|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Dåligt med svar här nu för tiden tycker jag. Kom igen nu alla experter :D Vet att E65 har problem med automatlådan på bensin V8 gäller detta även de sista modellerna 2005-2007, funderar på att byta in min 525d -09 mot en 730d -07 Bra eller dåligt byte? |
|
Den lådan jag hade i min e65 745i 2001 gjorde sitt jobb rakt av. Inga konstigheter, gör dock ett oljebyte om det inte är gjort sedan tidigare. BMW säger Lifetime olja men det säger inte ZF som tillverkar lådan??? Vet inte om det är samma låda i en diesel men tror det. Är väl som vilken låda som helst, inte så upphetsande så länge den gör det den ska. Prövade de olika lägena och roade mig med knapparna på ratten några gånger men slutade snart. Bilen sköter sig bäst själv och min upplevelse av e65 är väl generellt sett att det är en helt ok, t o m bra bil med grym komfort men att det egentligen inte är en BMW. Jag fick kolla på ratten flera gånger för att övertyga mig. Så jag skulle rekommendera dig att pröva en bil en längre stund innan du byter till en. Men smaken är olika så det jag inte uppskattade kanske faller dig helt i smaken. Lycka till i ditt letande! Niklas Fransosen |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Hej, tack för svaren :) Det där med inkodning av reservdelar är ju ingen höjdare. Undra om de nyare 5 och 7 serie har det eller om just E65 är en klass för sig. Ang körkänslan min 525d utan sportchassi tycker jag inte heller är ett under av körglädje vilket jag inte heller tycker att min föregående E61 med M paket heller var däremot vår 3 serie M coupe är ju en riktigt trevlig bil vad gäller körglädjen. Känns som man lämnar det körglada så fort man stegar upp i eller över 5 serien? Nu räknar jag inte till de allra senaste modellerna. Denna bilen har jag i åtanke, den verkar fin men har servats enligt milintervall inte årligen så det borde ju innebära att den bara servats ca fyra gånger sen den var ny.. Är ju inte alltid en fördel med gubbkörda lågmilare. En bil som körs så lite kan jag tycka man borde servat tätare. Länk |
|
Ang kodningen så kommer prylarna att fungera i bilen men det kan visst bli problem om/när man lämnar in bilen till BMW och dom vill (kanske inte längre, gammal modell) uppdatera programvaran. Då kommer tydligen deras system att känna av att det inte är originaldelar (alltså dom som monterades från början) i bilen och man kommer att neka uppgradering då man inte kan garantera att det fungerar. Har inte hänt mig personligen men ovan fick jag berättat av en person som hade upplevt det. Du har rätt i att ju högre modellsiffra ju lägre körglädje men jag tyckte själv när jag bytte från e65 till f02 att körglädjekoefficienten :-) ökade markant! Nu har ju en bils tyngd en stor påverkan på sagda körglädje så det går inte att komma ifrån att detta är stora och tunga vagnar som ogärna slängs runt i kurvorna på favoritbusvägen. Bilen du länkar till ser väldigt fin ut, faceliften gjorde ändå en del för den "fula ankan" men jag kan nog tycka spontant att den kanske är en aning dyr.... Är den inte lite snålt utrustad? Men jag följer på inget vis prisbilden så din koll på nätet ger nog en bättre bild. Men du bör nog kunna pruta en bra bit, dom är inga raketer på begbilsmarkanden, gamla lyxkryssare. Ang serviceintervallet så är det ju ändå enligt BMWs riktlinjer och då bör det vara helt i sin ordning, det är nog mest vi här på AP som anser att en bil bör/ska servas varje år och som dessutom gör det. Så den biten är säkert ingen fara i sig och kan ju då bara bli bättre. Niklas Fransosen |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Jo jag kan också tycka den är lite dyr men många andra importerade och fler ägare ligger runt 130 så där känns det visserligen värt att lägga till lite pengar. Men nästan 160 lakan för en bil uttagen 2006 är löjligt mycket. (sett till Bruksbil) Handlaren vill ha 35-40.000kr i mellanskillnad om jag byter in min 525da touring 09 med 10300 mil på mätaren, Svensksåld i grymt bra skick, nyligen gjort en jätteservice bes och skattad. Frågan är om det är ett sunt byte eller ej? Är inte 730d på 231hk en äldre motor än min 525d på 197 hk? |
|
Prisbilden är mycket knepig på gamla lyxbilar så jag vågar inte säga nåt om den biten eg. Det är ju till slut eg bara en fråga för dig och din plånbok. Om du tycker det är värt 35-40kkr för att få en "ny" bil så är det väl bara att köpa :-) För det är ju egentligen bara den summan som är intressant i detta läget? Personligen skulle jag inte byta en e61 mot en e65 då jag inte gillade e65 något vidare men det är ju min smak som säger så. Har du provkört den en längre stund eller bara runt kvarteret? Sen är väl en till parameter i frågan om du tänker dig att ha den länge? Dom är ju en aning svårsålda dessa så du kanske inte kan sälja av den så fort om du inte gillar den eller vill ha något annat. Din 5-serie är ju mer eftertraktad helt klart. Jag tror mig veta genom att ha läst dina inlägg genom åren att du är mycket noggrann med dina bilar och inte byter dom hur som helst så på det viset är det ju bra att köpa en så fin bil som möjligt och sedan hålla efter den ordentligt och behålla den länge. Då spelar det ju eg ingen som helst roll att dom är svårsålda eftersom du inte har för avsikt att sälja den heller :-) Jag hade min i 2 år och ville sälja den redan efter 1 år och var galet glad att jag fick den såld när jag skaffat min f02:a! Men som sagt, det är en mycket bekväm och på alla vis bra bil med komfort och lyxkänsla i mängd. Men om man gillar BMW så kanske det inte är den mest representativa modellen. Återigen, tycke och smak är olika. Du verkar gilla den så slå till :-D Ang din fråga kring motorerna så kolla modellguiden, där bör det framgå vilken motor som är äldst. Om man läser här på forumet har jag sett att många haft bekymmer med några swirl flaps på dieselbilarna och kanske nåt med partikelfiltarna. Men om det är stora eller frekventa problem låter jag vara osagt, kan inte för mitt liv komma överens med dieselrovorna. Säkert bra motorer egentligen men dom faller inte mig i smaken. Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.