AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.465

Uttrampningslager? Eller nått annat?

Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Hej
Har en BMW E61 -06 Diesel. Den har lite ljud för sej vilket jag är lite osäker på vad det är. Uttrampningslager har vart på tapeten. Så här är det iaf:
Bilen har ju två olika varvtal på tomgång. Ett lägre när koppling ej är nertryckt och ett lite högre när kopplingen är i bott. När kopplingen är upp låter det inget. Så fort jag petar ner den lite börjar det rassla (eller vad jag ska beskriva det som) och det håller i sej ända tills kopplingen är helt nertryckt typ. Varvtalet brummar upp jämnt. När jag släpper det sakta så är det likadant fast varvtalet nästan slås ner i lägre läge när kopplingen är vid visst läge. Inte mjukt. Jag kan tycka det rasslar även när man har koppling delvis nere som vid backning och möjligtvis på ettan. Slirar jag på tvåan märks det inte. Tankar om detta?
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Urtrampningslager "jobbar"bara när kopplingspedalen är nedtryckt.
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Alltså nått annat som låter då. Något förslag?
se
30
sekd1jope
530d Touring -08
M-paket
Hade exakt samma symptom på min E61 530d -08. Där var det tyvärr svänghjulet som var väck, det är ett dubbelmassesvänghjul som inte är billigt..
Bytte koppling då det ändå var nerplockat. Gick på ca: 25 lax.
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Det lät ju mindre roligt. Jag vet inte riktigt hur du kommer upp i den summan när (vad jag kan se) ett svänghjul ligger på runt 5000. Blir det mycket annat man "måste" byta med det? Hursom. Innan jag ger mej på att köpa och byta deler som är kostsamma vill jag vara jävligt säker på att det är rätt sak som byts. Jag har heller ingen lust att plocka ner hela lådan för att kola om svänghjulet är kasst. Så gärna mer synpunkter och kommentarer! En annan fråga är om det är värt att plocka ett beg svänghjul från skroten? Tex från en nyare modell med litet miltal på.
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Jag lade upp 2 videos när jag filmar oljudet. Det ena är innifrån och det andra håller jag telefonen så det hörs underifrån.

och

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vilket jobbigt dieselskrammel. ;)
Det låter ju som att det är motorns arbetstakter/dieselknatter som förstärks just när kopplingen är mellan stängd och öppning.

Även om det inte måste vara svängjulet måste det ju vara någon av de komponenterna? Svänghjul, urtrampningslager, lamell, tryckplatta, "gaffel" mm.
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
När kameran är precis så den fångar ljudet utanför så låter det verkligen som en skördetröska haha. Men om du lyssnar på "ute" videon så hörs det lite gnissel när jag bara petar lite lätt på kopplingen. Jag gör det några ggr efter varandra. Du ser ju inte foten, men hör så märker du.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.