AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.278

Missljud bakvagn e34 540ia -94

Hej
Jag har precis köpt en e34 540 -94.
Den har ett missljud i bakvagnen som jag skulle behöva lite tips för att lokalisera.

När föregående ägare hade varit ute och kört med bilen så låste sig plötsligt däcken och den gick inte att köra framåt, han hade då backat nån meter med den och sedan kunde han köra framåt igen med den. Efter detta så uppstod ett konstigt ljud.
Har provkört den lite och när man gasar på lite så försvinner det och när man bara"rullar" så kommer det tillbaks.
Håller nu på att försöka hitta vart ljudet kommer ifrån innan jag kör ngt mer.
Det är inte ett hjullager, dom verkar vara ok. Det verkar inte heller någon drivknut.

Öppnade och kollade oljan i kardanknuten och den var inte helt fräsch men innehöll inte heller några spån rester.

Tacksam för tips.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Vet du om båda bakhjulen låste sig samtidigt?
I vilken hastighet skedde det?
Låste sig bakhjulen såpass mycket att hjulen inte ens rullade, dvs bakhjulen låste sig helt och hållet medans man körde?

Diffen är ju det man tänker på i första hand.
@Lars : "Kollade oljan i kardanknuten" - du menar att du kollade oljan i differentialen eller hur?

Bra att du gjorde det, för det skulle nog vara det första jag skulle gjort (dvs kollat efter metall- och spånrester).

Det skulle även kunna vara att något bland alla handbromsdetaljer rostat sönder och kilade sig fast inuti bromsskivan (och när man backade frigjorde man det). Men detta händer ju inte på båda bakhjulen samtidigt (därför är detaljen huruvida båda bakhjulen låste eller inte avgörande information).

Jag misstänker ändåså differentialen.

Lämpligast är att hissa upp bakvagnen och börja felsöka/lyssna och ta det därifrån.
Tack!

Självklart menade jag diffen men hade nog tankarna på annat när jag skrev :)

Det hände tydligen när han svängde i en korsning och ska inte ha gått så fort heller.
Den ska ha låst sig helt, han visste tyvärr inte om det bara var ett hjul eller båda.
Jag ska provköra den lite imorgon kväll och försöka lyssna vart det kan komma ifrån.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, då är det fortfarande öppet med de två mest sannolika alternativ (handbroms och differential).

Ljudet lär ju komma ifrån bakvagnen, så det kommer tyvärr inte att pinpointa det så mycket mer.

Om du inte hittar någon ny info på provkörningen så är det bara att hissa upp bakvagnen och börja lyssna och inspektera.
Provkörde bilen lite igår, upp till 15-20 km/h hör man inget. Efter det börjar ljudet höras. Vid gaspådrag försvinner/dämpas ljudet och när man släpper gasen och rullar hörs det väldigt tydligt.
Vi försökte härleda ljudet både från bagage och baksäte och det är svårt att höra men det känns inte som att det låter mer från ngn speciell sida.
Ljudet låter som ett knackande.

Har hissat upp bilen och snurrat hjulen, då hör man inget så förmodligen är det inte handbromsen.

Eftersom axeln låste sig i samband med att han svängde i en korsning känns det lite som att det kan vara diffen.
Kan det vara pinjongen som är skadad?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Drivpinjongen går ju mot kronhjulet (ring gear), så skulle den ha låst sig på något märkligt sätt så hade det påverkat båda hjulen.

Vi vet ju inte om det bara var ett hjul eller båda som låste sig.

Eller du tänkte på de mindre pinion/side gears?

Fast skulle du haft en skada där så borde man sett spår av det i oljan. Och ofta brukar det låta en hel del kring differentialen, det behövs inte mycket för att det ska börja rassla och rappla om en differential.

Kanske drivpinjongen som inte sitter helt fast med mutter/klämhylsa längre? Kan det vara den homokinetiska knuten där bak? Nä, ger ju nästan alltid vibrationer. Bottenstocken i växellådan? Nä, var ju en automatare. Hmmm, kan något i automatlådan ha låst upp sig (jag är helt lost när det gäller automatlådor)?

Märkligt att det försvinner vid gaspådrag men att det kommer tillbaka omedelbart och tydligt när du släpper gasen.

Det borde ju göra felsökningen enklare. Om det inte hörs vid gaspådrag så borde det ju höras om man hissar upp bakvagnen, och drar igång motorn och i med en lite högre växel. Har du tur så kan du höra ljudet, då är det enkelt att pinpointa var det kommer ifrån.

Nä, vi kan sitta och gissa tills det är dags att ta fram julbockarna. En närmare pinpointing av var ljudet kommer ifrån behövs tyvärr.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Larz : Har ni kunnat bättre identifiera varifrån ljudet kommer och vad som eventuellt kunde ha orsakat den totala låsningen av bakhjulen?
Hej, nej jag har tyvärr inte haft någon tid att felsöka sen sist, jag återkommer med rapport!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.