AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.877

Ta bort nedfall från träd , björk o.s.v E39 525 touring -04

316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Hej har fått en massa prickar - noppor från träd på mina bilar en bmw - topaz blå respektive en solid svart saab 9-3 -08 !
Hur tar jag bort detta ?
Funkar det med alkalisk avfettning ?
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
En vanlig tvätt duger om den inte stått i solen för länge så det ¨bränt¨ fast. Mvh
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Alkalisk avfettning fungerar om det inte suttit alltför länge, annars är lera (clay på utrikiska) ett säkert kort. Kräver i regel polering efteråt då det (oftast) ger upphov till mikrorepor, sådana syns givetvis ännu mer på en solidsvart bil.

/Masten
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Handsprit gel varianten är det som funkar absolut bäst för míg. Jag duttar på lite med fingret och låt det verka några sekunder innan jag försiktigt gnuggar med fingret på fläcken och sedan torkar av med microfibertrasa.
Är det en riktigt tjock fläck kan jag vara tvungen att lägga på en liten klick till och göra om processen men det är sällsynt.

316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
O.k skall testa med avfettningen !
Att claya har jag hört talas om men ej prövat.
Som du säger har jag hört att det ger upphov till mikrorepor och då måste man naturligtvis polera bort dessa frågan är med vad ?
Ser även att det verkar finnas olika grovlekar på leran !
Kanske den mildaste inte ger upphov till några repor någon som testat ?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
De allra mildaste lerorna (om man nu kan böja ordet lera så...) är mycket riktigt snälla, men är bilen solidsvart är det mer eller mindre omöjligt att undvika mikrorepor. Fast å andra sidan kanske man kan leva med det om bilen ändå inte är polerad på ett bra tag? Jag har kört med lera utan att polera efteråt på båda mina bruksbilar som bägge har ljusa metallicfärger, de är väldigt förlåtande då kulörerna döljer det mesta. Men solidsvart är en annan femma, på gott och ont.

/Masten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.