|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har en doft som jag inte kan hitta felet vart den kommer ifrån M54B30 | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, dessa events (bränd lukt och felkod på syresensor bank 1) är i princip alltid helt orelaterade. Vilken felkod (det faktiska numret dvs tex P0130) har du på syresensorn? Är det bränd lukt som luktar mer bränd olja så är det bäst att börja med att leta efter oljeläckage - då det är den absolut vanligaste källan till bränd lukt (klassiskt är otät ventilkåpspackningen men finns många andra ställen). |
|
Som bränd olja? I så fall kanske du har en dålig ventilkåpspackning. |
|
|
Har kod 2716 Japp luktar bränd olja ibland jag tycks ha kollat överallt o tvättat motorn ovanför o underifrån |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
2716 är BMW's interna felkod (och inte OBD's generiska P2716) - eller hur? BMW 2716 är en felkod att motorstyrsystemet anser att uppvärmningen av syresensorn som sitter EFTER katalysatorn inte fungerar som den ska. Det är helt orelaterat till den brända lukten du känner. Det är bara att fortsätta leta. Kan vara riktigt knivigt att hitta, det är riktigt trångt och tänk på att du bara ser en liten del av alla detaljer. Men börja baklänges så att säga och fokusera främst närmast kring grenrören och en bra bit ned på avgassystemet om du ser något misstänkt i dess närhet (tänk på att olja hittar alla möjliga vägar och kan även ta märkliga vägar pga luftflödet som uppstår vid körning). |
|
Min ena E39'a luktade bränd olja ibland utan att jag hittade något läckage, visade sig vara igensatt vevhusventilation. När det var fixat försvann lukten efter ett tag så det tryckte nog ut lite olja någonstans som kanske brändes bort och då inte syntes. /wmt |
|
|
Stämmer bra det är bmws felkod Jag tyckte idag att det luktade bränt där vid grenrören, tjejen har även sett någon rök ibland men det försvinner minimalt med olja Ska plocka av plasten uppe på motorn o kolla |
|
|
Ventilkåpspackningen är ofta dålig på bilar av den här åldern, den blir spröd som glas, men kostar inte så mycket och är lätt att byta då byter man även packningarna för tändstiftbrunnarna. Kan säga att den kan du byta i felsökningssyfte dels för att slippa problem i framtiden. |
|
|
Tror jag har hittat läckan, På höger hörn av motorn var det lite fuktigt precis ovanför grenrören |
|
| Vill bara tilläga att när jag har ACn igång så känner man inte lukten | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.