|
|
|
|---|---|
|
Dags för service på en bmw 520 2008 (E60/61) 10t mil svensksåld (fall ni undrar). Vill gärna ha stämpel I serviceboken. Vad är bästa alternativet idag och vad ska man räkna med att det får kosta? Vill gärna säkra att det används bra olja, vilka förslag finns? Annat jag ska tänka på? | |
| Bmw verkstad,kanske??Eller mekonomen?? | |
|
Stämpeln brukar kosta mellan 1500-5000kr per st. Dvs skillnaden mellan gör det själv o låta nån annan göra. Ska jag använda bara stämpel som indikering av skötsel inför ett köp vill jag att det ska stå BMW på stämplarna. Då har man kanske också betalat för andra åtgärder verkstaden föreslagit. Allra helst ska man ha gjort det sjölv med kvitto på inköpt material och i sista hand "Örjans grill och oljeservice" även om just Örjans grill och oljeservice mycket väl kan vara det bästa alternativet. |
|
|
ok, tack fær svaren. jag borde ha frågat 'är stämpeln värt priset' och med marin849 svar i beaktande även skulle kunna lyda 'är bmw stämpeln värt priset' och svaret kan vara 'tveksamt'. Personligen om jag köper en bil och den har bmw stämplar i serviceboken skulle det ge mig större förtroende. Denna bilen är välskött och jag ska serva den för första gången. Vad är alternativen, 'bmw stämpel eller DIY'? (läser mellan raderna att då kan man lika DIY) Har ett litet stillestånd i huvudet. Står där i valet och kvalet. så j-a ont-i-magen jobbigt |
|
| På en åtta/nio år gammal bil tycker jag gott du kan serva den själv och spara kvittona, förutsatt att du vet vad du gör. | |
|
Här är priset 25-50% lägre än motsvarande ordinarieprisservice. Länk Kolla iaf, BMW-stämpel ser bra ut. annars prova Länk de är duktiga Rapportera gärna vad Value Service priset blir. Mvh Asken |
|
|
KAN du göra själv? Och framförallt: VILL du? Tänker du behålla bilen några år till? Tiden du tänker behålla bilen tycker jag kan vara avgörande. Behåller du den så länge att den vid försäljning ses som "gammal" (lågt värde) finns det två sätt att sälja den: Billigt till nån fyndnisse, stämpel ointressant. Marginellt över billigt till någon som endast vill se stämpel och sedan köper. Eller till sist till någon som i sin tur tänker behålla bilen lite längre genom att underhålla den själv och värdesätter att du har gjort det. Att kalla "regelbunden service på verkstad" för att en bil är "välskött" är ett skämt!!! Service enligt servicebok handlar om att förhindra katastrof. Att underhålla en bil (göra den välskött) gör man genom att, utöver regelbunden tvätt och service, regelbundet titta lite närmare på den så att man "har koll" samt löpande byta ut saker med naturlig förslitning (bromsar, länkarmar, olika bussningar mm, stötdämpare osv). Detta gör också att man upptäcker ev. stenskott så att man kan fylla i dem och därmed hålla bilen rostfri också. Om du tvekar på någon av frågorna är det nog bäst att anlita verkstad. Vill du sälja bilen nu eller inom kort och du har full historik tidigare skulle jag betala för stämpeln. Har du fortfarande gällande maskinskadeförsäkring och misstänker att risken är hyfsad att något händer snart kan du också överväga att betala för stämpeln. Själv har jag beställt en egen väldigt proffsig stämpel jag stämplar med. ;) |
|
| Bra tips, jag fick nåt brev om oljeservice 1995kr. Det är ett ganska bra pris även om gör det själv priset är för mig 660kr + 1 timmes fritid.. | |
|
"Själv har jag beställt en egen väldigt proffsig stämpel jag stämplar med." Ja, det kanske vore nåt. Hur ser den stämpeln ut? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Stämpeln har första bokstaven i mitt förnamn i tre raders höjd till vänster, en diskret avskiljare i mitten och till höger efternamn i fetstil överst, stad och mobilnummer i vanlig stil på varsin rad under. Vill ej lägga upp bild då det är namn och nummer i. Kostade en kväll och säkert 10 provutkrifter för designen. Sedan typ 200 kr från Vistaprint. Ser väldigt snyggt ut. |
|
|
Det finns lite exempel här, jag laddade upp en egen design. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.