AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.771

Oljeläckage E 46 320i -03

Pelsen
Hej!

Sonen har köpt en 320i -03, ca 10 500 mil

När bilen står still med tomgång droppar det olja ned på grenröret längst bak på motorn.

Är ju som bekant ganska trångt in mot kupén, vad sitter där inne som kan läcka!?

Otroligt tacksam för tips vad det kan vara!

Mvh Thomas
pe
34
pelz
320i - 06
Tjena.
Det är säkert ventilkåpspackningen som gett upp. Bytte på min gamla 320i-99a och den droppade olja ner på grenröret för att sen stinka bränd olja i kupén.
Inte så svårt att byta själv men lite pill är det ju.

Finns mekartips.

sök på: Byte ventilkåpspackning M52
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....och läckaget brukar bero på igensatt vevhusventilation. Övertrycket måste ta vägen någonstans om den är igensatt och då brukar det bli den torra och knäckebrödshårda ventilkåpspackningen som ger med sig...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pelsen
Tack för svar!

@johan B, hur konstaterar man igensatt vevhusventilation!?

Mvh Thomas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns kilometervis att läsa om du söker lite i forumet.

Men första diagnosen är att ha motorn på tomgång och öppna oljelocket - då skall motorn "sucka till" och varvtalet ändras markant innan den stabiliserar sig igen. Det skall även vara ett svagt vakuum i hålet om man lägger handflatan över det eller ett A4-papper eller liknande.
Sker inte ovanstående är det läckage/igensatt i vevhusventilationen.

Mvh
Johan B

Pelsen
Ok, ska testa det.

Om den nu inte "suckar", byter man alla slangar plus tryckregulator då?

Kallas det sammantaget vevhusventilation eller är det mer prylar!?

Mvh Thomas
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Att byta slangar etc till vevhusventilationen är inte omöjligt för den händige. Titta på det här klippet får du en god uppfattning om vad det handlar om.

Jobbet går att göra hemma i garaget och det görs "uppifrån". Det kräver tid och noggrannhet. Hela systemet måste vara helt tätt när det sätts ihop. I annat fall kommer motorlampan sannolikt att lysa. Vacumläckage kan vara svåra att hitta.

Du bör nog köpa reparationshandboken också för att kunna dra alla skruvar och muttrar med rätt moment.

E
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Det finns mycket riktigt väldigt mycket i detta ämne som är sökbart för Pelsen här i forumet, men jag vill ändå kommentera ett par saker då jag har ganska stor erfarenhet av detta från mina egna E46.

Först och främst tycker jag E's video-länk var jäkligt bra. Det var en video jag själv inte hade sett i samband med mitt eget byte, men den är iof upplagd efter att jag gjorde ccv-bytet på min 330.

Det här är M54B22-motorn vi pratar, så de delar som involveras i ccv-bytet är följande - och produktnumren avser den så kallade "cold climate"-versionen som du ska ha, d.v.s det är fodrade delar:

Pressure regulating valve 11617533400
Vent pipe 11617533398
Connecting line 11617533399
Vent hose 11157532629
Return pipe 11617504536

Slangen 11157532629 är den som ansluter på oljesticksröret, och den kopplingen bör du se till att ha kliniskt ren - därför ska oljesticksröret ut, och du bör rengöra detta och "returtarmen" med tryckluft och avfettning. I samband med det bör du byta O-ringen mellan tråg och oljesticksrör - nr 11431740045. Jag upplevde att röret var en biatch att få tillbaka rätt, men i bland har man tur, ibland har man otur. På min 316 gick den processen aningen lättare, kanske hade lite vana vem vet.

I videon tar han av insuget, jag gjorde aldrig det på min 330, men på min 316 är det absolut tvunget, men som sagt det går att lirka in oljeseparatorn (pressure regulator) utan att ta insug på M54'an. Just det faktum att man monterar fodrade prylar gör att de tar upp aningen mer plats än vad man kanske tänkt.

Först när jag kollade på min fodrade separator så såg jag det som en utopi att den ens skulle passa. Men allt går. Det hela är egentligen inte svårt, det är tålamod och tid som får sig en törn. Precis som E säger så är det lugnt, metodiskt, nogrannt och tålamod som gäller.

Några ord om delarna: Till 330'n köpte jag BMW original allting, även helt nytt oljesticksrör. (dyrt) Allt passade perfekt. Till min 316 köpte jag alla delar (nästan) på Reservdelar24, när jag granskade dem såg jag att de absolut höll OEM-kvalité, men till lägre pris. Utom EN sak. Returpipan till oljesticksröret. Dess koppling såg visuellt helt korrekt ut, men ville helt enkelt inte fästa korrekt - här fick det bli en originalslang från BMW istället, visuellt identisk men passade däremot perfekt med mikrometerprecision.

Vad vill jag ha sagt med det? Att du inte behöver köpa allt original på BMW, det är ju mest bara plast - men att det _kan_ finnas måndagsexemplar. Så man bör vara beredd på det.

Slutligen om verkstadshandbok och åtdragningsmoment - nja, jag vet inte, det är inte så mycket i det här som har absolut kritiska åtdragningsmoment. Kanske tänker E på skruven till ventilkåpan, men de sitter ju faktiskt på gummikuddar som gör att skruven bottnar/fjädrar och det går inte att dra dem för hårt. Man känner när de sitter korrekt. (Dessa bör du för övrigt byta, prod nr 11121437395 och det åtgår 15 stycken)

Ja, så behöver du ju själva ventilkåpspackningen också - 11120030496. Köp helst original tycker jag, det är krav på passform och täthet.

Lycka till!

/Anders

Pelsen
E, storabjörnen, johan b, stort tack för utförlig info.

Kort fråga till, går det att rengöra ventilationen på något sätt eller är det enbart byte av slangar, regulator som gäller!?

Mvh Thomas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Allt är gjort av plast som blir sprött med åldern, dessutom brukar membranet i oljeavskiljaren/cyklonen vara dåligt.
Så det är bara att byta delarna, risken är överhängande att de går sönder när du skall plocka bort dem.

Mvh
Johan B

E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

När det gäller åtdragning av skruvar och muttrar så vill jag ändå framhärda. Den första principen jag fick lära mig (av en verktygsmakare) det var att aldrig använda mutterdragare. En amatör riskerar stora skador på gängor och skruvskallar. (Själv använder jag bara mutterdragaren för att lossa) Den andra principen är att en amatör alltid ska använda en momentnyckel vid åtdragning. Ett proffs som sätter i 100 tändstift i veckan kanske har 25 nm i handleden, men inte amatören. Särskilt viktigt blir momentnyckel när man ska få jämnt tryck över t.ex. en packning. När man byter alla de här delarna så arbetar man med minst tre olika material, stål, aluminium och plast. Det gör det här med moment ännu viktigare. Kan förövrigt nämna att verktygsmakaren (ovan) ansåg att man oftast skulle rengöra alla gängor med gängtapp för att vara säker på att det blev exakt rätt. Men så långt går jag inte själv.

Den lilla extrakostnad och extratid det tar att göra allt helt rätt från början är helt klart värt mödan.
(Kanske även ska nämna att amatören ovan var jag - så det inte missuppfattas)

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.