|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är nybliven ägare till en BMW 316i. Jag har mekat och tagit hand om den i några dagar nu. Jag har en fundering ang. kylarfläkt. På vattenpumpen saknas kylarfläkt med viskos-koppling. Däremot sitter det en elektrisk fläkt precis bakom kylaren. Är detta korrekt? Har föregående ägare moterat bort kylfläkt och viskoskoppling vid byte av vattenpump och sedan inte satt tillbaka det? Ska jag köpa fläkt och viskoskoppling på skroten och skruva på? Till saken hör att temperaturmätaren i bilen inte ligger helt stabilt. Den rör sig lite upp och ner kring mitt-strecket (inte mycket). Bör jag rentav byta termostat, vattenpump och drivrem? Tacksam för lite diskussion kring detta. | |
|
Hittade en bild där det ser ut som på min bil. Länk Kanske inte är några problem. Ser rätt och riktigt ut. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag kikade på den här frågan i e.m och gjorde vissa efterforskningar men blev inte klok på't. Jag hittade inte i Realoem för den sidan täcker väl bara E46 o framåt och din är ju aningen äldre. På min bil, visserligen en E46 med större motor, sitter viscokoppling med fläkt på men så slog det mig att jag har en automatare. Motsv manuell bil har ju faktiskt elfläkt enbart. Kollade lite på vattenpump till din bil och det ser ju UT som att en fläkt/visco ska sitta på axeln, men tänker att pumparna är utformade så av standard för de kan tjänstgöra i flera modeller oavsett om det är elfläkt eller vanlig fläkt, därav standarden. Din bild där verkar ju representativ iaf. Du ska nog bara ha elfläkt. Om tempen svajar hade jag börjat med termostatbyte. A. |
|
Tack Storabjörnen, Nu känns det bättre. Jag byter termostat. /N |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jodå, realoem.com täcker de äldre också - fast man måste välja "Classic" katalogen :-) Vet detta då det är mest där jag hänger :-) Jag blev lite nyfiken också igår och tittade, men precis som Storabjörnen så är jag osäker (och M43 är jag inte kunnig på - kan mer om M40 isåfall). Kollar man på en E36 Compact 316i M43 med 1.6 liters motorn (vilket din bil borde ha då de bytte till 1.9 liters motorn från årsmodell 1999 och framåt) så sitter det faktiskt en viskokoppling+fläkt på vattenpumpen Länk Och det verkar dessutom sitta en elfläkt om man har AC Länk Men kollar man på en E36 Compact 316i M43 från 1999 och framåt (dvs med 1.9 liters motorn) så finns ingen viskokoppling+fläkt på vattenpumpen. Fast jag kan inte hitta någon elektrisk kylfläkt heller. Länk Dock fullt möjligt att AC-fläkten agerar både kylfläkt för kondensorn och motorkylaren. Oavsett så är ett byte av termostat ett bra första steg. För om kylfläkt saknas så är symptomet mer att motortemperaturen börjar så sakteliga stiga mer och mer när man står stilla på tomgång en varmare dag. Med AC avslagen och ståendes på tomgång (med helt genomvarm motor tex efter en lite längre körning), har du kollat om elfläkten snurrar? |
Jag *tror* att om man fläktkåpan ser ut som på bilden som trådskaparen länkade till så har man inte viskokoppling+fläkt Länk Däremot har man denna typ av fläktkåpa så ska man ha viskokoppling+fläkt Länk Här är dessutom en som fixat just viskokopplingen på sin M43-motor Länk Detta verkar även stämma överens med ETK (realoem.com) när man tittar på fan shrouds. @nboom : Vad är de sju sista siffrorna i bilens chassinummer (står tex i regpapper eller senaste besiktningspapper)? |
|
Tack för alla svar. Elfläkten snurrar. Hörde den efter att jag kört en bit och gick ut för att öppna garaget. (Den hörs ju rätt tydligt när den går igång) Sju sista siffrorna i chassinumret: KD95684 |
|
Ok, enligt ETK (realoem.com) så ska det vara en M43 1.6 liter. Länk Kan dessutom se att trådskaparens bil var utrustad med AC från fabriken. Reservdelskatalogen säger att det ska finnas viskofläkt, men just kring brytdatum är inte ETK alltid helt rätt. Kan ju även mycket väl vara så att för M43B16-motorn så återanvände man elfläkten till motorkylning förutsatt att bilen kom med AC (och för M43B19 fanns alltid en sådan elfläkt monterad oavsett AC eller inte). Men om fläkten går vid tomgång och temperaturen inte sakta stiger vid stillastående under varma dagar så ska allt vara i sin ordning. Termostaten är som sagt den bästa tänkbara misstänkta i nuläget. |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Bra analys Slangen! Och här fick jag ny kunskap - "Classic"-delen av RealOem, inte sett förut. Mycket bra. /A |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.