AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.050

Viskofläkt som låter

So
21
Sotar´n
525d -01 E39
Har sökt i forumet men inte hittat svar på just detta.

Har haft ett himla oväsen från viskofläkten ett tag så trodde naturligtvis det var viskokopplingen som var trasig då jag hade samma problem på en av mina gamla vagnar och som försvan när jag bytte koppling. Tog hem en helt ny och bytte häromdagen men det blev snarare värre. Spelar ingen roll om bilen är varm eller kall. Tidigare lät den som en gammal 740 men nu låter den snarare som en spannmålstork när man varvar lite. Vi är flera på jobbet som tittat på det men är lika förbryllade allihop. Fläkthjulet är till synes utan skador och rakt så kan inte vara där. Känner man på den när den står still är det visst motstånd men går ändå lätt, precis som det ska alltså. Detta övergår mitt förstånd så är tacksam för hjälp och tips jag kan få. Bilen är en e39 525d -01.
Väl mött
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Då är det kanske inte fläkt-relaterat.

Kvar som drivs av motorn: generator och vatten/oljepump.

Kan man slå av någon av dessa temporärt för att felsöka med säkring?
So
21
Sotar´n
525d -01 E39
Det är fläkten. Har provat utan och ljudet är utan tvekan därifrån.
So
21
Sotar´n
525d -01 E39
So
21
Sotar´n
525d -01 E39
So
21
Sotar´n
525d -01 E39
Vet inte varför förra inlägget kom upp fler ggr. Undrar ivf om det verkligen är meningen att den ska låta så? Tog bort fläktkåpan och provade men låter nästan lika illa. Kanske kan filma en snutt imorrn så det hörs ordentligt och så nån kanske kan ha en idé om varför.
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Hej,

Är det en viskokoppling av billigare modell? Kan vara en defekt sådan, på det du beskriver låter som att fläkten följer varvtalet helt, och slirar inte som den ska?

Personligen skulle jag inte köra en meter med kopplingen monterad.
Kan bli snuskigt dyrt om fläktbladen åker av pga. centrifugalkraften.

köp orginalkoppling :)

So
21
Sotar´n
525d -01 E39
Tack för svar. Det låter snarlikt filmen och ska reklamera den. Jobbar på en BDS-verkstad och har fått kopplingen av dem.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Varva inte över 3000rpm om fläkten låter så där hela tiden.
Du riskerar att fläkten flyger i bitar o tar med sig kylaren samt i värsta fall motorhuv o nåt mer.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Köp bara orginal Hella/Behr eller Sachs. Finns från Tyskland till bra pris.
So
21
Sotar´n
525d -01 E39
Ok. Ska se om utbytet fungerar, annars blir det original.
So
21
Sotar´n
525d -01 E39
Är f.ö VEMO som jag satt dit vilket inte brukar vara skit.
So
21
Sotar´n
525d -01 E39
Eftersom jag hade bråttom iväg på semester i fredags och de nya grejerna inte hade kommit så fick det bli en sväng till returbilen. Plockade en Behr från en e34 och nu blev det tyst. 😄
Ska prova att byta till den nya som tydligen kom till jobbet igår och funkar inte det blir det att köpa en Hella av Autodoc. Tackar för svaren jag fått.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.