AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.717

Problem med styrningen E90

En
47
Enoiwow
BMW E90 335DA 2010 M-Sport
Tjena!

Märkte att bilen drog lite väl mycket åt vänster när jag hade släppt händerna från ratten utifrån "mittläget" ratten började typ hacka mot vänster håll. Den drog lite åt höger med men inte lika mycket som vänster håll. Så dagen efter bokade jag en hjulinställning och efter det slutade den att dra åt vänster men nu när jag släpper ratten så drar den åt höger bara. Kan det vara så att dom gjort fel hjulinställning eller kan det vara något annat?

Har även fyllt på styrservo oljan och nivån ligger bra.

När jag kör så hör jag inga missljud eller dylikt. Iallafall så långt som mitt otränade öra kan höra.
Mvh
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Är det mkt?
Drar den åt höger oavsett var du kör?
För avrinning brukar (lands)vägar luta lite åt höger, på höger körfält...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
En
47
Enoiwow
Ja det är rätt mkt den börjar lite lätt men sen rätt så mkt, och det är oavsett vart jag än har kört.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Min drog fruktansvärt åt höger vänster vid minsta lila ojämnhet hade rft däck böt till vanliga däck då försvann det
En
47
Enoiwow
Sitter vanliga däck på just nu. Men det drar åt båda hållen men mest höger. Ratten är lite svårhanterad också känns nästan ryckig. Men fick tid nästa tisdag på verkstaden så dom får kolla upp det!
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Har bilen varit strömlös??

Då kan det vara styrvinkelgivaren som behöver kalibreras...
En
47
Enoiwow
Jo jag kan tänka mig att den varit strömlös, för hämtade den nämligen förra veckan uppe i Sthlm. Jag har också ett medel svagt tinnitus ljud inne i kupen och sökte runt lite och då stod det att det kunde vara en vaacumslang eller dylikt till ratten vet inte ifall det har något sammanhängde.
En
47
Enoiwow
Tjena lyfter tråden igen.

Har då lämnat in bilen hos BMW verkstaden då jag hade några felkoder som skulle tas hand om.
Nämnde då för dom där att jag upplevde att styrningen är väldigt konstig drar åt sidorna, (spårkänslig?), både vid låga och högre hastigheter.. Även att vid inbromsning så börjar den vandra åt sidorna. Deras kille på verkstaden hade provkört bilen och sagt att det inte är något fel alls på styrningen etc.

Någon som har några tips om vad jag bör kolla / säga till dom på verkstaden?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Länkarmsbussning(ar) som är trötta tro? Så betedde sig min gamla E46 innan jag fick bytt dom. Den var väldigt spårkänslig samt att den drog åt endera hållet vid inbromsningar.

// Jonas

En
47
Enoiwow
Ska höra med dom och be dom kolla upp det när den är inne på verkstaden ändå!

Tack för tipset.
En
47
Enoiwow
Tjena igen!
Bilen har ju varit inne på BMW för att åtgärda luftmängdsmätaren.. Nämnde då till dom att jag hade lite problem med styrningen osv, deras kille hade testkört och sagt att det är fullt normalt. Även kollat länkarmsbussningar och allt sånt allt va okej sa dom.

Men märker fortfarande av att det är väldigt svajigt och när man bromsar in från en högre hastighet så börjar bilen dra åt ett håll beroende på hur ratten står. Märkte det ganska tydligt idag efter en omkörning och jag va tvungen att bromsa in svängde ju nästan av vägen..

Någon som har tips på vad som bör kollas? Eller ska jag lämna in den igen?
Mvh
dr
104
driftking
318d lci e91 2012
@ENOIWOW

löste det sig för dig? jag upplever samma problem....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.