vänster<->höger och se om det blir skillnad (bromsskivor kontamineras inte så det gör ingenting om nu bromsbeläggen skulle vara kontaminerade).

Nästa steg är isåfall att mäta upp bromstrycket (kräver speciell utrustning) för att avgöra om problemet är före eller efter anslutningen till bromsoket (nästa steg kan vara att mäta direkt vid huvudbromscylindern). Dvs halvera systemet och mäta för att utesluta halva systemet i taget tills du ringat in vad du ska fokusera din felsökning på - en helt vanlig divide and conquer.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Tack för inputen. Problemet har lösts. Jag plockade isär hela oket och rengjorde samt polerade upp alla glidytor. Fettade in allt och monterade tillbaka det.

Förmodligen måste jag ha rört bromsslangen så pass mycket att det lossnat skit som sedan satt sig i bromscylindern. Det fungerar bättre nu iaf, har inte kört så långt men för hoppningsvis kommer det inte strula igen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du glömde ju uppdatera tråden ;-)

Märklig lösning på problemet, men murkna bromsslangar kan definitivt ställa till med problem (kan även se snyggt ut på insidan men vara helt uppruttna eller igensvällda på insidan).

Skönt att det verkar ha löst sig iallafall!
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Haha ja jag var lite upptagen med allt möjligt så det blev inte :)

Ja, och när bromshydralik börjar strula kan det strula rejält dessutom, men det löste sig ganska lindrigt ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.